Biltemas "kajak."

I nya katalogen av Biltema kan man läsa under beskrivningen för cyklar; "Kan man köpa en cykel i en butik som heter Biltema? Ja, det kan man!"

Undrar smått nyfiket om detta utlåtande kan tillämpas på kajak också? 2500 kr låter som ett pris jag kan tänka mig betala.

attachment.php


Ska in till det nyöppnade Biltema i Skövde imorgon, även om jag är långt ifrån någon expert kan man väl bedöma byggkvalitén ganska snabbt. Men även om t.ex. tjockleken (antagligen) är ojämt gjuten och delvis skör är det ändå ett bra pris för kajak med tillbehör...

Nåja, vore kul om någon här kunde totalsåga kajaken, typ "Köp ett jävla ankare istället för det där Kina-bygget om du har för avseende att drunkna på fläcken!"

Så att säga, innan jag spontanköper något :)
 
Köp ett jävla ankare istället för det där Kina-bygget om du har för avseende att drunkna på fläcken!
 
Spara ännu mera pengar tycker jag. Ta dina 2500 kr och lägg dem på grillen, skicka ut genom fönstret spola ner på toa etc. Då blir det ju ännu billigare än de 2500 kr+bensinpengar som det annars skulle kostat att åka till Biltema och släpa hem den s.k. kajaken.

Rickard
 
Köp ett jävla ankare istället för det där Kina-bygget om du har för avseende att drunkna på fläcken!
Usch vad du tar i !
Skräm inte killen, han undrar ju bara .....
Vet dom som köpt sämre grejor o haft glädje av dom flera år, så allt behöver inte sågas utan att veta ngt om grejorna.
Ska man kajaka runt lite några gånger om året utan att utsätta den för alltför stora påfrestningar så funkar den nog.
Man kan säkerligen inte ställa samma krav på den som
en "fullblodskajak" för 50.000:-, men so what !
Hade själv ett 98 kronors enkeldukstält när jag låg ute på vintern när jag var 14 -15 år, det funkade, jag överlevde tack vare sovsäcken som var varm, ok , lite rimfrost i skalllen när man vakna, men det gick, trots föraktfulla fnysningar från "friluftsproffsen" som hade märkesfjällsuperdubbeltält för tusental kronor.
Skulle vara kul om du köpte den o testade, men det borde finnas ngn som vet lite mer om den här farkosten som du kan snacka med innan du köper den ?
peter skuggan
 
Senast ändrad:
Ha Ha jag kunde förstås inte låta bli meningen var ju skriven av trådskaparen själv (om nu inte någon såg det)

Annars funkar den säkert bra kruxet med sitt on toppare brukar vara att dom kan läcka in vatten i skrovet och det är inte kul eftersom det kan vara svärt att få ut

Se bara till att ha flytväst och var nykter

Hans Friedel
 
kajak är nog lite missvisande. badleksak skulle jag nog mer säga. tänk dig en badmadrass i hårdplast med formen av ett skrov och med sits och fothål inljutna i toppen. om det är tänkt som badleksak i en liten sjö eller något att paddla några hundra meter med funkar det nog.
 
Till vad ?

Kajakfolk är ju ett ultrakonservativt släkte, så nya idéer behandlas inte alltid särskilt skonsamt...
Men bra eller inte beror ju på vad man ska ha den till.

Vi har 2 st sit-on-top kajaker av märket Perception Scooter (som är betydligt dyrare) och de passar alldeles utmärkt att paddla en kortare bit i havet, ha vääääldigt kul i stora vågor, paddla i lindrig fors
o s v. Och det är lätt som en plätt att ta sig upp på dem igen.

Men nackdelen är att man blir blöt, redan från början, det är ju många dräneringshål i botten där även vatten kommer in. Så den passar därför väldigt mycket bättre när vattentemperaturen är tillräckligt hög, och där jag bor (Sri Lanka) är ju detta ett icke-problem.

Så den kan vara en riktigt, riktigt kul grej, men inte istället för en 'riktig' kajak förstås.
Ser fram emot ev testreports.
 
Sit on top.

Dom e jättepopulära i USA, särskilt som uthyrningskajaker på "källfloder" som Silver Springs och Rainbow River. Inget att paddla långt i , men superkul som badbåt i mindre vatten.
Instämmer med att man paddlar blött, så varma sommardagar är bäst.
"Kajaken" svänger väldigt mycket för varje paddeltag, och är trög (för att den är kort) så mycket energi går åt till att komma dit man vill. Varning för stark frånlandsvind i öppna vatten, Det kan bli så illa att man inte orkar paddla den tillbaka till stranden.
Mvh Leif :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rickard B Biltemas Kajak/kanothållare Paddling allmänt 12
KaptenKrok Biltemas Äventyrskajak Paddling allmänt 9
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.