Biltemas Kajak/kanothållare

Oftast får man vad man betalar för och den här kostar hälften mot Thules.

Kika gärna närmare på den, speciellt plasten runt sprintarna där den ledar sig. Inte roligt om den går sönder där och kanoten lägger sig mot det som är kvar...

Men jag har köpt några prisvärda saker på Biltema förut till skillnad från de flesta andra lågpriskedjorna.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, som alltid får man ha ögonen med sig om man ska göra bra affärer...

Tycker att mycket är märkvärdigt billigt och prisvärt på Biltema, men t ex takbågarna för rails har jag avstått, de känns mycket smäckiga jämfört med exv Thules.

Kajakhållarna ser intressanta ut - men det är ju om inte annat synd att de sätts fast med 4 "vingmuttrar" istället för 1 (i Thules fall).

Även Thules nya kajakhållare Hull-a-port pro (1995 kr) sätts fast med en liknande konstruktion som Biltemas, dvs 4 "vingmuttrar".

Tycker att mycket är märkvärdigt billigt och prisvärt på Biltema, men t ex takbågarna för rails har jag avstått, de känns mycket smäckiga jämfört med exv Thules.

Har ett par sådana "takbågar".
Dom är smäckiga och sätter man på dom ofta så skall man absolut avstå från dom.
Jag tror jag har effektiviserat dom så mycket som det går och det tar mig ca 15min att få på dom.
Men dom är väldigt prisvärda och dessutom precis lika robusta som andra takräcken.
//Peter

Biltemas takbågar var nog den sämsta affär jag gjort på länge. Det tar evigheter att sätta på/ta av dem. Och då låter man gärna de sitta kvar på taket. När man väl skall ta av dem så har de rostat så det blir ännu svårare att plocka av.

Ett byte till Thules lastbågar var något av det bästa jag gjort på år och dag... :)

Biltemas takbågar var nog den sämsta affär jag gjort på länge. Det tar evigheter att sätta på/ta av dem. Och då låter man gärna de sitta kvar på taket. När man väl skall ta av dem så har de rostat så det blir ännu svårare att plocka av.

Ett byte till Thules lastbågar var något av det bästa jag gjort på år och dag... :)

Hade du bytt till rostfria skruvar så hade du sluppit att de rostat!
Men visst! Som jag sa!
Skall man sätta på och ta av ofta skall man inte ha dom.
De tar 15min att sätta på och 5min att ta av (Om man har gjort det så smidigt som jag har).
Men fortfarande kan ingen kommentera priset.
299kr betalde jag för Biltema. Thule kostar "minst" 1000kr.
//Peter

Funkar men...

Köpte dessa kajakhållare på Biltema nu i helgen och har lastat två kajaker med olika skrovform, och kört några mil i makligt tempo. Stöden känns helt o.k. men jag saknar lite friktion i gummit.

Varning!
Spännremmarna som följer med satsen har felkonstruerade krokar som kan haka ur under drift.
Vid avlastning går det bra att knäppa loss krokarna för hand utan att släppa på spännet...kass.
Det är dessutom svårt att få bra spänn på dom så det blir den klassiska lösningen med lång rem dubbelt över båten.

Jag kör med Biltemas kajakhållare och takbågar. De har funkat fantastiskt bra, kanske för att jag aldrig låter de sitta kvar på bilen om jag inte använder dem.
Bågarna är lite rassel, men de funkar, går skitsnabbt att montera, max ett par minuter, men spännanordningarna suger på ett av paren, de äldre var riktiga, men det går att trä om de så de blir säkra.
Stefan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips