Billiga små glasburkar?

Lite off topic på denna sajt, men ni brukar ju ha bra tips.

Söker billiga små glasburkar till hemgjord sylt och liknande. Vet ni någon affär där man kan köpa sådana?

Vet att man kan spara och återanvända begagnade, men det tar tid att samla ihop, behöver dem mer akut nu.

Det finns affärer där man kan köpa lite finare dyrare burkar, men riktigt billiga typ sex-pack eller så, vet ni nåt ställe för sådana?

Tacksam för all hjälp, bor i Stockholmsområdet.
 
burkar

I stället för glasburkar brukar jag använda plastburkar, sådanna som dom butiker har som säljer lösgodis. Ofta brukar jag få dom gratis och dessa burkar är idealiska förutom för sylt även för förvaring av torkade äpplen, svampar m.m. Ofyllda är dom lätta att stapla. Använder aningen natriumsulfat (fås på apoteket) till sylt som konserveringsmedel.
koivu
 
Konservering?

Vad skall du göra med burkarna? Måste de vara lika stora och vilken storlek är du på jakt efter?

För konservering av t ex äppelmos, konserverade päron plommon, olika sorters sylt så föreslår jag antingen frysförvaring och plastlådor eller konservering i återanvända glasburkar med plåtskruvlock med gummitätning på lockets insida. Diska i diskmaskin värm upp sylten till 80-90 grader häll på sylten (konserveringsmedel t ex natriumbensoat om det inte är lingonsylt) Vrid på plåtlocken och förvara.

Plocka plåtlock och glasburkar på någon återvinningsstation. Eller bege dig till något storkök/bageri och fråga. Tyvärr är det nog inte många som hamstar sådan här burkar längre och har sådana till övers.

Thure
 
Paraffin

På 50- och 60- talet innan vi hade frys i hemmet, så hällde min mamma på flytande paraffin ovanpå sylten innan hon satte på locken. Detta för att det skulle bli lufttätt och att sylten skulle hålla sig längre.

Per
 
Re: Konservering?

thureb; sa:
Plocka plåtlock och glasburkar på någon återvinningsstation. Eller bege dig till något storkök/bageri och fråga. Tyvärr är det nog inte många som hamstar sådan här burkar längre och har sådana till övers.

Thure

En uppmaning till lagbrott...
 
IKEA har faktiskt en hel del vettiga glasburkar, även konservburkar av den gamla hederliga typen. Farligt dyrt är det inte heller.

Konserveringsmedel är sällan nödvändigt (Mamma har aldrig använt det, och marmelad kan i en del fall stå i tre år utan konstigheter). Koka burkarna, eller kör dem i ugnen i 130°C. Eventuella packningar kan i regel kokas. Slå sylten/saften direkt från kastrull (kokhett) i burken (varm) och förslut (varmt lock). Vakuum bildas automagiskt när det svalnar (det är väldigt roligt om man använder burkar med "knäpplock" - de beter sig som oöppnade original, vilket kan vara bra om man vill ha koll på sina burkar visavi täthet).

//Jeobald
 
Re: Paraffin

Brune; sa:
På 50- och 60- talet innan vi hade frys i hemmet, så hällde min mamma på flytande paraffin ovanpå sylten innan hon satte på locken. Detta för att det skulle bli lufttätt och att sylten skulle hålla sig längre.

Per

Funkar det inte att bara ställa burkarna uppochner.


peter
 
Jeobald; sa:
Konserveringsmedel är sällan nödvändigt (Mamma har aldrig använt det, och marmelad kan i en del fall stå i tre år utan konstigheter).

Behovet av konserveringsmedel beror på typ av sylt och på sockerhalten. Min inställning är att t ex äppelmos som förvaras i matkällare bör förses med konserveringsmedel för det är trist att slänga mögligt mos och risken för mögelangrepp är rätt stor utan konserveingsmedel.

Min salig mor använde lite socker och lite konserveringsmedel och fick följaktligen slänga en del mos och sylt. Det vill jag undvika.

Thure
 
Re: Re: Paraffin

ping; sa:
Brune; sa:
På 50- och 60- talet innan vi hade frys i hemmet, så hällde min mamma på flytande paraffin ovanpå sylten innan hon satte på locken. Detta för att det skulle bli lufttätt och att sylten skulle hålla sig längre.

Per

Funkar det inte att bara ställa burkarna uppochner.


peter

Nix, för då rinner saften ur om inte locket är helt tätt.

Per
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.