Billiga långfärdsskridskor, finns de inte längre?

Hej,

Jag och min fru har 25-30 år gamla långfärdsskridskor man sätter fast på vanliga kängor. Vi bor 5 minuter från en sjö som ofta har bra åkmöjligheter en, två eller ibland fler helger på ett år (det går att åka hela vintern men vi vill och vågar inte, tyvärr har det vad jag förstår ett par vintrar senaste åren varit drunkingsolyckor här).

Vi vill kunna ta med barnen ut på en tur när tillfälle finns, men är det inte perfekta förutsättningar åker vi inte. Nu har barnen åkt med vanliga skridskor, tänkte att det kunde vart en bra julklapp med riktiga långfärdsskridskor...

Men... Det verkade inte så lätt...

För några år sen köpte vi ett par Zandstra skridskor för barn med liknande funktion (spänna fast på kängor) som inte funkade alls. Största barnet är nu så stort att vuxenskridskor skulle funka, dock är inte fötterna "färdigväxta". Nu när jag kollar efter skridskor så finns inte alls den typen av skridskor att köpa, den enda jag hittar är en lundhags för 1900. Eller skridskor med specialpjäxa med lös häl som går för ca 2900 komplett. Eftersom fötterna fortfarande växer känns det som ett dumt köp. För ett par år sen när jag letade barnlångfärdsskridskor såg jag liknande de jag själv har för bara nån femhundring lite drygt.

Ett sätt är ju att jag köper ett par nya skridskor och pjäxor och dottern ärver mina skridskor, men det blir ingen kul julklapp.

Är det så att de skridskor jag har är som Stig-Helmers skidor i sällskapsresan? Nåt som är helt ute?

Finns det inget billigare alternativ för oss som bara åker nån gång per år, den där dagen som är superfin när det gnistrar, man promenerar ned till sjön har med varm choklad?
 
Många långfärdsskrinnare jag träffar har börjat åka med lös häl, blir nog lite extra effektivitet då isen är bra nog eller man orkar kompensera med styrka i fotled.
Det du efterfrågar tolkar jag som skridskor med "snowboardbining" - dvs inte tygremmar utan klickspännen/plastremmar. Dessa fanns prisvärt för ett antal år sedan på stadium. Det borde finnas ett antal sådana liggande på hyllorna i Sverige. Svärmor har lagt sina dito på hyllan och jag har övertagit dem men vill inte sälja då jag nyttjar dem emellanåt - då jag åker med kite (inte ofta men hopaps det kan bli oftare) vill jag har extra stabila skridskor och kör med dessa.
Söker du tygremskridskor ("mellanstabil insfästning") så borde begagnat-markanden vara ännu gynsammare för dig.

Pikmakarn har alla möjliga modeller (inkl en variant med snowboardbindning fast med lös häl): Kanske hittar du något här och kunnigare personal avseende långfärdsskridsko än pikmakarn har du nog svårt att finna:

/Patrik, som dock inte köpt skridskor där med väl pik och andra tillbehör
 
Isvidda har enkla skridskor för kängor, i vuxenstorlek. 1200 kr är dock inte jättebilligt heller, men lite mindre än 1900 iaf.
https://www.odx.se/lngfrdsskridsko-trekking-p-188073.html

Edit: Hopps, ett märke till! 699 kr eller 999, märket Bore:
https://www.skridskosport.se/

Och från Pikmakarn i länken ovan, Skyllermarks enklaste med bara rem över vristen, 900 kr: https://pikmakarn.com/sortiment/langfardsskridskor-och-skridskopaket/skyllermarks-birka
Jag kör en gammal snarlik från en svensk tillverkare som hette Excelsior, funkar utmärkt med vandringskängor!
 
Senast ändrad:
Tack! Utmärkta tips! Jag har ungefär lika långt till båda ställena om man kan köpa på plats, får kolla under morgondagen. Vanliga skridskor stod även på önskelistan och jag har just insett att det heller inte går att få tag på nån enklare variant av konståkingsskridskor, allt är slutsålt. Kan ev lyckats knipa ett par på att ha reserverat i butik. Har varit på en sportbytarbod i Täby för ett par år sen som kanske har nåt begagnat, av båda sorter. Som sagt, åker man en eller ett par gånger per år mest för att det är vackert så behöver man inte så bra grejor. Men konståkningsskridskor är inte så lämpliga... Bor så vi skymtar isen (när det är vinter och inga löv) på Norrviken som ju plogas och nästan är för mycket folk på, men är det så fint det kan vara ibland måste man kunna passa på.
 
I Enskede finns en utmärkt källarbutik som säljer hockey och konståkningsskridskor begagnat de har stort utbud i alla storlekar http://www.harrfors.se/

Tror inte de har så mkt långfärdsskridskor. Facebook Market eller Blocket kan funka!

Thure
 
Tack! Utmärkta tips! Jag har ungefär lika långt till båda ställena om man kan köpa på plats, får kolla under morgondagen. Vanliga skridskor stod även på önskelistan och jag har just insett att det heller inte går att få tag på nån enklare variant av konståkingsskridskor, allt är slutsålt. Kan ev lyckats knipa ett par på att ha reserverat i butik. Har varit på en sportbytarbod i Täby för ett par år sen som kanske har nåt begagnat, av båda sorter. Som sagt, åker man en eller ett par gånger per år mest för att det är vackert så behöver man inte så bra grejor. Men konståkningsskridskor är inte så lämpliga... Bor så vi skymtar isen (när det är vinter och inga löv) på Norrviken som ju plogas och nästan är för mycket folk på, men är det så fint det kan vara ibland måste man kunna passa på.

Inte konståkning men väl hockeyskridskor kan du hitta för omkring 500kr vilket jag tycker är prisvärt, t ex här (just nu med 20% om man är/blir medlem):
eller här

Troligen har du någon av dessa inom rimligt avstånd - dessa kedjor finns ju "överallt".
Vågar man köpa på postorder finns även detta som alternativ.

Jag har alltid handlat av pikmakarn på distans, telefonhjälp och weborder.

Konståkningsskridskor (taggarna) ansåg farliga och dåliga för åktekniken för några år sedan och blev väldigt opopis för vanliga nöjesåkare - flickor rekommenderades då att ha hockeyrör istället.

/Patrik, vars första långfärds också var ett par Excelsior med blå remmar
 
Ungefär såhär års brukar secondhandbutikerna placera dem på hyllorna igen och de går åt fort men brukar å andra sidan ligga kring 100kr och pjäxor för liknande summa. Så att kuska runt till myrorna mfl. kan löna sig.
 
Det finns säkert många långfärdsskridskor och pjäxor som ligger och samlar damm i hemmen. Lägg ut en köpes annons på tex blocket och FB. Har själv 2 par Almgren snabb med pjäxor som borde gå ut till försäljning.
Om ni bara åker ett par gånger om året tror jag att fasthälsskridskor är enklare att hantera speciellt om isen är lite ojämn. Många plogade banor har partier med snö som bromsar och med löshäl är risken för framfall större.
 
Konståkningsskridskor (taggarna) ansåg farliga och dåliga för åktekniken för några år sedan och blev väldigt opopis för vanliga nöjesåkare - flickor rekommenderades då att ha hockeyrör istället.

Kan tänka mig att taggarna kan vara lite hämmande för inlärningen initialt men sedan är de snarare fostrande och lär åkaren att ha korrekt balans framåt bakåt på skridskorna. Skall man hoppa är taggarna bra/nödvändiga både i upphopp och landning. Se också https://www.svenskkonstakning.se/gl...rad-och-stod/foraldrahandboken/utrustning.pdf

Det som skiljer bra och dåliga hockeyskridskor och konståkningsskridskor från billiga och sämre är framför allt skons styvhet och passform. Det blir enormt mkt roligare med bra grejor. Eftersom ungdomars fötter växer kan inköp av avlagda bra par vara en god idé både ekonomiskt och funktionellt.

Thure
 
Kan tänka mig att taggarna kan vara lite hämmande för inlärningen initialt men sedan är de snarare fostrande och lär åkaren att ha korrekt balans framåt bakåt på skridskorna. Skall man hoppa är taggarna bra/nödvändiga både i upphopp och landning.
Jag tänker mig att hockeyskridskor är rymligare och skönare för foten. Tänk att de ska vara på en hel hockeymatch, men konståknings mycket kortare tid, så de kan sitta tätare runt foten för att maximera precisionen.
 
Jag tänker mig att hockeyskridskor är rymligare och skönare för foten. Tänk att de ska vara på en hel hockeymatch, men konståknings mycket kortare tid, så de kan sitta tätare runt foten för att maximera precisionen.

Då har jag nog lyckats skaffa ett par dåliga hockeyrör för de är bland de minst bekväma "skodon" jag har. Styvt skal, men det krävs väl för stabiliteten, stenhård sula och svåra att snöra båda ihop och att öppna igen efteråt. Det skojas ju ibland om vuxenskor med kardborre men jag hade gärna köpt hockeyrör med klickspännnen och lite mer stoppning i skon, som på rullskridskor/inlines .
Nu kör jag inte mycket på hockeyrören, mest då jag ska lära/öva barnen skidskoåkning på konstis så det är nog bara några få år kvar innan de kan säljas vidare, så jag biter nog ihopa lite till.

Som seobserver är slipning och kurvradier en vetenskap i sig. Viktigt är att kurvan (radien) på långfärd normalt är markant större än på hockey/konståkning. Lägger du två längfärdsskenor mot varandra ska du någon någon enstaka mm glipa i ändarna - så stor är radien.
Efter att ha pratar radier med en hockeypappa/matrialare så kan de ha flera olika kurvor på samma skena.
Ska du lämna på sliping så se till att de har och kan hantera kurva för långfärd och inte hockeyslipar dina långfärds. Även profilen i längsled kan skilja sig om du tittar bakifrån längs med skenan (ytan mot isen) mellan skridskotyper.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tommy-76 Billiga o bra stavar?? Långfärdskridsko 11
Billiga skridskor! Långfärdskridsko 0
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Jazzy Himla roligt med långfärdsskridskor. Långfärdskridsko 42
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
boboz Slipa långfärdsskridskor innerstaden Stockholm Långfärdskridsko 5
Andreas123456 Köpa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
joask202 Läderpjäxor - realistiska tåveck? Långfärdskridsko 1
Anders.. Långfärdsskridskor för barn Långfärdskridsko 5
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
UteMats Slipa långfärdsskridskor själv Långfärdskridsko 11
tango vad händer om långfärdsskridskor slipas fel? Långfärdskridsko 6
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
macgunde Inköp av långfärdsskridskor - nybörjare Långfärdskridsko 8
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
PeterPilot Storskor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 5
GeoMicke Långfärdsskridskor för kängor Långfärdskridsko 6
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
tomaski Långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
hannulan Bok om långfärdsskridskor m lite tekniktips Långfärdskridsko 2
Siernan Hyra långfärdsskridskor i Göteborg Långfärdskridsko 3
thureb Håller plastprofil på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
bsoderbergh Kamera och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Rendalen Höjd på långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 11
ingmar molin Världens snabbaste långfärdsskridskor Långfärdskridsko 26
karian Långfärdsskridskor i Mongoliet? Långfärdskridsko 2
Jonas.O "Stabila" kängor och långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 27
ollefisk Everest långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
Siven Göra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 10
0301 slipa långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
lillekalle Bromsteknik på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
fredrico Längd på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 9
fjelltur hyra långfärdsskridskor i Gbg? Långfärdskridsko 0
ÄventyrsUffe Scarpa T4 på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 7
smalandsrolle Hållare/fixtur för slipning av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 0
DIALKING test av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 2
abjor Bore långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
Hyra långfärdsskridskor Långfärdskridsko 4
Hjälp mig med långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
DoktorGlas Finns intresse för gamla skridskor med trästock? Långfärdskridsko 8
josohl Finns det någon bra dubbelpik? Långfärdskridsko 9
paugusts Teknikövningar, finns det? Långfärdskridsko 6
torpet Här finns is - till ingen glädje! Långfärdskridsko 1
Brune Finns inte Haglöfs Thule längre ? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...