Billig prisvärd GPS för fjällvandring?

Verkar som om garmin ska släppa tre nya modeller i Sverige nu i september, etrex 10/20/30, de är alla utan det fruktade gummibandet och stöder förutom GPS det sovjetiska systemet GLONASS.

10 - ersättare för gamla etrex H gul, en basic GPS
20 - ren gps med färgskärm, typ ersättare till Venture Hc fast med stöd för mer kartor via SD kort
30 - en 20 + kompass och barometer

Prisnivån verkar rimlig (ca 1000/1800/2300 kr), är ni på jakt efter nya kan det kanske vara värt att vänta på dem.
 
Då har jag haft en väldig tur för mina apparater har använts flitigt och bara utomhus och för det mesta sommartid. Nya eTrex tror jag att det blir pass på då jag är sugen på en mer högupplöst display men fortfarande ca 24 timmars batteritd. Annars såg de bra ut i formatet. Att jag har eTrex och inte 60-serien beror bara på att 60:an känns väldigt klumpig och har en utstickande antenn. Synd att Astro också har det men där är man nog mer noga/beroende av bra mottagning. Jag har faktiskt aldrig haft problem med min Vista HCx medan Vista C tappade lite kontakt i tjock lövskog i Stockholm. Hade aldrig märkt nåt iom att jag i princip alltid är i fjällen eller ute på motorcykel med den.

Jag vet iallafall att det varit så allvarligt att Garmin ett tag sände ut "kit" till drabbade med nytt gummi och den förbannade klistertejpen (även om garantin gått ut). Har själv fått hem ett par såna. Dessvärre hände samma sak med både min eTrex original och en eTrex Legend. Båda reparerades med såna kit och reparationerna kladdade också sönder efter ett tag. Köpte en eTrex H för två år sen för att jag hörde att problemet nu var löst mha mera värmefast klister. Nu är även den på väg att bli en geggamoja.

Därför kan jag iallafall inte ändra min egen rek från "undvik totalt" vad gäller etrex-serien. Det bör nämnas att prylarna inte varit i fält särskilt mycket alls... några cykelturer och ett par vandringar om året.

Har ni en eTrex som gummit släppt från, och garantin gått ut, kan dock gummit tvättas med bensin och sättas fast med silanebaserat lim (kallas tex. Loctite Repair Extreme). Det håller hyfsat till skillnad från garmins klister.
 
Verkar som om garmin ska släppa tre nya modeller i Sverige nu i september, etrex 10/20/30, de är alla utan det fruktade gummibandet och stöder förutom GPS det sovjetiska systemet GLONASS.

10 - ersättare för gamla etrex H gul, en basic GPS
20 - ren gps med färgskärm, typ ersättare till Venture Hc fast med stöd för mer kartor via SD kort
30 - en 20 + kompass och barometer

Prisnivån verkar rimlig (ca 1000/1800/2300 kr), är ni på jakt efter nya kan det kanske vara värt att vänta på dem.

Nya Etrex 20 för 1800 SEK låter jätteintressant. Om det stämmer är ju inte 1500 SEK för en Legend HCx något superpris.

thomas
 
Tog mig igår kväll in i min Vista HCx. Det var lätt tog bort gummibandet och dubbelhäftande tape och innanför det vanlig genomskinlig tape. Därefter kunde jag snåppa isär GPSens två halvor. Visade sig att även USB-kontakten bara ligger an mot moderkortet. Använde kontaktsprej och efter hoptejpning med ny tape funkar faktiskt GPSen igen med drivning via batterifacket. Får återkomma med bilder och rapport om åtgärden gett varaktig effekt. Lägger en länk till en annan tråd där detta diskuterats tidigare. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=57642

Verkar ha funkat bra med batterisprayen etc.

Se mitt inlägg http://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=561644&postcount=20 i tråden ovan.

Thure
 
Min første GPS var en Garmin GPS 60. Solid men ikke specielt god i skoven - fin fin på fjället.
Tyvär uden kart.

Min nye GPS er en Garmin Oregon 450T. Den kan virkelig anbefales. Mange gode features.

Gunnar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.