Billig dunsovsäck + liggunderlag
- Trådstartare Mrtowle
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Jag har undrat varför de gör som de gör när det gäller lagret.
Men det är bra grejer. Iaf de grejerna som jag har. En pd400, en pd600 och två 13l drybags som verkligen är lätta. De har lite fler grejer som är intressanta.. Men nu glider jag iväg lite
Ska man inte iväg förrän till vår/sommar så funkar det ju.. Annars suger det att vänta flera månader. Leveransen tar en vecka annars, typ.
Men det är bra grejer. Iaf de grejerna som jag har. En pd400, en pd600 och två 13l drybags som verkligen är lätta. De har lite fler grejer som är intressanta.. Men nu glider jag iväg lite
Ska man inte iväg förrän till vår/sommar så funkar det ju.. Annars suger det att vänta flera månader. Leveransen tar en vecka annars, typ.
Skrev ett mail till alpkit och frågade om leveranstiden osv. Tänkte att svaret kunde intressera andra
"Hi Jesper
Our sleeping bag range is being redesigned and we're looking to extend*the it and create some lighter weight sleeping bags along with new and*improved features on current models. So the PipeDream will be back, it*just might not be called the same thing, if that makes sense. We don't*have pre-orders for these as the crystal ball hasn't show us when they*arrive, but so far it's looking at being sometime in Spring 2013. Keep*an eye on our arrivals board and we'll update it as soon as we have any*new information.
Many Thanks
Izzy
ALPKIT.COMt: 01773 764342
"Hi Jesper
Our sleeping bag range is being redesigned and we're looking to extend*the it and create some lighter weight sleeping bags along with new and*improved features on current models. So the PipeDream will be back, it*just might not be called the same thing, if that makes sense. We don't*have pre-orders for these as the crystal ball hasn't show us when they*arrive, but so far it's looking at being sometime in Spring 2013. Keep*an eye on our arrivals board and we'll update it as soon as we have any*new information.
Many Thanks
Izzy
ALPKIT.COMt: 01773 764342
Är det mer prisvärt att köpa denna istället? http://www.outdoorexperten.se/p-19678-marmot-sawtooth-regular.aspx
Har hört mycket bra om marmot och då den brukar ligga på 2500+ så är det riktigt bra att få den för 1.695kr
Har hört mycket bra om marmot och då den brukar ligga på 2500+ så är det riktigt bra att få den för 1.695kr
Intressant att Alpkit gör om sitt sovsäckssortiment.
Dock har de ju fortfarande kvar PD 400 i lager. Du skriver att du söker en sovsäck som fungerar ner till någon minusgrad, och då passar ju 400an in perfekt.
Marmot Sawtooth har dunfyllning av sämre kvalitet, vilket innebär att den både är tyngre och tar betydligt mer plats än Pipedreamen. Jag skulle tippa att PDn ändå är mer prisvärd. Sawtoothen må vara lite varmare, men behöver du den extra värmen? Den kostar dig mer än ett halvkilo.
Dock har de ju fortfarande kvar PD 400 i lager. Du skriver att du söker en sovsäck som fungerar ner till någon minusgrad, och då passar ju 400an in perfekt.
Marmot Sawtooth har dunfyllning av sämre kvalitet, vilket innebär att den både är tyngre och tar betydligt mer plats än Pipedreamen. Jag skulle tippa att PDn ändå är mer prisvärd. Sawtoothen må vara lite varmare, men behöver du den extra värmen? Den kostar dig mer än ett halvkilo.
Intressant att Alpkit gör om sitt sovsäckssortiment.
Saken är att jag gärna skulle vilja dra ut på några korta vintervandringar här i småland. Tänkte då att något som en pipedream 600 + min sommar syntet säck skulle passa.
Inatt var det runt -6 grader så då är nog pipedream 400 lite på gränsen.
Har hellre en för varm än för kall och har den som täcke osv
Jag sov i min pd600 med underställ i slutet av september när jag gick jämtlandstriangeln. Jag hade ingen termometer men det var bra med frost både på in och utsidan av tältet. Sista natten tyckte jag att det var lite på gränsen så jag lade på min syntetjacka utanpå säcken vilket gjorde det lite behagligare. Kanske var det 5 minus?
Alpkit skriver inte ut komforttempen på sina säckar utan skriver t limittempen istället. -14 står det på 600 om jag inte minns fel, men jag skulle nog inte vilja sova i den när det är så kallt.
Jag är dock ganska tunn och har inte så mycket "hull" att värma mig på
Alpkit skriver inte ut komforttempen på sina säckar utan skriver t limittempen istället. -14 står det på 600 om jag inte minns fel, men jag skulle nog inte vilja sova i den när det är så kallt.
Jag är dock ganska tunn och har inte så mycket "hull" att värma mig på
Hur tjock är den där Pipedream 600? Det säger väl egentligen mest eftersom komforttemp varierar från person till person. Med den vetskapen kan man sedan referera till sina egna erfarenheten. Varför anges inte tjocklek oftare?
Själv sover jag t.ex helt komfortabelt i åtminstone -12 grader i min ~13 cm tjocka dunsovsäck.
Själv sover jag t.ex helt komfortabelt i åtminstone -12 grader i min ~13 cm tjocka dunsovsäck.
Menar du om mam lägger den plant och sedan låter den lofta till sig och sedan mäter tjockleken på hela säcken. Eller hur menar du?
Precis. Stäng säcken, lägg på plant underlag, och mät höjden.
Liknande trådar
- Svar
- 36
- Visningar
- 3 M