Bilder från tältplatser i Store Mosse nation nationalpark?

Finns det någon som har bilder från tältplatserna som finns i Store Mosse nationalpark? Jag har bara tältat på tältplatsen vid Lövö (lite tråkig), men skulle gärna vilja veta hur det ser ut vid Lilla Lövö och de två ställena som finns norr om Kävsjön.
 
Hej!

Nedan är en bild från tältplatsen nära Svänö gård. Begränsat med plats helt klart.
Samtidigt är det lite skönt att den inte ligger mitt inne på gården där det rör sig en hel del folk. Vatten samt grillplats finns relativt nära.
20220604_181522.jpg


Rekomenderar att inte tänja på tältgränserna då dessa nyfikna damer vandrar omkring.
20220605_060452.jpg
20220605_061106.jpg
 
Kossor är helt harmlösa och gör ingenting mot en. Det är bara när man ser en "kossa" som har en tofs på magen som man ska vara uppmärksam - rejält uppmärksam och försiktig!!

Javisst är kossor för det mesta timida och upplevs som väldigt snälla. Men jag har fått lära mig att kvigor och tjurar samt ko med kalv ska man vara försiktig med. Jag fick för mig att googla lite på kvigors farlighet och fann denna artikel. Håll till godo!
 
Javisst är kossor för det mesta timida och upplevs som väldigt snälla. Men jag har fått lära mig att kvigor och tjurar samt ko med kalv ska man vara försiktig med. Jag fick för mig att googla lite på kvigors farlighet och fann denna artikel. Håll till godo!

En mycket illustrativ lista! Pekar på många klassiska fall av den mänskliga vanan att sila mygg och svälja kameler.
 
Dom ser coola & nyfikna ut. Risken är väl mest att dom trasslar in sig i tältlinor om man tältar utanför staketet. Men man ska nog inte vandra in i ett gäng med kor & kalvar.
 
Dom ser coola & nyfikna ut. Risken är väl mest att dom trasslar in sig i tältlinor om man tältar utanför staketet. Men man ska nog inte vandra in i ett gäng med kor & kalvar.
Håller med. Men har man med hund så ökar nog risken för aggresiva kor/kvigor/tjurar, för i deras ögon kan det vara en varg som stryker omkring har jag läst på nätet :).
 
Dom ser coola & nyfikna ut. Risken är väl mest att dom trasslar in sig i tältlinor om man tältar utanför staketet. Men man ska nog inte vandra in i ett gäng med kor & kalvar.

Huvudet på spiken där. Väldigt nyfikna av sig. Efter att vi använt en av grillplatserna va dom snabbt framme för att inspektera och slicka på gallret. Vi såg flertalet stolpar och träd som använts som ryggkliare. Så tälttrassel hade det säkerligen kunnat bli om dom kommit åt.
 
Att som tältare få sina linor och sitt tält trampat på är nog den största risken med nötkreatur. Fullt tillräckligt för att undvika dem.

Som fågelskådare behöver jag ibland passera områden med nötkreatur. Ensamma, äldre tjurar går jag aldrig in till. Vanliga ungtjurar beter sig mera som kvigor/kossor, särskilt om de är flera och uppblandade med dessa. Dem bryr jag mig inte så mycket om utan går igenom hagen en bit från flocken.

I artikeln fanns rådet att springa om en flock kossor sätter fart mot en. Ja, det beror ju på åt vilket håll man springer. Springer man BORT från dem triggar man deras jaktinstinkt (för en sådan har nog de flesta djur). Jag springer MOT dem och viftar. Om det behövs skriker jag på dem också. Ännu har jag inte stött på en flock vanliga kossor/kvigor som inte vänder och flyr. Men för dem som känner skräcken komma när en flock djur sätter fart mot en från andra sidan ängen är det kanske ändå inte ett alternativ.

Som ung hjälpte jag min farfar med hans kossor. Något djuren på den tiden hade respekt för var en käpp, helst en rapp vidja. De visste att det gör ont att bli behandlad med en sådan. Men jag tror inte att en modern bonde skulle gilla att vi besökare hade med oss sådana käppar in i hagen.

Den där kvinnan som nämndes i artikeln hade sina hundar med. Jag har talat med hundägare som säger att man ALDRIG ska ta en okänd hund in till nötkreatur. Som oldtimer skriver så ser de en varg och kan gå till attack.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.