Bild på lasthjälp takräcke

Det har ju varit diskussioner om att köpa eller tillverka ett stöd/förlängning som fästes på främre lastbågen på bilen. Så att man lyfter upp fören på förlängningen fram först, sedan lägges bakre delen på takräcket och som slutamp så lägger man den främre delen av kajaken på plats.

Jag har bytt bil och takräcke och kan inte använda min gamla variant och tydligen kan man inte köpa kanotcentrums variant längre, så jag får nog tillverka en egen.. Men jag fortfarande ett fyrkantigt rör som jag vill fästa pinnen i..

http://www.arendbloem.nl/images/kajak/2140.jpg

Någon som sitter på en närbild på "kanotcentrum lösningen" eller någon annan lösning för att säkert fästa sitt utriggarrör??

Det har ju varit diskussioner om att köpa eller tillverka ett stöd/förlängning som fästes på främre lastbågen på bilen. Så att man lyfter upp fören på förlängningen fram först, sedan lägges bakre delen på takräcket och som slutamp så lägger man den främre delen av kajaken på plats.

Jag har bytt bil och takräcke och kan inte använda min gamla variant och tydligen kan man inte köpa kanotcentrums variant längre, så jag får nog tillverka en egen.. Men jag fortfarande ett fyrkantigt rör som jag vill fästa pinnen i..

http://www.arendbloem.nl/images/kajak/2140.jpg

Någon som sitter på en närbild på "kanotcentrum lösningen" eller någon annan lösning för att säkert fästa sitt utriggarrör??

Ingen som har ett sådant "stöd/förlängning"/ritning/kort som kan visa upplägget, så att jag kan tillverka en sådan??

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Nu har jag fixat till ett eget stöd som jag tror kommer funka jäkligt bra.. Har inte provlastat en kajak ännu, men har lagt min egna vikt på stödet och det verkar väldigt stabilt.

Jag fixade lite prylar från Hornbauch som jag har använt.. Hittade ett 900 mm långt bordsben och 90° vinklar som jag har använt till stödet.
Tyvärr var stålet inte svetsbart pga legeringar eller nåt, så jag har använt skruv och mutter i genomborrade hål istället. Inte lika snyggt estetiskt, men ibland får man improvisera,,,, *L*

stod_takracke2.jpg

stod_takracke3.jpg

stod_takracke.jpg

Nu har jag fixat till ett eget stöd som jag tror kommer funka jäkligt bra.. Har inte provlastat en kajak ännu, men har lagt min egna vikt på stödet och det verkar väldigt stabilt.

Jag fixade lite prylar från Hornbauch som jag har använt.. Hittade ett 900 mm långt bordsben och 90° vinklar som jag har använt till stödet.
Tyvärr var stålet inte svetsbart pga legeringar eller nåt, så jag har använt skruv och mutter i genomborrade hål istället. Inte lika snyggt estetiskt, men ibland får man improvisera,,,, *L*
Gammal tråd och du kanske inte är kvar, men har skissat på nästan en exakt likadan, men tänkte höra om du fortfarande använder den och om den funkar som du tänkte dig? Lätt att få av efter att kajak lagts upp?

Hejsan !
jag är egentligen inte kvar här, men fick ju ett mail om att du hade skrivet, så loggade in igen :)
Nu har jag inte haft takräcke på 4 år och inte kunnat använda detta. Men det är enkelt att lägga upp framdelen av kajaken på stödet och sedan lyfta upp bakdelen på takräcket. Ensam hade jag inte klarat detta, utan detta stöd.

Stödet är väldigt enkelt att ta av och dit, om du har fyrkantiga rör.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips