Betala för två nätter, bo en…

HasseQ

Avslutat
Hmm, ja det är vanligt med argumentet att Renarna får ångest. Men dom är nog rätt coola och bryr sig inte så mkt. Tom ganska nyfikna ibland, och kommer och kollar på tältet.
 
Nu är det inte bara STF som kör med ren-argumentet. :whistle:

Det är det också diverse samebyar som brukar köra med för att få fram diverse avlysningar. Alltför ofta är det inte några renar som kan störas där överhuvudtaget...

Nu är min gissning att bokningstrycket är lägre än förväntat (COVID-restriktionerna är färre och torde förändra resvanorna), och STF därmed tar bort en del konstlade regler för att få fler bokningar. Jag kan förstås ha fel, men jag tror det har större inverkan än renarna.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Under flera år har det varit ett ökat intresse för att bestiga toppen av Giebmegáisi/Kebnekaise. Detta har lett till ett stort besökstryck inte bara på fjällstationen utan på naturen och renarna runtom kring bergsmassivet. Vi försöker därför att med en rad åtgärder sprida ut besökarna, att inspirera till att göra andra toppturer och att komma på andra tidpunkter än de som är mest populära. Att testa olika typer av prissättning är en av dessa åtgärder.
Det är väl helt uppenbart att högre priser och mindre flexibilitet främst lockar besökare utan fjällvana, som är mer benägna att skräpa ned och störa djurlivet, samtidigt som det skrämmer bort vana fjällvandrare som vet hur de ska bete sig. Testa att göra stationen mer obekväm istället, så skrämmer ni kanske bort lyxturisterna som tror att det finns parkvakter som plockar skräp ute på fjället.
 
Gick på försök in nu och kollade om det gick att boka en natt den helg jag först försökte. Gissa vad! Nu går det minsann! Kanske har renarna förstått att det inte är någon större skillnad på ons-tors-turister och lör-sön-turister… (Det var ju ett argument till att man bara fick boka två nätter på helgerna för att det blev för jobbigt för djurlivet och miljön.) Jag vet inte om det går nu för att STF såg det absurda i att mitt i sommaren göra skillnad på om man sover över tors-fre eller fre-lör men man får väl se det så att det är bra att de kan ändra sig. Nu är min resa redan fastlagd och det blir inte Keb, får se om det nånsin blir det. Tar vi oss upp på toppen någon gång i framtiden får det bli tält.

Hej

Vi ändrade detta tack vare att du hade uppmärksammat problematiken, så tack än en gång för att du reagerade:) Klipp från vårt tidigare inlägg: Men med det sagt vill vi såklart inte att det ska påverka de medlemmar och gäster som ska avsluta eller påbörja en vandringstur mellan våra stugor på norra Kungsleden. Vilket som nu tyvärr har hänt. Så här vill vi gärna tacka dig Karolina att du har uppmärksammat detta. Vi kommer nu se över detta och tar med oss det i vårt arbete att förbättra oss.
//Jenny STF
 
Hej

Vi ändrade detta tack vare att du hade uppmärksammat problematiken, så tack än en gång för att du reagerade:) Klipp från vårt tidigare inlägg: Men med det sagt vill vi såklart inte att det ska påverka de medlemmar och gäster som ska avsluta eller påbörja en vandringstur mellan våra stugor på norra Kungsleden. Vilket som nu tyvärr har hänt. Så här vill vi gärna tacka dig Karolina att du har uppmärksammat detta. Vi kommer nu se över detta och tar med oss det i vårt arbete att förbättra oss.
//Jenny STF
"Sent skall syndaren vakna"
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ge er nu, STF fick feed back, ändrade ett beslut som kanske landat fel och ändå får dom skit.
Superenkelt val, undvik alla STfs anläggningar i fjällen och på andra ställen, gå ur om du är medlem.
Själv har jag inget emot att betala för service eller den säkerhet som det ändå ger att ha en övernattningsmöjlighet i annars väglöst land.
Finns en utbredd friluftssnobbism här som ibland visar sitt fula tryne.....

//P
 
Ge er nu, STF fick feed back, ändrade ett beslut som kanske landat fel och ändå får dom skit.
Superenkelt val, undvik alla STfs anläggningar i fjällen och på andra ställen, gå ur om du är medlem.
Själv har jag inget emot att betala för service eller den säkerhet som det ändå ger att ha en övernattningsmöjlighet i annars väglöst land.
Finns en utbredd friluftssnobbism här som ibland visar sitt fula tryne.....

//P
Syftas det på mig så har jag redan innan konstaterat att det inte blir någon medlemsavgift för mig och min familj för första gången på +30 år.
 
Jag gillade STF för längesen, men inte numera. Flera gamla pärlor till vandrarhem har försvunnit, och resten har blivit mkt dyrare. Trist utveckling.. påhitt som ovan gör mig bara mer ilsken.

Nu är det val till STFs medlemsombud. Jag ställer upp med min STF-kritiska åsikt. Tycker ni också att STFs utveckling behöver vändas, så är ni välkomna att rösta på mig:

 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.