Betala för två nätter, bo en…

Vore skönt om STF försvann från fjällvärlden så turismen minskar. De tillför inte mycket jag uppskattar. För mig är stationer och stugor mest en plats där jag kan köpa ett paket ballerina för 80 spänn. Förutom detta vet jag inte vad de håller på med. Roddbåtar och spänger? är det STF?
 
Vore skönt om STF försvann från fjällvärlden så turismen minskar. De tillför inte mycket jag uppskattar. För mig är stationer och stugor mest en plats där jag kan köpa ett paket ballerina för 80 spänn. Förutom detta vet jag inte vad de håller på med. Roddbåtar och spänger? är det STF?

Roddbåtar och spänger är nog mer länsstyrelse än stf, tror jag, men kan ha fel.

/Patrik
 
Undrar varför dom kräver 2 nätter ? Måste ju vara någon fördel för STF. Är det för att det blir mindre jobb med administration och in/ut-check & städning ? Eller vill dom tvinga folk att boka en dag då det annars finns vakanser ?
 
Undrar varför dom kräver 2 nätter ? Måste ju vara någon fördel för STF. Är det för att det blir mindre jobb med administration och in/ut-check & städning ? Eller vill dom tvinga folk att boka en dag då det annars finns vakanser ?
Min misstanke är att köpvanorna skiljer sig mellan de som stannar flera nätter och de som enbart stannar en enda. Typ:
  • Stannar en natt. Kanske köper något snacks i butiken, men har med sig egen kvällsmat/frukost och beger sig vidare nästa dag.
  • Stannar flera nätter. Gör försök till topptur (ev. guidat i STF:s regi). Äter frukost och middag på stationen + köper lunchpaket. Kanske också beställer helikoptertransport för baggage eller sig själva.
Det är nog lätt att räkna ut vad de tjänar mest pengar på. Om STF aktivt utesluter den första gruppen innebär det nog att de är rätt säkra på full beläggning ändå, så tyvärr svider det inte för dem det minsta att de "går miste om" TS t ex.
 
Hmm, ja såklart. Snart börjar dom väl att enbart sälja Helpensionspaket med helikoptertransfer och guidning, 3/5 el 7 dar.... Oups, skulle inte gett dom den iden.
 
Om man nu har landat i någon sorts acceptans för att marknadsekonomi och landet-högsta-berg-hysteri gör att vanliga vandrare på sikt utesluts helt från Kebnestationen, vad är alternativet för en stugvandring med utgångspunkt eller avslut i Nikkaluokta? Är det rimligt att ta Singi-Tarfala och Tarfala-Nikka som dagsetapper, eller kan man till och med hoppa över Kebne och gå direkt Singi-Nikka?

Är det kanske dags att upprätta en ny fjällstuga mellan Singi och Nikkaluokta för vandrare? Med mer primitiv standard och några kilometer längre från Kebne så skulle den inte vara lika attraktiv för Kebne-turisterna och därmed kan den fylla sitt syfte som boende åt vandrare. Det kanske räcker med att placera den ett par kilometer närmre Nikkaluokta, men den får gärna ligga en lite bit ifrån "motorvägen" så man slipper bullret.
 
Karolina, har ni tittat på Norge..? Där finns väl det som ni eftersöker, dnt har ju massor av hytter där priserna är humanare (och stugorna är bättre!).
 
Hej @Karolina P (och alla andra)

Först en ursäkt för lite sent svar, men såg denna tråd först igår.
Sedan ber vi om ursäkt om du har blivit dåligt bemött. Vi kommer självklart kolla upp vad som har hänt här.

Det finns flera saker som kommit upp i diskussionen som vi gärna vill bemöta.

Jag börjar med den första frågan om att behöva boka två nätter på STF Kebnekaise Fjällstation vissa helger under sommaren. Under flera år har det varit ett ökat intresse för att bestiga toppen av Giebmegáisi/Kebnekaise. Detta har lett till ett stort besökstryck inte bara på fjällstationen utan på naturen och renarna runtom kring bergsmassivet. Vi försöker därför att med en rad åtgärder sprida ut besökarna, att inspirera till att göra andra toppturer och att komma på andra tidpunkter än de som är mest populära. Att testa olika typer av prissättning är en av dessa åtgärder. Men med det sagt vill vi såklart inte att det ska påverka de medlemmar och gäster som ska avsluta eller påbörja en vandringstur mellan våra stugor på norra Kungsleden. Vilket som nu tyvärr har hänt. Så här vill vi gärna tacka dig Karolina att du har uppmärksammat detta. Vi kommer nu se över detta och tar med oss det i vårt arbete att förbättra oss.

Det finns några kritiska röster om helikoptrar i vissa inlägg och där vill jag gärna informera om att vi har sedan flera år tillbaka slutat att förmedla helikopterbiljetter till vandrare eller personal och stugvärdar som ska ut till sitt boende. På Kebnekaise Fjällstation har vi även nu inför vintersäsongen tagit beslutet att grupper som ska utöva Helliski inte får bo på stationen. Allt för att undvika störning för djur och natur samt minska utsläppen. Allt som går att lagra på våra fjällstugor och fjällstationer i väglöst land fraktas vintertid för att minska helikopterlyften. Det kan till exempel vara byggmaterial, konserver, gasol och sopor. STF beställer dock vissa nödvändiga helikoptertransporter för fastighetsunderhåll och leverans av färskvaror. Men även där gör det insatser för att minska behovet av färskvaruleveranser, ex har STF Kebnekaise fjällstation bytt ut färsk mjölk till torrmjölk som då kan köras ut på vintern och nu tittar vi på om det finns fler färskvaror som kan bytas ut.

Att driva ett boende där Kebnekaise fjällstation ligger kräver en rad investeringar och kostnader för transporter, sophantering, vattenverk, underhåll och upprusning av fastigheter. Investeringar som måste göras löpande oberoende på vilken standard det är. På just Kebnekaise fjällstation har det under 2021 gjorts två stora och nödvändiga investeringar. Det gamla logementet har fräschats upp, ny belysning, nya elledningar, bättre brandsäkerhet och en ny ventilation som minskade energianvändningen med 80 procent. En ny filteranläggning var tvungen att installeras då dricksvattnet tidigare haft en något förhöjd fluoridhalt och samtidigt kompletterades vattenverket med en vattenreservoar för att lagra vatten så att det inte ska ta slut när alla gäster vill tvätta sig på morgonen och kvällen.

I slutändan är vi en ideell förening och allt eventuellt överskott går tillbaka till föreningen som vi investerar i våra fastigheter, framförallt ute i väglöst land, för att fler ska kunna ge sig ut säkert.

Vi är fler inom STF som har läst och diskuterat de olika perspektiven i denna tråd. Vi uppskattar alla eras engagemang, förslag och synpunkter.
Jenny Engström/STF
 
Det blir ändå ingen årsavgift från familjen i år. 35 i rad får räcka då de flesta varit ren stöttning.
 
Gick på försök in nu och kollade om det gick att boka en natt den helg jag först försökte. Gissa vad! Nu går det minsann! Kanske har renarna förstått att det inte är någon större skillnad på ons-tors-turister och lör-sön-turister… (Det var ju ett argument till att man bara fick boka två nätter på helgerna för att det blev för jobbigt för djurlivet och miljön.) Jag vet inte om det går nu för att STF såg det absurda i att mitt i sommaren göra skillnad på om man sover över tors-fre eller fre-lör men man får väl se det så att det är bra att de kan ändra sig. Nu är min resa redan fastlagd och det blir inte Keb, får se om det nånsin blir det. Tar vi oss upp på toppen någon gång i framtiden får det bli tält.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.