Bestigning av Akka

Hej

I Augusti tänke jag och en kompis bestiga berget Akka.
Är det någon som kan dela med sig av erfarenheter från detta berg. Glaciärer vill vi gärna slippa.
Från vilken sida ska man gå ?
Är det olika svårt ?
Hur lång tid tar det ungefär ?
Är det en bra topp att besöka ?
Finnns det några bra länkar ?
mvh johan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Akka! En toppentopp!

Tjenare! När ska ni fara? Ska själv åka till Sarek å utgå från Risem å bl a bestiga Akka!
Man bestiger, vad jag förstår, Stortoppen lättast från öst-sidan. en kanonsida är:
http://www.musikwissenschaft.de/sarek
Där finns en karta med inritad rutt inkluderat bestigning av Akka! Dessutom storslagna bilder från området.

MVH/Mathias

Hej Mattias

Vi är ett par vänner som tänkte upp och spriga Bamm uppe i björkliden den 25 augusti och tänkt bestiga Akka några dagar tidigare. Det låter som en lagom utmaning och lite kul för min vän att få vandra lite i Sarek. När ska ni dit ?
Mvh Johan

Besteg Ahkka för knappt två veckor sedan. Själv gick jag över glaciären, upp vid borgtoppen till stortoppen, över haket och kana nedför snörännan vid nordosttoppen. Mycket tidsparande... :)

Lättaste vägen till stortoppen UTAN att gå över glaciär är från Akkastugorna och upp via bäckravinen. Håll öster om hyllglaciären, gå sen upp vidare över förtoppen längs kammen ända fram till nordostoppen 2010. För att slutligen nå stortoppen måste ni ner i haket och klättra upp ett par meter på andra sidan. Inget för folk med anlag för svindel.

Räkna med ca. 8-12 timmar beroende på vilket tempo ni håller.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips