Bestiga Liddubakti

Hej, jag planerar gå från Vakkotavare till Nikkaloukta nästa sommar, vill göra ett stopp och en dagutflykt och gå upp på en av de högre topparna i området. (Tolpagorni och Keb redan avklarade). Har någon av forumets läsare gått upp på Liddubakti ?. Det ser ut som man kan gå upp från Norr eller sydost.

Hej, jag planerar gå från Vakkotavare till Nikkaloukta nästa sommar, vill göra ett stopp och en dagutflykt och gå upp på en av de högre topparna i området. (Tolpagorni och Keb redan avklarade). Har någon av forumets läsare gått upp på Liddubakti ?. Det ser ut som man kan gå upp från Norr eller sydost.

Hej! Enklast är att gå upp söderifrån, via sadeln mellan Liddupakte och Skarttoaivi. Svindlande känsla att stå vid brådstupet på västsidan. Kamvandringen över Skarttoaivi och Skarttatjåkka är inte heller att förakta.

Från norr är det mer besvärligt, men jag har för mig att jag läst nånstans om någon som tagit sig upp till sadeln norrifrån (kräver traversering mellan olika klipphyllor, säkert helt livsfarligt utan klätterutrustning) och även bestigning via nordvästkammen (känner inte till om det finns hammare eller andra krux). Då funkar det bättre att gå normalvägen från Ladtjovagge upp till Skarttoaivi och vidare.

Mvh Filiokus

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tackar så mycket. Jag ska klura mer på det . Beror lite på hur vi lägger vandringsdagen fram till området, låter bra att man kan gå upp från sydväst som du beskrev. Kan tillägga att jag går med ovana vandrare och vi kommer inte ha någon klätterutrustning.

Nordvästkammen har något krux, gissningsvis det som är tydligt synligt från Kebnekaise fjällstation. Jag har sett bilder på människor som har klättrat kammen och de har haft klätterutrustning.

Jag skulle vilja blicka utför Skarttoaivis nordvägg och även Liddubaktis dito. Speciellt den tidigare är ju otroligt hög.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips