Bestiga berg med begränsad budget?

Hejsan alla!

Jag hade planerat en resa till Marocko i slutet på september som nu blir inställd pga flera omständigheter. I min ålder med eget hus, bil osv är det inte så lätt att spara ihop pengar till en kostsam klättring på något av dom mer kända bergen.

Min fråga iaf är som följer:
Vilket berg går att klättra för typ 10-15000 kr. (i september). Vill gärna till Alperna/Kaukasus alternativt Tyrolen.

Eftersom jag inte är så väldans rutinerad (än!) så vill jag helst inte göra en soloklättring.

Tacksam för svar!
 
Charmonix

MT Blanc kan jag rekomendera.

Det är ett ganska högt berg (europas högsta) och det kostar inget att ta sig upp på berget förrutom om man inte vill gå hela vägen utan ta rälsbanan upp till bergets fot från byn.
Ett liftkort för ett par dagar var inte så dyrt.
Man måste vänja sig lite vid den tunna luften och då kan det vara bra att ta linbanan upp till Aguill du midi

Det finns ett flertal leder upp till toppen både svåra och lite lättare.

Kostnaden du har är för resan bil är ett bra alternativ.
Boendet går att få tag i billigt på vandrarhem.
Utrustningen det du inte har går att hyra där nere det är nästan billigare att köpa hemma än att hyra.

Om du vill ta det lite lättare så bör du övernatta i en stuga på vägen upp till en viss kostnad.

Jag kan hjälpa dig med adresser till det mesta om du skickar mig ett mail eller ett personlig meddelande så kan du få länkar.

MVH
zzeezz
 
Mt Blanc grejar du med den budgeten. Men det är inte Europas högsta berg. Mt Blanc kvalar inte ens in på 10 i top listan.

Är du rikitigt snål kan du nog greja Kilimanjaro om du tar någon dag mindre i acklimatisering. Inte att rekommendera men görs ganska ofta av folk med tajt budget.

Finns många toppar i Norge också.
 
Har kikat lite på Mt. Blanc och är fruktansvärt sugen, funderar på att ta ett tåg ner men jag har inte kollat med priser osv. Tillstånd är inget man behöver va?

Norge ska jag till i slutet på augusti i vilket fall, var där förra året och tog glittertind från spiterstulen. Funderar på att ta glittertind igen fast från gjendeshejm och sedan ta trippen tvärs över dalen som går mellan gjendeshejm/spiterstulen för att sedan klättra över kammen där och bestiga berget som ligger söder om spiterstulen (vet ej vad det heter).
 
En tur till alperna är inte så dyrt. Flyg runt 2000. Tåg på plats. Glöm inte halbfahrkarte i Schweiz. Gäller också på linbanorna. Åker ner till Zermatt nu på måndag. Räknar med ca 5000 totalt med linbanor. Bor i tält. Mat ej inräknat. Har egen utrustning, som kostar en del. Går att hyra.

Finns massor att göra i alperna. Bra toppar på 3000 m, massor av Via Ferrata i olika svårighetsgrader och så givetvis 4000-topparna. Billigast är att åka med erfarna kompisar. Att hyra guide kostar en hel del. Och steget från Glittertind till säg Castor eller Pollux är inte något man gör själv eller med hjälp av en bok. En prisvärd väg in solo kan vara UCPA (t o m v 36). Har inte provat själv, men hört bra omdömen. En veckas alpinism-kurs kostar 6000-6700 med guider, utrustning, mat och boende. Med billigt flyg till Geneve o lokaltransport klarar du dig under 10000. Visst, dyrare än en sista minuten till playan, men vilka upplevelser sedan. De har även bestigning av Mt Blanc 2v för ca 14000.

Inget tillstånd på Mt Blanc, men inte heller ett soloberg. Och engelskspråkiga guider verkar ta bra betalt...

Till topps!

Anders
 
Om du har 10-15 tusen att lägga ut, så finns det ganska många berg du har råd med. Dock förutsätter det att du har utrustningen. Måste du köpa/hyra denna så blir kostnadsbilden en helt annan. Men om du tänker satsa på alpinism, så måste du ju ändå köpa grejerna förr eller senare. Ett råd är att inte köpa budget, utan köp verkligen kvalité. Du tjänar på det i längden, trots att plånboken får lida tillfälligt.

Jag kan tipsa om några berg som inte blev alltför dyra, t.ex. Elbrus för 11550 kr. Kilimanjaro tror jag kan bli svårt att göra under 15000, själv landade jag på 20600 och då tror jag att jag hittade ett av de billigaste alternativen.

Annars har du Alperna, precis som Anders V, tipsar om. 5000kr tar dig till Mt Blancs topp, bara du har utrustningen och sällskap (förstås inte guide).

Mvh /Joel
 
Hur går planerna ?

Har själv varit sugen på att bestiga något berg och Eldbrus står högt på listan. Men som du säger kan budgeten vara begränsad när man inte kan lägga hela lönen på det man vill.....

Säg gärna till om du känner till någon 'Expedition' till Eldbrus som man kan delta i :)
 
Att föreslå Pathfinder i en tråd med rubriken 'begränsad budget' blir ju lite av komik. De kommer dessutom antagligen inte åka mer till Elbrus då svenska försäkringar inte gäller där längre då det mer eller mindre räknas som en krigszon.

Jag känner få personer som lyckas genomföra ett flertal expeditioner framgångsrikt helt utan sponsring och som håller hårt i pengarna, Joel "Polarnatt" är helt klart en av dem och hans blogg är en riklig databas med hur man går tillväga.
 
Man behöver ju inte bestiga Mont Blanc med UCPA, är man nybörjare kan man ju ta deras nybörjarkurs i alpinism, i det ingår ju toppbestigningar som säkert också är mycket fina, om än inte lika många meter över havet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trbngr Lämpliga 4000m-toppar att bestiga ensam Alpin / Bigwall 10
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
nickeB Erfarenhet av att bestiga Mount Rainier Alpin / Bigwall 1
mo9jan Bestiga Denali. Alpin / Bigwall 6
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
Räv Rävsson Tom Cruise ska bestiga Mount Everest Alpin / Bigwall 26
Nielskorven Vad krävs för att bestiga Everest? Alpin / Bigwall 33
Jokk Vill bestiga toppar! HUR? Alpin / Bigwall 9
Marcand Att bestiga Sarektopparna? Alpin / Bigwall 1
steffcarro Bestiga Mont Blanc. Alpin / Bigwall 3
kmsellin Bestiga galdhöpigen? Alpin / Bigwall 4
isaktamio Berg för att utvecklas Alpin / Bigwall 6
Pallet Vilket berg? Alpin / Bigwall 11
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
mo9jan Skidbestigning höga berg Alpin / Bigwall 3
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12
Mezzner Hur många toppar har ett berg? Alpin / Bigwall 14
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
Pask Vad är detta för berg? Alpin / Bigwall 11
mo9jan Bestigning av stora berg. Alpin / Bigwall 3
soderkisen Sveriges mest svårklättrade berg? Alpin / Bigwall 17
Polymeras Hur många över alla fjorton 8000meters berg? Alpin / Bigwall 19
hink 6000+ Berg var finns ni?? Alpin / Bigwall 13
nikha247 6000m berg i himalaya Alpin / Bigwall 23
sohrab Billiga berg över 5000m Alpin / Bigwall 1
pemberton förare Mont Blanc och berg Runt Zermatt Alpin / Bigwall 2
5.10 Vill ha tips på bra förare och kartor över stora berg. Alpin / Bigwall 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.