Bestiga Akka

• Trådstartare eovin (peter sandström)
  • Start datum

eovin (peter sandström)

Gäst
Hej, jag undrar bara om nån vet vilken "väg" som är bäst om man ska upp till Stortoppen på Akka (i augusti)

Några tips

Jag söker själv den information du frågar efter och har fått en del tips som du kan hitta längre ner i detta forum. Jag skulle dock vilja ha mer info. om bästa vägen. Hittar jag något hör jag av mig.
KGP

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Haket!

Gick upp på toppen för ca 10 år sedan.
Välj "östra leden" (finns ledbeskrivning i Claes Grundstens bok
om kungslederna)
För att komma upp på toppen måste man gå över ett hak.
Ta ett ben på var sida om berget och hasa 10 meter.
Låter värre än det är, det är säkrare än den lätta kamvandringen innan.

Ett annat tips är att få båtskjuts från Akka stugan till kantan av berget av samer som bor där. Man kanske får betala någon hundring men det är det värt. Fråga någon i stugorna nära Akka stugan (STF)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips