Besöka alla nationalparker

När det gäller Haparanda Sandskär så får man inte tälta varsomhelst men det går att läsa om här nedan. Om man ska åka turbåt dit så vet jag inte om den lägger till vid norra änden (finns en brygga där som jag tror att de lägger till vid) eller om den lägger till i södra änden där det finns en hamn. Norra änden med sina långa stränder på båda sidorna är finast men en promenad till södra sidan rekommenderas. Dock ska man vara medveten om att vissa år är det överjävligt mycket insekter av det slag som sticks och biter dvs mygg, bromsar och blindningar. Vi landade där en sommar och forsatte vidare efter en halvtimme.

Blå jungfrun är inte så besvärlig att besöka, bara boka in sig på båten från Oskarshamn eller Byxelkrok ToR, vill man övernatta är det vindskydd som gäller och de ska förbokas. Tiden mellan båtarna räcker ledigt till att vandra runt ön och uppleva den utan övernattning också. Det är en fin plats!

Det låter som en fantastisk idé! Jag skulle gärna vilja höra mer om era erfarenheter av att besöka alla nationalparker.

Nationalparkerna har ju tygmärken (kostar några 10or) så det samlar jag på från de jag varit i. Kan finnas på Naturum, men jag har även fått det postat till mig.

Det är ju ett kul projekt för att få se hela Sverige. Själv har jag varit i 14 st (övernattat i eller vid 13 av dem) än så länge, men nu är de kvarvarande minst en dagskörning bort, så det lär nog inte bli mer än 1 eller max 2 om året framöver. I år tillkom Hamra på min lista. En väldigt härlig nationalpark, som blev lite av en favorit för både mig och mitt sällskap.

Har besökt några så absolut inte ens i närheten av en bråkdel men om jag får chansen att slå ett slag för (Haparanda) Sandskär så tar jag chansen nu. Turbåten angör tydligen hamnen i södra delen av ön. Finns lite historiska saker att titta på där som kyrkan men jag vill slå ett slag för norra delen eftersom turbåten uppenbarligen angör den lilla bryggan på norra delen på hemvägen.

Man tar en lätt promenad från södra delen till norra delen. Som Ni ser på kartbilden jag bifogar så kommer Ni att hitta en långsmal udde som närmast stranden består av den troligast finkornigaste sanden Ni någonsin gått på. På västra sidan kan Ni bada på en mycket långgrund strand medans ni på den östra sidan har en strand som är tvärdjup. Och en promenad på den västra stranden kommer att ge er möjlighet att se hundratals bon som backsvalorna byggt rakt in i strandbrinken.

Och här ute finns både havsöring och fin harr om nu någon känner för det men havsöringen går inte in förrän på hösten när vattnet kallnar av.

Zooma in på fotot så ser Ni den lilla bryggan högt upp på östra sidan.

Bilagor

• Skärmbild 2025-10-27 214045.png
    Skärmbild 2025-10-27 214045.png
    436 KB · Visningar: 9

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips