Beslutsångest

Vad är det för skillnad på bärsystemen på en dyrare säck mot en billigare (tänk mc kinley vs haglöfs)? Har beslutsångest om jag ska lägga 1000 kr upp till en haglöfs säck eller om ett billigare alternativ fungerar bra under en fjällvandring på en vecka med mat + tält på ryggen...
 
Prova med vikt!

Hej!
Oavsett vilken säck Du väljer, tycker jag att Du ska provpacka med den vikt Du tror att Du kommer ha. Olika tuggor passar olika bra beroende på person, oavsett märke. Personlige hade jag satsat på ett annat märke än Mc Kinley.

M v h

Lelle
 
Förslag

Utan att vara extrem kan du försöka packa så lätt som möjligt, då kommer du undan med lättare ryggsäck också. För vikter under 10 kg behövs egentligen inget avbärarbälte alls, tycker jag. Om du håller dig till "handbagage" storlek/vikt på knappt 8 kg är det mkt bekvämt. Finns ryggsäckar för ett eller par hekto i den storleksklassen, utan avbärarbälte, som fungerar bra.
 
Tänk på vad som händer OM väskan skulle pajja när du har 4 mil till civilisationen igen, då skulle den där tusenlappen kännas ganska billig.

Om du vill spara en slant så kolla istället efter en begagnad ryggsäck, finns ju ett ganska stort utbud.
 
Du kan hitta ex Haglöfs SEC 55Q för 1499kr (XXL), kanske en bra kompromiss mellan tillförlitlighet och ekonomi? Även Deuter gör bra säckar och det går att hitta ex Deuter Aircontact SL60 eller 55 för ungefär samma pengar. Min dotter har en Deuter Aircontact 55+10 som fungerat utmärkt i många år för vandringar med de vikter du anger. Beakta att en del säckar har inbyggt regnskydd vilket i sig är värt 100-200kr jämfört med att köpa det extra.
 
Tja, jag är ju lite av en vikt- och Ospreytaliban så jag tycker att du ska titta på en Osprey Exos 58 och jämföra den med Haglöfs SEC TRACK 55 Q (som väger 1.7-1.8 kilo mer). Om du bestämmer dig för att lägga lite mer pengar på en kvalitetssäck - vad är viktigast? Hållbarhet, vikt, bärsystem, förmåga att ta mycket vikt, stor volym?

Fundera också på om du verkligen behöver allt du tänkt packa och om du kan få ner vikten på tält, sovsäck, liggunderlag och kök. För varje gram du sparar får du med dig lika mycket mat eller dryck som gör vandringen trevligare! ;)
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.