Beslutsångest större tält (kåta?) för vandring

Ah, perfekt! Det är sån här erfarenhet jag hade hoppats få höra om! Så nu överfaller jag dig med lite frågor, ledsen. ;-)

Vandrar du med din Tentipi? Upplever du det som mycket tyngre/otympligare än Staika? Hur många brukar ni kunna sova i den bekvämt? Kör du med eller utan innertält/golv?
Vilka miljöer har du testat den i?

Jag har läst en del foruminlägg om "skräcknätter" då det sett kåtor blåsa bort i vinden och människor som håller i mittstången för glatta livet, medan de i deras tunneltält knappt märkt att det blåser. Det är väl bl.a. såna inlägg som gör mig lite nervös (förutom vikt/storlek att bära).
Inte för att jag tänkt vara ute i extremväder, men ifall man blir överraskad etc.

Tentipin väger 3hg mer än Staika och är lite större volym att bära,men är lätt att komprimera med tältpåsen.

Har vandrat både i skog och fjäll,själv och med kamrater.Den kan vara väl tung om man är ensam och ska gå långt,men med 2-3 kamrater som delar på vikten går det knappt att få bättre komfort med den lilla vikten.

Har varit på 10-dagarstur i Sarek med 3 vänner och mycket packning,upplevdes ändå inte trångt och det fanns plats över.

Har inget innertält eller golv,använder en lättviktspresenning som golv ibland.
 
Har ni varit ute i "lite sämre väder" med den? Typ regn och lite vind.

Vi har lyckats undvika regnet, men ser inte det som ett problem när det väl kommer. Vind har vi däremot haft. Ingen storm men väl ihållande vind. Var inga som helst problem.

Vi hade tur och lyckades tajma in en kampanj vilket gav oss 20% rabatt. Det var sköna 1700 att spara :)
 
Har bytt från ett Hilleberg Staika till en Tentipi Zikron 5 lätt och är (klipp)

En kåta tål bra mycket mer vind och oväder än ett "vanligt" tält.

Jag ångrar inte att jag bytte!

Intressant. Skulle vara kul att höra vilket väder du har använt kåtan i och på vilket sätt den klarar hårt väder bättre än Staika..?

Själv har jag alltid hört motsatsen av de som använder kåta dvs att ett vanligt fjälltält tål betydligt mer vind än en kåta...

//J
 
har ett zirkon 5 och kan hålla med de som uttalat sig tidigare.
1. förbenat skönt att ha volymen (2 vuxna å två barn e inga problem i en 5a)
2. vikten e helt ok... jag har dock lagt till lite vikt för sommaren med ett golv. om man e lite petig när man "lägger in" golvet så ska det mycket till för att få massa mygg å sket inne i kåtan (har dock funderat på att fästa in en myggnätsremsa att överlappa mot golvet för ungarnas skull).
3. otympligt att packa- men man lär sig komprimera å dela upp.
4. tål mer än man tror bara man lär sig slå upp kåtan (som med de flesta tält)
5. det tar banne mig inte mer än 3-5min för en person att få upp det (även om det e -25 blåst å ungar som skriker :)
6. kondens om du inte ventilerar... inga pölar har upplevts men lätt sprej vid vind och slagregn i ett par timmar under sommaren med två st svettiga motionärer inne i kåtan (nej det motionerades inte inne i kåtan :))

så det e inget att snacka om... bare å köp

bz/
 
Några till kommentarer angående tentipi.

Man behöver en ganska stor yta för att sätta upp det, så det kan vara lite svårt i skog. Men annars kändes det väldigt lyxigt med ytan. Jag har en 5:a och fem personer är nog lite överdrivet, men jag kan tänka mig att 4 personer borde gå bra med plats för packning och så.

Kan också rekommendera att ha en bushbuddy som eld i mitten, det funkade finfint. Vi hade inga problem med mygg utan innertält då det är myggnät i taket, samt att duken släpar ganska bra i backen. Man kan spänna upp den med många pinnar. Men jag undrar hur det skulle vara om man tältar något ställe med en massa knott i växtligheten? Någon som blivit attackerad?

Sen tyckte jag det var smidigare att packa ner duken i en 12liters packpåse som jag har på ryggsäcken. (http://www.getout.se/sv/artiklar/side-pocket.html)
 
Ifall du bor nära norrköping så kan testa min tentipi om du vill.

Jag hade den på senaste vandringen, men då i skog. Det var klart trevligt att kunna elda på kvällen, men då vi bara var två så kändes den lite väl tung (kan ha och göra med att jag också bar med mig en hennessy hammock :) ). Vi körde utan innertält, vilket funkade fint för oss.

Tack, det var snällt! Men jag har en liten bit från Haninge.
Var tvungen att googla på Hennessy, ser trevlig ut. Använde du/ni den också att sova i?
 
Tentipi

Några till kommentarer angående tentipi.

Man behöver en ganska stor yta för att sätta upp det, så det kan vara lite svårt i skog. Men annars kändes det väldigt lyxigt med ytan. Jag har en 5:a och fem personer är nog lite överdrivet, men jag kan tänka mig att 4 personer borde gå bra med plats för packning och så.

Kan också rekommendera att ha en bushbuddy som eld i mitten, det funkade finfint. Vi hade inga problem med mygg utan innertält då det är myggnät i taket, samt att duken släpar ganska bra i backen. Man kan spänna upp den med många pinnar. Men jag undrar hur det skulle vara om man tältar något ställe med en massa knott i växtligheten? Någon som blivit attackerad?

Sen tyckte jag det var smidigare att packa ner duken i en 12liters packpåse som jag har på ryggsäcken. (http://www.getout.se/sv/artiklar/side-pocket.html)

Jag tackar så mycket för alla tips och råd. Bushbuddy såg ju klart trevlig ut också. Har du någon erfarenhet av HeatPal eller Hekla som Tentipi också verkar sälja? Är BushBuddy att föredra i så fall?

Förresten, vilken tentipi har du? Jag funderar på en Zirkon 5 light, om det nu gör någon skillnad.

Funderade också på en Primus MicroLantern. Den sprider både ljus och värme, är den tillräcklig tror du?

Fasiken, det börjar bli svårare och svårare att tänka "tält" utan att tänka "kåta"... ;)
 
Tack, det var snällt! Men jag har en liten bit från Haninge.
Var tvungen att googla på Hennessy, ser trevlig ut. Använde du/ni den också att sova i?

Ja, jag provade att sova i den. Jag tror dock det krävs lite övning :). Jag vaknade till ibland när jag lyckades gunga till med den i sömnen. För att det inte ska bli kallt så får man ha ett liggunderlag under sovsäcken, då luften under sovsäcken hela tiden byts ut, till skillnad från när man har ett tält. Klart trevligt att titta på trädtopparna och stjärnorna.
 
Jag tackar så mycket för alla tips och råd. Bushbuddy såg ju klart trevlig ut också. Har du någon erfarenhet av HeatPal eller Hekla som Tentipi också verkar sälja? Är BushBuddy att föredra i så fall?

Förresten, vilken tentipi har du? Jag funderar på en Zirkon 5 light, om det nu gör någon skillnad.

Funderade också på en Primus MicroLantern. Den sprider både ljus och värme, är den tillräcklig tror du?

Fasiken, det börjar bli svårare och svårare att tänka "tält" utan att tänka "kåta"... ;)

Nej, har ingen erfarenhet av tentipis kaminer. Dock så har jag en liten från glembring.se men numera använder jag bara bushbuddyn. Den är mycket trevligare att använda än en gasspis eller liknande, då man får vara lite pyroman vid varje måltid. Jag har haft med mig den på fjällvandringar, och oftast har det gått bra att hitta någon slags ved (eller torra rötter) att elda, även på kalfjället. Tentipis grejer är säkert bra, men de verkar ju lite väl tunga när man jämför. Jag tycker det är smidigt att elda i en liten spis iaf, än att elda direkt på marken i tipin, känns lite tryggare.

Jag har en Zirkon 5 light, jag köpte den nog mest för att det var den enda som fanns i lager, annars hade jag kanske köpt den som var lättare och enklare. Gasljus har jag ingen erfarenhet av tyvärr, har bara kört med min led-cykel-lampa när det behövts :).

Så länge du inte tycker tipin blir för tung så tycker jag det är ett bra alternativ. Men det är kanske värt det i vikt först när man är 3-4 st? Tyckte det kändes lite för tungt senast när vi var två som vandrade. Men för lägerliv kändes den utmärkt. Du får se till att öva att sätta upp den medans det är ljust bara, den kan vara lite lurig innan man provat några gånger..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
holetaker Sommarsovsäck för större Bo och sova 2
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
robertho Sovsäck - Större modell- Contour Erfarenheter? Bo och sova 9
tranemoandy Sovsäckar för oss lite större Bo och sova 11
Yonaz Större sovsäck Bo och sova 15
S Johansson Större campingtält? Bo och sova 4
fujii Hillebergstält - Förlängd absida eller större tält? Bo och sova 13
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.