"Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar

Enligt nedan länkad video, så patrullerar två "bergsvakter" vid gouterleden i sommar, för att ha koll på att allt går rätt till. Tältare ska tillrättavisas, inget opassande folk ska driva runt på berget osv.
Dessa två ska tydligen köra juni - september, alltså hela högsäsongen.

Har någon här inne redan bestigit MB via Gouter i år och sett hur det går till? Har det varit strikt och rensat på tält, eller är videon kanske mest till för att avskräcka tältare?

Jag planerar själv en bestigning nu i sommar och vill gärna veta hur det ligger till.

Paul

http://youtu.be/4aC-tc3A3mU
 
Hejsan

Gjorde mt blanc via normalleden sommaren 2013 (augusti), startade i les houces(?) och vandrade upp till tete rousse där vi slog upp våra tält. Där var det ett camping område upplagt med stenar i ett stort antal fållor samt ett utedass precis bredvid.

Hade du tänkt slå upp tält vid Gouter hut då och det är de som du är orolig över?
 
Ja precis, kanske var otydlig med det. Vi vill alltså tälta uppe vid Gouter.

Om det visar sig att det inte går att slå upp tältet där, vad säger ni som redan gjort rutten om att förlänga toppdagen, och starta vid 23-tiden nere vid Tete Rousse? Vi vill gärna undvika att sova i hytta.
 
Vill ogärna sova i hyttan? Drt är nog inte ens säkert att du får plats i hyttan, då kommer vakterna avvisa dig från berget. Eller så väljer du en roligare rutt. Håll er till reglerna, tror du enbqrt dessa är för skoj skull eller?
 
Jag ser ingen större problematik i det, folk har tältat i alla år. Tältet måste inte nödvändigtvis stå kvar under toppdagen heller.
 
Jag ser ingen större problematik i det, folk har tältat i alla år. Tältet måste inte nödvändigtvis stå kvar under toppdagen heller.

Tältning är ett jättestort slitage på naturen (inte tältet i sig själv, utan de personer som tältar), är det för många som gör det på samma ställe hinner naturen inte återställa sig.
 
Lång toppdag, då?

Om vi då kollar på ett annat alternativ. Hur bedömer ni som redan gjort denna led en toppdag som följande: börja vid Tete Rousse kl 23, direkt mot toppen utan övernattning vid Gouter, nå toppen vid soluppgången, och sedan ned samma väg? Är det rimlig eller allt för tufft? Tänker t ex på att man då måste ta sig ned för det branta partiet under Gouter i troligtvis totalt utmattat tillstånd.

Paul
 
Det är väl för att minska slitaget på berget som reglerna har ändrats, i syfte att få mindre antal besökare. Det bör väl omfatta även TS?
 
Reglerna har ändrats för att minska antalet "besökare", delvis i syfte att få bukt med nedskräpning men också för att minska trängseln och lättare kunna hålla koll på att de som ska upp har tillräcklig utrustning, koll på vädret, etc. Huruvida det är bra eller inte har diskuterats tidigare i den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=74378

Från Tete Rousse har du ca. 1650 höjdmeter att traska, att jämföra med ca. 1000 m från Gouter. Det tar kanske 3 timmar extra och är självklart jobbigare, men å andra sidan sover man bättre på lite lägre höjd.
 
Ja precis, kanske var otydlig med det. Vi vill alltså tälta uppe vid Gouter.

Om det visar sig att det inte går att slå upp tältet där, vad säger ni som redan gjort rutten om att förlänga toppdagen, och starta vid 23-tiden nere vid Tete Rousse? Vi vill gärna undvika att sova i hytta.

Jag var där förra aret. Det star en liten stuga med en eller tva vakter precis när man kommer upp till Tete Rousse (när jag anlände var den dock tom). Tältning uppe vid Aiguille du Gouter är förbjuden. Jag tältade i lägret vid Tete Rousse, det enda stället pa Mt Blanc där man far tälta, startade kl. 1 pa natten. Lang dag, men inga större problem. Var tillbaka i lägret ca kl. 13.

Edit* Vill du sova ordentligt vid Tete Rousse sa ta med dig öronproppar. Jag fick ingefär en timmes sömn innan det var dags att ga upp :/
 
Tältning är ett jättestort slitage på naturen (inte tältet i sig själv, utan de personer som tältar), är det för många som gör det på samma ställe hinner naturen inte återställa sig.

Slitage på naturen uppe vid Gouterhyttan för att man tältar? Det är en glaciär man ligger på inte ett vegeterat område...... Däremot är det förbjudet att ha uppe tältet när solen är uppe, oavsett var, om man inte bor på en campingplats eller frågar om lov.

Det är en tämligen lång topptur att ta sig från Tete Rousse till toppen, dessutom är väderförhållandena lite jobbigare över Gouterhyttan. Jag skulle tycka det var bättre att starta vid Gouter om man t.ex. har i beräkningarna att man kanske misslyckas vid första toppförsöket.

Jag har både tältat vid hyttan och bott i hyttan när jag varit där. Man behöver kanske inte slå upp sitt tält precis vid hyttan, om dom är extra hårda just i år. Kapaciteten finns inte vid hyttan och det är inget tillståndsbelagt berg så jag ser inte problemet att tälta där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hsp Inställning av längd på stegjärn Alpin / Bigwall 3
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Skogsmulle25 Tips på alpina äventyr till 2 nybörjare Alpin / Bigwall 7
Vittfarne Ukrainare död på Kazbegi i Georgien Alpin / Bigwall 0
helmutlotti vindsäck på höghöjd Alpin / Bigwall 3
trolltind Vinterförhållanden på Tre Cima Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Camping på Matterhorn. Alpin / Bigwall 0
andyyy 19 döda på Mt Kinabalu Alpin / Bigwall 7
trod Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända? Alpin / Bigwall 17
trod Söker boktips på alpina tekniker Alpin / Bigwall 12
Lull Tips på storlek på alpina klätterskor. Alpin / Bigwall 8
AriGold Nio döda i lavin på Everest Alpin / Bigwall 62
Cantrell Långa avstånd mellan klättrare på snö Alpin / Bigwall 6
Pallet Vanligaste dödsorsak på höga berg? Alpin / Bigwall 10
Pallet Motsvarande känsla av att stå på 8000 meter? Alpin / Bigwall 14
Skare i Åre Kilian fixade nytt rekord på Matterhorn Alpin / Bigwall 7
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
E9climbing Everest och Lhotse på 24h Alpin / Bigwall 0
Onesport Livat på Everest... Alpin / Bigwall 36
johnliungman Har någon svensk varit på Manaslu? Alpin / Bigwall 6
Vittfarne Klättrare saknas på Mount Ushba Alpin / Bigwall 1
Polarnatt Kreatin på hög höjd? Alpin / Bigwall 25
bjen Fredrik Sträng på höga hästar... Alpin / Bigwall 51
Polarnatt Lavin på Denali Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Fyra saknade på Everest Alpin / Bigwall 11
hebbe Rapport från olyckan på Kjerag Alpin / Bigwall 0
avslut210607 Två klättrare hittades döda på Kjerag idag. Alpin / Bigwall 8
E9climbing Äntligen är bultarna på Cerro Torre borta Alpin / Bigwall 97
apfaktor Sydpillaren på Mongejura Alpin / Bigwall 5
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Polarnatt Kameror på Everest Alpin / Bigwall 2
trolltind Ras på Dru Alpin / Bigwall 4
Hasselabon Vikt på Aidhammare Alpin / Bigwall 2
apfaktor Höjden på Mt Everest. Alpin / Bigwall 8
per162 Namn på berg Alpin / Bigwall 15
trolltind Höst på Steind Alpin / Bigwall 5
Ghost79 Effekt av vistelse på höghöjd Alpin / Bigwall 11
johnliungman Tips på fin vintertur för nybörjare? Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Status på Matterhorn Alpin / Bigwall 3
Maurits Acklimatisering på Kilimanjaro Alpin / Bigwall 17
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18
gunnarl Bultar/ankare på Wellenkuppe och Dom? Alpin / Bigwall 0
Anders V Rester av stuga på Matterhorn Alpin / Bigwall 2
johnliungman Ännu fler bultar på Compressor Route Alpin / Bigwall 11
zzeezz svenskor på Everest Alpin / Bigwall 39
johnliungman Cassin route på Piz Badile Alpin / Bigwall 6
Anders V Nya kvastar sopa på Mt Everest Alpin / Bigwall 10
Sara84 Tips på berg Alpin / Bigwall 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...