Bergans Trollhättan 95.

Hej!
Är det några som använder Bergans Trollhetta 95 l.
Vill veta vad ni tycker om den och är den vårt priset.
Och går det att krympa ner den lite?

Jag har använt min några gånger.

+ Den är skön att gå med. Det där spine eller vad de kallar det funkar bra, ryggan känns smidig.
+ Stora U-öppningen är jättebra. Både vid packande och vandring.
+ Lätt.
- Höftbältet är för kort om du är tjock. Möjligen för kort även om du är smal, med breda höfter. Remmen går om, men vadderingen når inte höftbenet som det ska. Konstigt nog skaver det inte, dock har jag inte gjort något längre än dagsturer.
-? Har inte kollat noggrant nog ännu, men det verkar som om man sätter fast skumgummiunderlaget med samma fästen som även används för den lilla ryggsäcken som medföljer. Alltså får man välja mellan att ha den lilla ryggan eller något annat fastsatt.
- Nyss nämnda remmar hakas fast på ett sätt som gör det flexibelt, men det finns risk att bli av med remmarna då allt hänger på att små plasthakar är rätt vikta i en nylonögla.
- Kompression görs på sidorna på ett sådant sätt att sidofickorna kläms åt.
- Bröstremmen svår att justera om man håller stavar.
- Regnskydd medföljer. Men detta är tyngre och mer skrymmande än en sopsäck.
- För många fack som bara är i vägen.

Ja den går att krympa. Jag tycker den är värd priset (2000kr på black friday), men det förutsätter att man uppskattar U-öppningen och bärsystemet. Jag hade dock föredragit om de hade färre funktioner (lilla extraryggan) och istället hade mindre fippel med smådetaljer som kan falla av eller slarvas bort.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Anv på tur 16 d i Abisko med ca 30 kg jag är 193 L ok justering man får dock ställa in hur nära huvudet man vill ha säck med att spänna remmar för att ej få bakvikt och släng i sidled.
Enda slitage är på undersidan av ramen på tyget man sätter ner på vid rast tex på sten.Köpt på´rea ´för 2000 kr för normalpris kanske ej aktuellt,för lång hållbarhet drag åt remmar i sidled så blixtlås ej skadas då blir den obrukbar.
Har en mindre ryggsäck från Halti med ett fack under stora detta verkar bra,tid valt bort med blixtlås men så länge det håller mkt bra åtkomlighet,bra regnskydd tycker att alla fack är bra fast det ökar vikten på UL finns ju ej dessa och då krävs mer planering vid packning så man ej behöver leta vid regn och får upp kök el tält snabbt innan övrigt är blött.
Vld långtur i vildmarken kanske valt utan blixtlås ev min gamla Camptrails med rörram och förlängare och lösa vattentäta packpåsar fastspännda direkt i ramen med tält, kök sovutr,ombyte,mat i olikfärgade påsar som många gjorde förr eller en hel säck utan blixtlås i kraftig väv.
Vikt olart om fabr uppg stämmer jag vägt in lägre men jfr med Camptrails ram med tunn hel säck på ca 1700 gr en tung säck min Halti 55 ca 12-1300 gr finns Dyneema med dubbla pris+ i vikt ca 1200 gr i 60 L+

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips