Bergans Compact 4 vs Bergans Compact Light 4

Hej!
Dags för tältinköp i är då jag tröttnat på att låna. Då jag är student är HB och Helsport inget alternativ. Jag har fått upp ögonen för Bergans Compact-tält. Har hört att 3-mannavarianten verkar vara små och ha låg takhöjd. Därför står nu valet mellan ett Compact 4 och ett Compact Light 4.

Hjälp mig! Någon som har något av dem och vet hur de är storleksmässigt. Vad jag kunnat läsa mig till verkar Compact Light vara 35 cm längre och därmed ha större absid medan Compact 4verkar ha 20 cm bredare innertält. Dessutom verkar Light-versionen ha högre takhöjd.

Tanken är att vi om möjligt ska kunna bo 4 pers i tältet under en sommarvandring. Går det överhuvudtaget att bo 4 pers i något av tälten och är det någon vidare skillnad storleksmässigt mellan Compact 4 och Compact LIght 4.

Tacksam för alla typer av svar även på sådant jag inte frågat om.

/Johan
 
Jag har inte erfarenhet av de storlekar på tältet som du funderar på. Däremot kan jag kanske ge lite reflexioner över Kompakt 2, som jag har:

Det är ganska trångt: takhöjden är i lägsta laget och likaså får man inte vara för lång om man ska undvika att ligga emot innertältet i fotänden. Jag med mina 175 cm klarar mej, flickvännen med sina 185 cm gör det inte.

Ventilationen på min modell var inte den bästa: även fast dörren till innertältet kan öppnas så att den endast består av myggnät, så är fortfarande öppningarna i yttertältet i minsta laget.

Jag har sedan dess passat på att spana på ett uppsatt Kompakt 2 Light, och takhöjden är märkbart bättre där. Likaså gav öppningarna i yttertältet intryck av att vara större - men mitt tält har nu ett antal år på nacken och det är inte omöjligt att Bergans även uppdaterat den "vanliga" versionen med lite mer generösa ventionaltionsöppningar.

Givet att Light-versionen av fyrmannaversionen har samma relationer till sin tyngre kusin som tvåmannavarianten, så skulle jag i första hand kolla på Lightversionen. Kvalitetetskänsla och materialval är det inget fel på i någotdera, Bergans gör enligt min mening solida prylar till klart attraktiva priser.
 
hej johan har nyss kommit hem efter första prov natten med vårat nya compact 4! Vi var 2 vuxna 2 barn det upplevdes som ganska trångt skulle inte rekommendera att sova typ 4 fullvuxna karlar i det skulle bli alldeles för trångt tror jag annars ett bra tält med självlysande dragkjedjor + det rengnade mest hela natten och vi var torra och goa på morgonen.... Lycka till i varjefall med tält köpet, man för mycket för pengarna iallafall med Bergans.
 
Jag funderade i början på sommaren på att köpa ett compact light 4. Valet stod mellan det och ett Hilleberg Nallo 4 GT. Jag ville ha ett lätt tält där jag, min sambo och två mindre barn går in. Stor absid beömdes som ett måste. Jag bor i Linköping och hade möjligheten att spana in båda tälten uppslagna när en lokal försäljare (Uteliv) hade tältvisardag. De hade dock inte vanliga compact 4.

Rent konstruktionsmässigt är ju tälten mycket lika. Båda har sluttande fotände, vilket kanske blir problem om man är lång - jag är längst i famlijen med 180 cm och bedömer att det kommer gå utan problem. Dock gör ju den sluttande fotändan att volymen blir mindre också.... Höjden på tälten upplevde jag som jämförbara i övrigt. Vid min lite snabbare inspektion så hade jag just inget att invända på med avseende på kvalitetskänslan hos Bergans. Jag var nog mest inne på att köra ett Bergans, men min sambo tyckte Hilleberg. Så det blev det senare med argumentet att man har tältet lång tid och att risken för negativa upplevelser pga sabbad tur och därtill sura ungar kanske är något mindre.

Absiden är ju ganska lång även på compact light, så om det bara gäller för ngn natt kanske man kan låta ngn av de kortare i sällskapet sova i absiden... bara man löser myggproblematiken, men det kanske löser sig självt om man är ute lite senare på säsongen. :)

För övrigt: är verkligen compact bredare än compact light? Det stämmer inte riktigt med mitt minne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Roddan76 Bergans Compact 2 vintertid Bo och sova 8
Tundraman Bergans compact Light vs compact winter Bo och sova 2
robinlu Bergans Compact light 2 Bo och sova 12
srimpila Urberg Rapadalen 3 p eller Bergans Compact 3 p Bo och sova 8
Osterberg Bergans Compact light 2 Bo och sova 8
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
KristoferE Innermått på WBT 2 och Bergans Compact Light 2 Bo och sova 4
Naturtjejen Bergans Compact 2 el 3 Bo och sova 13
pelle.k Bergans Compact 2 Bo och sova 3
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Skråmsta Bergans 6005 Compact 4 Bo och sova 2
Karpaterna.se Bergans Compact LIGHT Bo och sova 3
ErikBergm Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3? Bo och sova 3
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
hsp Bergans Extreme skador Bo och sova 1
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
KarinAH Footprint Bergans Romsdal 3p Bo och sova 1
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
Pernilala Urberg vs Bergans Bo och sova 12
Joell Bergans-tält Bo och sova 7
Farbror Bergans Trollhetta Tunnel 1, resa och justera Bo och sova 22
Daniel___ ev dumsnålhet och Bergans Trysil Bo och sova 20
C Sanglert Bergans Tight & Light Bo och sova 3
Johan_olsson Bergans lavvu 4-6p Bo och sova 1
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Kierkai Bergans Trollheta 2 eller 3P? Bo och sova 10
Magnus_N Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 3
johanzell Tält Bergans Trollhetta 3p Bo och sova 5
såg Eld i Bergans Lavvo. Bo och sova 3
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
Didgeridoohan Bergans Rondane Tält Bo och sova 13
Sezziyanen Bergans Kompakt Light 3 Bo och sova 31
Micke_k_d Bergans tält? Bo och sova 12
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
utesälen Hilleberg eller Bergans...? Bo och sova 41
desireman Är Bergans kompakt 4 ett bra tält? Bo och sova 4
Kroppefjäll Bergans kompakt 3, skyddsgolv? Bo och sova 2
meringa Bergans Kompakt eller Vaude Taurus? Bo och sova 2
forslund Golv till bergans kompakt Bo och sova 5
Kroppefjäll Tält, Bergans kompakt 3 Bo och sova 6
trekk Bergans Arctic Extreme 4220 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
samppa89 Tält köp Bergans vs. WBT Bo och sova 28
alstersjo Fäste för extra staglina bergans tält Bo och sova 8
angrytino Bergans Kompakt Light 2 vs. Arctic Alpine design 2 Bo och sova 3
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
österdahl Aluminiumrör till Bergans Kompakt 2 ??? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.