Bergans Compact 2 ELLER Helsport Jostedal 3?

Hej,

ska eventuellt köpa ett av dessa två tält. Bergans Compact 2 alternativt Helsport Jostedal 3. De ligger i ungefär samma prisklass.

Två välkända märken, ungefär samma vikt, liknande konstruktion, förutom den lilla skillnaden att Helsporttältet är lite större och lättare rymmer tre personer.

Vilket hade ni valt?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ge oss länkar så vi slipper leta.
Det kommer motivera oss att ge dig ett svar.
//Peter

Självklart. Men jag har kikat på ovan nämnda tält och upptäckt att jag inte gillar dem. Är mer sugen på ett självstagande kupoltält i 2- eller tremannakonfiguration.

I tremannakonfig. funderar jag på följande:

1) Black Diamond Vista 3195:- SEK
http://www.bdel.com/gear/vista.php

2) Marmot Limelight 3p 1895:- SEK
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTLIMELIGHT3P_S08

Marmots är mycket billigare, men är trängre inuti. Ngn som har erfarenhet av dessa två? Sedan en fråga till - ngn hade sagt att Black Diamonds gula färg attraherar mycket mygg....kan det stämma?:-

MVH Erik

Helsports Jostedal 3 är på gränsen till för trångt för 3 personer. Det funkar men kan bli lite väl mysigt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips