BERGAN vs NORRÖNA??

Hej!
Funderar just nu på att köpa en större säck för lite mer seriösa fjällturer. Bland riktigt stora säckar utmärker sig blandannat Bergans "Alpinist I" och Norrönas "Recon pack"/"Pararanger". Det är ingen tvekan om att båda dessa säckar är gedigna och välgjorda - men går det att utse någon vinnare av dessa 2?? Vilken i så fall och på vilket sätt. Låt mig få höra en mening om denna tungviktarkamp! Tack på förhand.

Jag kan bara tala för den ena... Äger själv en Bergans Alpinist 1 och är mycket nöjd. Bärsystemet är utmärkt, man får en känsla av att man inte har något på ryggen! Avbärarbältet är väldigt följsamt även när det börjar gå ordentligt utför/uppför och terrängen är stökig. Topplocket och en av sidofickorna går att sätta ihop till en mindra tyggsäck vilket är smidigt om man ska göra t.ex. en topptur.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bergans!

Jag har en Bergans Alpinist, och kan bara instämma med Carl-Emil. Jag har vid flera tillfällen burit över 30 kg i den. Jag orkar knapp lyfta aset. Men när jag väl har den på ryggen känns det som att bära 10 kg! Läs gärna min recension av den.

Har inte provat Norrönas säck. Så jag kan tyvärr inte uttala mig om den. Dock har jag för mig att Norrönas säck var nästan 1000 kr dyrare!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips