BERGAN vs NORRÖNA??

Hej!
Funderar just nu på att köpa en större säck för lite mer seriösa fjällturer. Bland riktigt stora säckar utmärker sig blandannat Bergans "Alpinist I" och Norrönas "Recon pack"/"Pararanger". Det är ingen tvekan om att båda dessa säckar är gedigna och välgjorda - men går det att utse någon vinnare av dessa 2?? Vilken i så fall och på vilket sätt. Låt mig få höra en mening om denna tungviktarkamp! Tack på förhand.
 
Hej Roger,

kan inte direkt svare på din fråga, men kan lägga till att Berghaus Atlas är ett mycket fint tredje alternativ för evtl. lite mindre pengar. Kör själv med den sen lumpen och är mycket nöjd - inget fel än så länge. Fast de andra båda kanske är ett snäpp modernare om man gillar det (Bergans Alpinist Escape 1 har nåt slags dämpande system som ska hjälpa ta tryck från ryggraden).

Vad jag föredrar på Atlas är att man kommer åt lockfickan medan man vandrar, så vitt jag vet har Bergans en liknande konstruktion som Berghaus Vulcan. Men det är ju smaksak.

Lycka till och lägg gärna in dina första intryck efter köpet - man vet ju aldrig när det blir dags för en ny "jättesäck" i gänget.

/Jonas
 
Norröna

Hej
Är nyss hemkommen från en fjälltur med Norröna Pararanger. När vi startade vägde säcken 30+ kg.
Jag kan bara säga att jag är supernöjd !!!
Norrönas bärsystem är otroligt skönt.

Det du bör jämföra är vad de väger som tomma (man vill ju inte bära på en massa onödig vikt) sen bör du prova de säckar du är intresserad av i butiken (med minst 20-25kg). Ställ krav på butiken att de trycker ner lite prylar så du kommmer upp i den vikten när du provar.

Ska man betala upp till 5000:- för en ryggsäck så bör man vara säker på vad man köper.

lycka till med ditt val.

PE
 
Karrimor Sabre 60-100

Utöver de ovannämnda finns Sabre från Karrimor. Jag har den och gillar speciellt bärsystemet. Det är extra skonsamt mot mina känsliga höfter.. Den väger 3.5 kg och rymmer 60-100 liter. Kolla upp den med.

Mvh
 
Emst; sa:
Röksvamp; sa:
Suck, ännu en menlös ryggsäcksrunda....

Hur menar du då ?

Ta det inte personligt, jag har en Norröna ramryggsäck.

Med jämna mellanrum dyker ryggsäcksfrågor som kan tyckas vara överflödiga, speciellt när det finns fanatiker i varje märkesläger.
Bättre vore det om vederbörande kikade lite i recensionsbanken, prövade modellerna och funderarade över sin utövnings krav på utrustning. Annars slutar det som så många gånger i märkesfrosseriets skyttegravskrig.
Tung last utan klättring kanske ramryggsäck är bättre. Högre komfort och mer "klätterbetonade" vandringar kanske en softpasck är att föredra.
Men som sagt, varje säsong, ny ryggsäcksrunda...

Mvh Hasse
 
Röksvamp; sa:
Emst; sa:
Röksvamp; sa:
Suck, ännu en menlös ryggsäcksrunda....

Hur menar du då ?

Ta det inte personligt, jag har en Norröna ramryggsäck.

Med jämna mellanrum dyker ryggsäcksfrågor som kan tyckas vara överflödiga, speciellt när det finns fanatiker i varje märkesläger.
Bättre vore det om vederbörande kikade lite i recensionsbanken, prövade modellerna och funderarade över sin utövnings krav på utrustning. Annars slutar det som så många gånger i märkesfrosseriets skyttegravskrig.
Tung last utan klättring kanske ramryggsäck är bättre. Högre komfort och mer "klätterbetonade" vandringar kanske en softpasck är att föredra.
Men som sagt, varje säsong, ny ryggsäcksrunda...

Mvh Hasse

Jag sa inte att du har fel. Jag frågade bara hur du menade. Du kanske hade varit ute på en ryggsäcksrunda i butik och inte hittat något? :)

Jag håller med dig. När jag skulle köpa ny ryggsäck läste jag igenom recensionerna av utrustning här på utsidan. Det verkar som att "alla" som recenserar har världens bästa utrustning. Och är den svindyr så är den ännnu bättre ;)
 
Ryggsäcksrunda

Jo, det verkar som om det står en hel del om ryggsäckar på det här forumet. Däremot så kunde jag inte hitta många "trådar" där just dessa säckar diskuterades. Var lite tunt på recensionssidan åxå. Därför tyckte jag det kunde vara intressant att få lite synpunkter. Själv är jag ingen märkes-freak, utan ser hellre till funktionen. Så alla tips mottages tacksamt.
 
Prova

Men ni som nu bor i Tokholmen osv kan väl berätta vart man ska gå för att få prova flera märken på ryggsäckar. Givetvis om man kan prova med packning.

Vi på landet får oftas köpa på postorder och hoppas att alla inlägg på utsidan stämmer.

AL
 
Tung men go

Köpte själv en Norröna Recon Pack för ett par år sedan då jag fortfarande var aktiv inom det militära. Ryggsäcken rymmer ju 125 liter vilket är väldigt mycket. Det var allt bra då radioapparater och diverse tung, grön utrustning skulle ner. Hela säcken (som ju har en yttre ram) är mycket stabil även i fjällterräng. Så för riktigt tunga lass utan krav på att säcken skall kunna komprimeras är det en riktigt bra säck. Allt är av mycket god kvalité, rejäla fästen för allt möjligt etc. Det är helt enkelt en riktigt grov säck för riktigt grova lass.

Men den är också väldigt tung i sig. Väger ju 4,7 kg tom har jag för mig! Och det är ärligt talat en för tung och stor säck för de allra flesta. För vanliga fjällturer inklusive tält, mat osv är den fortfarande onödigt stor. Jag använder den ändå (den var ju så jämra dyr också) men så här med facit i hand finns det ju mer "lagom" ryggsäckar för lägre pris och med tillräcklig stabilitet. Jag gillar ju min jätte-rygga ändå, men visst fan är den för stor. Skall du bära över 30 kg är den grymt bra - annars, köp nåt mindre!

Hej på dig!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Esset Norröna nansa/svalbard Fjällvandring 0
box_nine Norröna Beito ryggsäck som knarrar Fjällvandring 4
rlindqvi Norröna i Stockholm ?? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.