Benspark

För fem år sen slutade jag hos en PT som jag anlitat i fyra år. Under väntan på vår sista timme passade jag på att testa en bensparkmaskin. Jag lyckades med 30 kg. När jag började hos min nuvarande passade jag på att testa maskinen i hans gym, och det stannade vid 23 på vänster (mitt goda ben) och 18 på höger (mitt dåliga). Kanske jag inte nådde riktigt hela vägen upp för fem år sen, eller helt enkelt blivit så mycket svagare. Men jag testade också en maskin i väntan på en PT som jag bara gick hos en gång, före min nuvarande, och klarade ledigt 20 kg på vardera benet (mer hann jag inte). Kan det vara så enkelt som att olika maskiner är olika kalibrerade?

Hemma har jag ingen maskin, förstås. Jag lägger istället en 20 kg stång över fötterna, och förundras över att 20 kg med två ben, i det utförandet, är ungefär lika krävande som 20 kg med ett ben i maskinen. Jag tror det kan bero på att man i maskinen sitter på större yta, alltså mer stöd under låren, eller nåt liknande. Nån som har liknande erfarenheter?
 
Utan att veta helt säkert så beror det nog på att i gymmets maskin isolerar du lårmuskeln, genom det du beskriver. Bra stöd, rätt vinkel och så vidare. Lite som att jämföra fria vikter i övrigt med maskiner, du få jobba mer med "stödmuskler" eller vad det kan heta, när du har friare vikter.
Sen upplever jag också att vikten skiljer sig åt i olika maskiner, även för andra övningar.
/P
 
Det är det som är bra med maskiner, du gör det du ska göra, fokuserar på en muskel (-grupp) i taget utan att vingla och kompensera med andra muskelgrupper. Det är mycket lättare att göra "rätt" i en maskin än med fria vikter om man är nybörjare eller annars inte har full kontroll på sina muskler och rörelser.
 
Moment = "kraften gånger vägen" lärde flera av oss i gymnasefysiken. Hävarmen kan ha varit olika lång i de olika maskiherna och därmed får du olika vridmoment att övervinna i olika maskinerna. Jämför inte vikt i absoluta tal i olika maskiner. Att jämföra i samma maskin ger mycket bättre precision.
Är det samma maskin med samma vikter och samma friktion, samma inställnignar, samma kläder, samma mat före osv (cet par = vetenskapsspråk för "alla annat lika") så bör man kunna sluta sig till att du var svagare vid det senare tillfället var svagare i benen. Men som sagt finns mågna källor till att resultatet varierar.

/Patrik
 
Naturligtvis är det så; i själva verket tror jag att min hemmagjorda bensparksanordning ger minst lika tung, kanske lika effektiv, träning som maskinen.
 
Det är det som är bra med maskiner, du gör det du ska göra, fokuserar på en muskel (-grupp) i taget utan att vingla och kompensera med andra muskelgrupper. Det är mycket lättare att göra "rätt" i en maskin än med fria vikter om man är nybörjare eller annars inte har full kontroll på sina muskler och rörelser.
Nackdelen med maskiner och tunga vikter är att de står där de står -- man ska ta sig dit, och hem därifrån, vilket tar tid speciellt under den kalla och hala årstiden. Jag har länge kört benböj med ett stångset på sammanlagt 20 kg, vilket är en begränsning (det är bla därför jag vill testa kettlebells.) På senaste träffen testade vi om jag skulle klara åtminstone halva kroppsvikten, 34 kg. Och det gick. Få se vad han hittar på härnäst.

På senaste träffen testade vi också en maskin för latsdrag och jag fick genast idé till två övningar med gummiband över en dörr, med det svarta och det gredelina. En med en hand (en hand håller, en drar, friktionen håller bandet på plats) och en med två. Få se vad han tycker om dem. Och han har en gång sagt att "du ska då inte stängas in i några maskiner).
 
Senast ändrad:
De hemmagjorda latsdragen har jag fått läggga ner -- det blir för stor påfrestning på gångjärnen.

Men idag var jag hos en fysio på Campushallen angående min artros i höger knä, och därav följande försvagning och begränsningar i rörligheten. Han visade en övning som jag kan göra med mitt hårdaste miniband (eller flera) eller det lättaste motståndsbandet (2 m i omkrets) lagt i flera varv runt ex.vis ett stolsben. Med detta redskap kan jag sparka både framåt och bakåt och på mig verkar det vara en fullgod ersättning för maskinen och, definitivt, stång över fötterna. Tre set, AMRAP.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.