Bensinkök i Nepal?

Ska till Nepal och vandra till Everest BC i början av Maj. Vet någon om det går att få tag på ren bensin till kök i tex Lukla och Namche Bazaar?
Flyger till Lukla den 4/5 och tillbaka den 21/5. Om någon är i området då får ni gärna höra av er.

//David

Vertical; sa:
Vet någon om det går att få tag på ren bensin till kök i tex Lukla och Namche Bazaar?

Tveksam. Det finns ju inga bilar däruppe, o planen tankar på andra ställen. Därmed inte sagt att det är totalt omöjligt att hitta bensin. Däremot finns fotogen, "mattithel" heter det på Nepalli.

Fotogen finns till salu över hela Nepal och är betydligt trevligare att handskas med än bensin. Man kan t ex laga mat på fotogen i tältets absid. Bensin är däremot livsfarligt. Kan varmt rekommendera KAP-köken (Trangiakök byggda för fotogenbrännare), har använt sådana i Himalaya sedan början av 90-talet.

För övrigt, så länge man håller sig på den vanliga trekking-rutten till EBC, är det bara död vikt, eftersom hotellen är bra och maten ok finns ingen anledning att bära kök.

Per
http://www.lowdin.nu

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det handlar nog som sagts mer om att ha ett kök som klarar många olika bränslen än att försöka hitta ett specifikt bränsle.. Det mest okänsliga multifuelkök jag känner till är MSR XGK, du kan pissa i tanken och elda! Med ett MSR XGK så låser du dig inte till en sorts bränsle utan du kan skyffla i vad du hittar..

En sak jag ogillar med MSR-köken är att de blir otympliga jämfört med Trangiakök. Närmare bestämt ett Trangia packar ihop sig väldigt smidigt, delarna går i varandra, och med två kastruller blir det ett nätt litet paket som man klarar att ha i ryggsäcken i bara en plastpåse. MSR medför att man måste ha kastrullerna för sig, och använda kastruller är inget kul att ha i packningen eftersom de tenderar att vara sotiga.

Per

ipg289h; sa:
MSR medför att man måste ha kastrullerna för sig, och använda kastruller är inget kul att ha i packningen eftersom de tenderar att vara sotiga.

Per

det är en smaksak, ag väljer att sköta hygienen även på min köksutrustning, den är aldrig sotig när jag lägger ner den. Sedan så håller jag med om att Trangia-formatet är ypperligt och ett föredöme för andra tillverkare.. Jag personligen gillar inte aluminiumkastruller så jag kör med min rostfria MSR kastrull.. Men när det gäller bränslefunktion så står sig XGK väl i konkurrensen..

Vertical; sa:
Ska till Nepal och vandra till Everest BC i början av Maj. Vet någon om det går att få tag på ren bensin till kök i tex Lukla och Namche Bazaar?
Flyger till Lukla den 4/5 och tillbaka den 21/5. Om någon är i området då får ni gärna höra av er.

//David
Jag har bokat flyg från Kathmandu till Lukla den 21/4 och tillbaks den 9/5 (Yeti air). Skall gå till EBC under tiden och funderar på att tälta och ta med fotogenkök.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips