Bensinförbrukning?

Funderar på hur mycket bensin som går åt under en veckotur för två personer i fjällen. Köket är ett Primus Omnilite Ti med vindskydd och till det en värmeväxlarkastrull plus ev ytterligare en vanlig trangiakastrull om man vill ha både kaffe och gröt. Mathållningen är självklart inga långkok, men inte heller uteslutande frystorkat. Vi räknar med frystorkat ca 2-3 måltider och resten gröt, couscous, snabbmakaroner osv och kanske nån soppa. Plus då kaffe eller te. Vi vill inte behöva snåla, men inte heller bära onödigt mycket bensin. Vad säger ni fjällrävar?
 
Var ett tag sedan jag hade med bensinkök på längre tur, men generellt för bensin- och fotogenkök är att de är ganska "dyra" i startavgift.

Förvärmning tar en del.
Sen ska slangen tömmas, om du inte kan vända flaskan på ditt kök och utnyttja det.
5-10 g försvinner lätt redan innan koktiden är inräknad.

Ytterligare 10-15 g per uppkok om en liter.
Hur mycket vatten ni behöver koka per person och dag får du uppskatta själv.
Tre mål frystorkat plus kaffe per dag blir nästan två liter per person. Fördelat på 5 koktillfällen per dag och totalt sju dagar hamnar man lätt på 750 g eller mer.

Men det beror ju helt på matsedel, handhavande, vind, vattentemperatur, m.m.

Testa att laga en dags vandringsmat i helgen så får du ett bra hum =)
 
Räkna med en liter per vecka - om du förvärmer med bensin
och ni är två personer som delar på köksdriften. Men en liter har
ni en liten buffert för oväntade förlängningar av vandringstiden.
Eller alla extra kaffe / te -pauser...
/Odd
 
Koppbrännare (Omniufuel/Nova etc.) har lägre verkningsgrad än båtbrännare (GB74,de flesta gasolbrännare mm.) då den turbulenta förbränningen ger mer luftutspädd låga och är något kallare samt den ganska hårda 'blåslampan' mot grytbotten gör vistelsetiden för bränngaserna kortare och mer värme läcker förbi.

Sedan tar förgasningsvärmen av bränslet tar sin tull också.

Man får räkna med ca 10 gram bensin/fotogen per 0.5 liter uppkokt vatten exklusive förvärmning och tömning av bränsleslang på koppbrännare medans med campinggasol och båtbrännare med bättre reglermöjlighet i de flesta fall (dvs inget onödigt brännande och kan brinna med låg nivå vid långkok) är man nere i 6.5 - 7 gram per halvliter vattenuppkok i väl vindskyddad miljö (läs trangia 27 med GB74-brännare) och med gas har man inga startkostnader med förvärmning eller tömning av slang efter.

verkligheten är inte alltid gynnsam och vindfri så räknar man med 10 gram gasol per 0.5 liter vattenkok och uppemot 15 gram bensin/fotogen (exlusive förvärmningsbränsle och tömmning av slang efter) för multibränsleköken per 0.5 liter vattenuppkok så har man marginal för busväder.

Kök med kylflänsar kan spara uppemot 1.5 gram - typiskt 5.5 gram per 0.5 Liter vattenuppkok gentemot plattbottnade grytor med gasol på rena vattenkokare liknande jetboil och motsvarande från primus och för vanliga matlagningsgrytor så är ofta viktökningen med flänsar inte värt de grammen man sparar i bränsle förrän minst 2 veckor camping förlöpt.

Dessutom bör inte - ja får inte använda kylflänsade grytor på kök användas i absid eller inne i tält pga. höga CO-risken medans man kan 'fuska' vid trist väder även inne i tält (välventilerat dock) med tex, trangia 27 med GB74-brännare och platt botten-gryta utan risk för allt för hög CO-halt vid kortare tids tillagning/värmning av vatten.
 
Såhär, då, utan att ha riktiga matematiska formler för mina beräkningar - men i mina kök (som är optimus nova, optimus polaris, optimus SVEA 123R, Miltec 95 och Edelrid Hexon brukar jag räkna på ungefär en dl. alkylatbensin per timmas brinntid på "full fräs". Detta inklusive förvärmning.

Det brukar vara "ungefär rätt" - fast "i underkant", så jag aldrig blir utan bränsle. Jag skulle räkna med ungefär en liter (möjligen lite drygt) för en vecka med frukost, lunch, middag, lite fika osv. där varje "måltid" hamnar på c:a 20-30 minuter och fikarasterna på ungefär 5-10 minuter för att koka upp vatten/kaffe osv.

Alla mina värmare har original "klockbrännare" och utan tysthattar eller liknande. Jag utgår ifrån att ditt kök också har liknande prestanda - även om jag aldrig ägt ett primuskök själv och har en bildad uppfattning i frågan.
 

avslutad210712

Gäst
Utan att räkna på det utan istället av egen praktisk erfarenhet.

7 dl heptan har räckt för två personer under 10 dagar vid ett flertal tillfällen så räknar man med en liter på en vecka borde man ha marginal.
 
Tack för många kloka tankar! Till att börja med tar jag nog och väger bränsleflaskan, förvärmer, kokar upp en liter, bränner ur slangen och väger bränsleflaskan igen. För att ha ett mått att utgå ifrån vid multiplikationen :)
 
Men erfarenhet är att det går c:a en dl bensin per dag, då var det solo vintertur. Har på senare tid slutat snåla utan tycker det kan vara skönt att låta köket gå en stund i tältet för att få upp värmen lite. Går man med pulka spelar det inte så stor roll om man tar med sig lite extra, 1 liter bensin väger också bara 700g. Att kunna smälta snö för att få i sig vätska är också en säkerhetsfråga om man skulle råka ut för förseningar av olika skäl.
 
bensin nu? anv på vintern eller över1500 m på hela tur nu eller ligger du långt före i planeringen men bara ca 1v tills det börjar bli mörkare igen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...