Bensinåtgång sommartid?

Tjenis!

Jag har precis investerat i en Optimus Nova som jag tänkte använda under sommarens fjällvandring (i sverige).

Undrar lite över hur mycket bensin man gör räkna med att bära med sig, finns det några riktmärken?

/nippe

Bensiåtgång

Har inget Optimus Nova själv men ett KAP kök. Vet ej hur stora skillnaderna är i brännsleförbrukning. I varje fall så klarar jag mig på en liter brännsle (statoil blå) för två personer per vecka. Då använder jag köket 3 gg om dagen. Till det tillkommer ca 1 dl förvärmnings brännsle.

mvh
mattias

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Instämmer

Har ett Primus MFS kök. Det har ungefär samma bränsleförbrukning som nämns för KAP köket d.v.s. ca 1 liter bensin för två personer i en vecka. Givet att köket används 3 ggr om dagen.

tänkvärt

tänkte bara ge en till aspekt om du går vid stugor.
När jag har gått vid kebene området så har det ej funits bensin.
bara T-sprit och gas
dock har dom ju bensindrivna fordon så det går nog att tigga till sig men det verkar inte som dom säljer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips