Bensin kök nästan gratis!!!

Amazon

är nog ett så bra exempel, det var den första Volvon med fler import än svensktillverkade delar i vill jag minnas...
Dessa enkla snarkbrännare är fenomenala....heta, enkla och tidlösa, lite som ånglok...och cyklar.
//J
 
Var inne på Grönmark's (Järnaffär) och frågade efter rensnålar till svetsmunstycken då jag antog att de inte skulle ha reservdelar till gamla brännare.Under tiden som damen knappade på datorn och sökte så pratade vi lite smått och kom in på vad jag egentligen sökte och det visade sig att det fanns nya rensnålar från Optimus.De var 'samesame' som Primus så jag slog till.

Nu till den 'logiska' följden.Munstyckets 'hål' har utvidgats (det hade kunnats gjorts med svetsnålar för de har en fildel) med resultatet att det knappt funkar längre.

Finns det nya munstycken att få tag på?


peter
 
Jag tog isär mitt 30-tals 71a och jämförde med munstycket från 123an, sent 80-tal, de ser precis likadana ut...men jag måste nog titta närmare innan jag försöker korsa...mässing är mjukt....
//J
 
Var inne på Grönmark's (Järnaffär) och frågade efter rensnålar till svetsmunstycken då jag antog att de inte skulle ha reservdelar till gamla brännare.Under tiden som damen knappade på datorn och sökte så pratade vi lite smått och kom in på vad jag egentligen sökte och det visade sig att det fanns nya rensnålar från Optimus.De var 'samesame' som Primus så jag slog till.

Nu till den 'logiska' följden.Munstyckets 'hål' har utvidgats (det hade kunnats gjorts med svetsnålar för de har en fildel) med resultatet att det knappt funkar längre.

Finns det nya munstycken att få tag på?


peter

Hör med Fogas! Dom har säkerligen munstycken som passar.

Har själv ett Primus nr 71 L och det är ett trevligt litet kök. Jag saknar dock en nyckel för att reglera lågan, men det går bra med en tång också.

För att tända köket utan att använda andra bränslen till förvärmning gör jag enligt följande:
Öppna på fyllningslocket och stäng det igen för att lätta på eventuellt undertryck i bränslebehållaren. Öppna på bränsletillförseln och värm bränslebehållaren med händerna. Övertrycket som uppstår av uppvärmningen trycker ut lite bensin genom munstycket. När en liten mängd bränsle runnit ut stäng bränsletillförseln och tänd på. När ett pysande ljud hörs eller när lågan är på väg att slockna är det dags att öppna bränsletillförseln igen och förhopningsvis har förvärmningen varit tillräcklig och brännaren brinner med en väsande blå låga.
 
Hör med Fogas! Dom har säkerligen munstycken som passar.

Har själv ett Primus nr 71 L och det är ett trevligt litet kök. Jag saknar dock en nyckel för att reglera lågan, men det går bra med en tång också.

För att tända köket utan att använda andra bränslen till förvärmning gör jag enligt följande:
Öppna på fyllningslocket och stäng det igen för att lätta på eventuellt undertryck i bränslebehållaren. Öppna på bränsletillförseln och värm bränslebehållaren med händerna. Övertrycket som uppstår av uppvärmningen trycker ut lite bensin genom munstycket. När en liten mängd bränsle runnit ut stäng bränsletillförseln och tänd på. När ett pysande ljud hörs eller när lågan är på väg att slockna är det dags att öppna bränsletillförseln igen och förhopningsvis har förvärmningen varit tillräcklig och brännaren brinner med en väsande blå låga.


Jo,jag har gjort så ett par gånger,men när jag lyfter in brännaren från 'falluckan' in i vindskyddet/kärlstödet så har det hänt att det skvalpar ut.Kör med 'biogel' istället.

För väl ta mig ut till fogas och kolla nån dag....

En bit rör (Diam.2 mm ca) borde det gå att göra en nyckel av.


peter
 
Jag är stum av beundran efter att pillat och tittat lite noggrannare på brännaren,vilken ingenjörskonst,otroligt.Jag älskar sånt!!

Kan det vara det yppersta kök som någonsin konstruerats för sin tid? En tid när Svenska ingenjörer vågade visa k*ken,blandade allvarsam lekfullhet och kreativitet med förstånd att läsa mellan raderna och en förmåga att tänka ett steg längre.

När och var gick det åt h-vete,när lade sig infantilt 'by the book' tänk som en våt filt över Svenskt Stål biter?

Gick det i graven tillsammans med tillverkningen av Volvo Amason???

Det är en annan känsla än sex,inte lika intensiv som Torgny's 5-mil i Falun -93 eller Ravelli's räddning -94.Det är mer en känsla av vördnad och resignation,en härlig känsla.


peter

Och låt mig lägga till Stridsvagn S, Stenmark, Viggen, Björn B, Dynamit och Harry Hotline !!
Kan jag rama in dit inlägg och sätta upp det på väggen ???

/ H
 
...Det skall låta om förbränningen som en ramjetmotor, för de som inte är gamla nog att komma ihåg V1orna...
//J
Eller snarare som en pulsjet :

<embed src="http://xml.truveo.com/eb/i/1766559656/a/4c86ff7dda1f7b769d520f50a4658f1d/p/1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width=" 425" height=" 355"></embed><div style="background-color:#315270; width:425px; height:14px;text-align:center;"><a href="http://www.truveo.com/" target="_blank" style="font-family:Arial; font-size:9px; font-weight:100; color:#C7D8E7;line-height:14px; text-decoration:none; letter-spacing:0.1em;">Find more videos like this on www.truveo.com.</a></div>
 
Eller snarare som en pulsjet :

<embed src="http://xml.truveo.com/eb/i/1766559656/a/4c86ff7dda1f7b769d520f50a4658f1d/p/1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width=" 425" height=" 355"></embed><div style="background-color:#315270; width:425px; height:14px;text-align:center;"><a href="http://www.truveo.com/" target="_blank" style="font-family:Arial; font-size:9px; font-weight:100; color:#C7D8E7;line-height:14px; text-decoration:none; letter-spacing:0.1em;">Find more videos like this on www.truveo.com.</a></div>

Tittade och lyssnade, bestämde mej för att åka till skogs och koka kaffe! Tar nog mitt Optimus 21 med mej....
 
Och låt mig lägga till Stridsvagn S, Stenmark, Viggen, Björn B, Dynamit och Harry Hotline !!
Kan jag rama in dit inlägg och sätta upp det på väggen ???

/ H

Jo,men Ingemar,Björn och Gunde var ju pengar på banken,"Efter matematiklektionen tänkte jag att vi ska titta när Sverige tar guld".Efter dessa var vi ju mätta och dästa,så när Torgny började knappa in lite tänkte man att "Ahaa,gör ett ryck för att krascha in i vägger i stor stil",men ju längre loppet går så börjar frossan komma.Man hade det ju så lugnt och skönt och då komma här och ställa till spektakel,vad var det för fasoner?
Samma med fotbollen,vi hade ju kommit vidare från gruppspelet,det skulle ta ett snöpligt slut.Men näädå.Spektakel igen.


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.