Bensin/Gasol

Gasförbrukning

På min senaste tur hade jag två stycken 220-gramsburkar. Den första räckte nästan 11 dagar, sen slösade jag lite mer...
Stämmer bra med min förbrukning - jag använde gas för första gången i år, och förbrukningen stannade vid 18 gram per dag.

Tveksamt

Jag har ett MFS från Coleman (tidigt nittiotal). Det fungerar skapligt och behöver ej förvärmas med extra bränsle. Bränsleröret går förbi brännaren och värms därmed när lågan står och sotar i ca 15 sekunder.

Värmeeffekten är sämre än på mitt gamla Optimus Loke (vilket var det enda positiva med det köket), bättre än T-sprit, men tydligen sämre än moderna gaskök. Coleman-köket har hittills varit driftsäkert och aldrig trilskat.
Jag har råkat ut för ett lekage av en extra bränsleflaska. Jag fyllde på för mycket bensin i flaskan och då det var varmt under vandringen, expanderade soppan och tryckte undan tätningsringen i förslutningen. Mitt fel, men det var lagom skoj att en packning som lukade som en bensinmack.

Skulle jag köpa ett nytt kök idag skulle det nog bli gas, då det verkar vara enkelt handhavande, låg vikt och relativt billigt i inköp.

Om du är en "normal" friluftsmänniska klarar du dig säkert utmärkt med gas och får mindre trassel.
MFS kräver att man pumpar upp ett tryck i bränslebehållaren. Trilskas pumpen får du äta kall mat.

/Erik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Fotogen

thureb; sa:
Gas och bensin är bekvämare men mer brandfarligt med större risk för explosion och också för gasförgiftning. Därmed inte sakt att fotogen är ofarligt det är det inte. Elspis är nog det säkraste men det är knappast aktuellt i de här sammanhangen.
Var och en må bli lycklig med sina grejor.
OK.. var och en osv... men brandfarligare med bensin är ren skrämselpropganda BENISN for ever mulit vadå, köp flera kök om du e osäker // Roland

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips