Bennhinneinflammation

hejsan
jag börjar få bennhinneinflammation och undrar om någon vet nåt sätt att lindra eller bli av med detta problem. ///Björn
 
eller compartmentsyndrom?

Hej! Till att börja med vill jag bara fråga om du är säker på att det är benhinneinfalmmation? Dvs gör det ont när du trycker på benet, eller gör det ont när du trycker på muskeln? Om det är det senare som gäller är det troligen compartmentsyndrom, dvs muskelhinnan som är för trång för muskeln.

Sedan kanske någon annan kan svara på vilken behandling som är bäst...

Mvh Kalle G
 
Gå i lätta skor och smörj in benen Reparil eller Orudis, båda salvorna finns på apoteket och jag tror att Orudis är receptfritt nu för tiden, Reparil är det i allafall. Reparil finns även i sjukvårdsbutiker, i sportaffärer och liknande.

/H
 
Prata med expert istället

Hej!

Ska du använda salva så skaffa en riktig anti-inflammatorisk salva. Vet inte om de tidigare nämda är det men fråga på Apoteket. Tigerbalsam i all ära men det funkar nog inte i jämförelse med t ex Zon eller Siduro.

Tror inte att nyckeln till botemedel är lättare skor. Snarare är skor som gör att du inte går snett alternativt skor med inlägg lösningen. Lättare skor som inte ger något stöd borde med allra största sannolikhet kunna förvärra det hela! I varje fall var det så för min del.

Det ABSOLUT BÄSTA du kan göra är att kosta på dig ett besök till en sjukgymnast, idrottsläkare eller annan kunnig person. De kan lätt verifiera om det är benhinneinflammation och hjälpa dig till rätta.

Peppe
 
billigt och bra

Jag håller med Peppe. Problemet kan exempelvis ha sitt ursprång i löpsteget/fotisättningen eller kanske i skoval (nya eller iläggsula?). Prata med nån som "kan kroppen" och som kan se hur just du använder din...
Ett besök till sjukgymnasten är numera remissfritt och i förhållande till den troligtvis mycket kortare äktiden väldigt billigt.
Patric
 
Alla är vi olika!

Alla är vi olika och reagerar olika på behandlingar etc. Det är därför svårt att säga exakt vad du skall göra för att så snabbt som möjligt bli av med din värk.

Som andra redan skrivit, är nog ett besök hos läkare, sjukgymnast att föredra om värken inte går över på en vecka eller två.

Personligen har jag haft benhinneinflamation vid ett flertal tillfällen. I första hand när jag var yngre. Visserligen en lättare variant där det trots värk fortfarande var möjligt att både gå och springa (fast någon njutning var det ju inte förståss). Och min värk har alltid självläkt innom en vecka, trots fortsatt träning.

Jag har, för första gången i mitt liv, för endast ett par veckor sedan kommit i kontakt med medicinen Orudis och har väl hyffsad erfarenhet från den.

Orudis bedövar den del av muskeln där gelen smörjs in (vilket får ganska obehagliga konsekvenser när man tränar styrka).

Hur Tigerbalsam fungerar, rent medicinskt, är jag inte säker på men om jag inte ute och "cyklar" helt så sätter den fart på blodgenomströmningen (rätta mig om jag har fel är ni snälla). Varför jag tror mer på tigerbalsam för att läka snabbare.

Men som sagt, alla är vi olika och är det till ett stort besvär skall du besöka läkare som kan ge dig den hjälp just du behöver.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Alla är vi olika!

Niklas Östergren; sa:
Orudis bedövar den del av muskeln där gelen smörjs in (vilket får ganska obehagliga konsekvenser när man tränar styrka).

Både Orudis och zon har nämts i tidigare inlägg. Så vitt jag vet är det samma verksamma antiinflammatoriska substans i de båda salvorna. Det som skiljer mest är nog priset.

Har använt främst zon mot muskelinflammationer och tycker att den fungerar ganska bra. Dessa salvor är iofs ingen mirakelkur mot inflammationer, tror det är ungefär samma substans som i ipren. I kombination med vila är nog dessa salvor en hjälp. Att de skulle bedöva musklerna har jag inte märkt av.

/n
 
Benhinnorna

Om det nu är benhinnorna så kan jag berätta om min tid med benhinneinflamation. Ont får man om man löper på hårt underlag.
Steg 1-undvik detta du får bättre träning om du löper obanat i skogen. Alt. myrlöpning. Cykling är kanonbra.
Steg 2 är ortopediska inläggsulor som är gjutna efter din fot. Om man pronerar ( går på insidan av foten) får man ofta problem med benhinnorna. Sulan rätar upp foten.

Steg 3 Först säger jag bara att ska man bruka salvor resten av livet? Visst kan det lindra men det tar inte bort problemet. Själv käkade jag tabletter under en fotbollscup i 4dgr fö att kunna spela, men allt sånt är bara att lura kroppen. Då kommer jag till steg 3- operation. Jag beslutade mej för att göra det ett år före lumpen. Det dröjde 6 mån innan jag kunde börja jogga igen. Det var en tuff tid med löpning i vatten, styrketräning och cykling. Men var värt det då jag slapp ont i lumpen och har inte kännt något sedan dess.
 
avfasade skor

benhinne problem kommer av flera olika orsaker.
vid prommenader eller löpning är den vanligaste orsaken att sulan har förlorat sin spänst, åtgärden är naturligtvis att köpa nya skor. Går du i kängor är orsaken att vristen är för styv eller att sulan inte är avfasad fram och bak, s.k rullsula. åtgärden då är att inte knyta hela väggen upp när du går i lätt kuperad terräng, du får då en mjukare vrist och då en mindre påfrästning på b-hinnan. Går du i för stora skor eller i gummistövlar så kniper du förmodligen med tårna för att få foten att vara still, åtgärd, ja lägg i en sula extra.

walk on!!!
 
gjutna sulor

Vill bara göra ett inlägg när det gäller de gjutna sulorna. Gjutna sulor behöver göras till ett få antal problem, dessutom är de grymt dyra om du inte har remmis. för de allra flesta som har snedställning i fötterna ( pronerare eller supinerare) räcker det med att köpa en sko som är extra stabil på insida respektive utsida får att åtgärda problemet.
I övrigt var det inget mer!!!

walk on!!!
 
Träningsvana

Hej!

De flesta svaren ger förslag på hur man ska behandla behinne problemen. Det viktigaste är enligt mina erfarenheter att undvika att de uppstår.

Mina tipps är

var försiktig med att hastigt öka träningsdosen. Den gamla regeln med inte öka mer än 10% per vecka gäller.

Om du är ovan, se till att alltid ha en vilodag mellen löppassen.

Fräscha skor. Om de var svindyra för två år sen har du ingen större nytta av idag.

Testa skorna på ett löpband innan du köper dem. De måste verkligen passa ditt löpsteg och ge den stabilitet du behöver. Men spring inte med för stabila skor. De kan motverka fotens naturliga stötupptagning.

Givetvis ska du stretcha efter, undvika asfalt, du kan även använda neoprenskydd, att byta underlag kan också ge problem(hårt-mjukt, mjukt-hårt)

Tyvärr så kan alternativ träning vara det ända sättet att låta inflammationen att läka ut.

//L
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.