Bekvämt liggunderlag

Den som är hård och tuff kan ju investera i en yogamatta för 2-300 kr. Ett liggunderlag fast tunnare (0,5 cm typ) -- och rosa :)

Let´s face it, de allra flesta av oss vill ha madrasser sköna som en reguljär trelagers kontinentalsäng, lika lätta som ett anddun, lika billiga som en tändsticksask och tar lika lite plats. I brist på en sådan (vänta bara!) finns det näst bästa:

bed4.jpg

http://www.balloonbed.co.uk/

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ballongvarianten har jag faktiskt provat för kudde. Problemet är att det blir en engångsgrej om man knyter ballongerna, jag ville hitta på nån smart lösning så man kan återanvända dem.

Nackdelen med uppblåsbara kuddar är ju annars att de blir som en boll att ligga på, men om man har ett ytterhölje som man har en massa små ballonger i (6-8 ballonger har jag provat i en packpåse som väl är på 3-4 liter) så blir den mer "kuddlik".

Just nu kör jag med tre små uppblåsbara småkuddar i samma packpåse. Det var nåt som Rusta sålde för 2 spänn styck förut, de är väl 12x25x3 cm och typ "badbollsventil". Tre såna halvuppblåsta blir en rätt skön kudde. Fast inte lika lätt som ballongerna:)

Det sistnämda liggunderlaget är utmärkt förutom att man måste har med sig en påse ballonger på långturer och att man måste blåsa upp det. Men för korta multisport tävlingar är det nog svårslaget.

Re: Re: Re: Luftmadrass

Raskesven; sa:
Nordesjö; sa:
ufo969; sa:
Z-rest och liknande är noll komfort

Jag skulle säga att det är åtminstone 12 komfort jämfört med ett klassiskt liggunderlag som man ju klarade sig ganska bra med för inte så länge sen.
Men luftmadrass är såklart skönare om man är känslig.
"Man" klarar sig fortfarande bra med ett klassikt liggunderlag.

Är det sådan skillnad, sover jag verkligen så obekvämt? Jag som snusar så sött och tycker jag ligger så skönt. Säkrast att jag aldrig testar ett Z-rest;)

Raskesven
Nu vet jag svaret, vad gäller traditionellt kontra Ridgerest. Jag skaffade ett Ridgerest, Largemodellen men inte den tjockare deluxmodellen, och använde det 10 dygn i Tveden nyligen. Suveränt. Mjukare än mitt traditionella så jag var tvungen att vara mer noggrann med att plocka bort kottar och grejs. Men vilken skillnad i komfort utan att vikten ökade!

Bra att det är så långt; kunde vika upp det lite vid fotänden så hamnade inte fossingarna i en vedtrave under natten. Bra också med bredden. Det blir ridgerest framöver. Ska skaffa den tjockare deluxmodellen nu till vintern:)

cpic438b4778f3add.jpg

Raskesven

Nån som vet var man köper ett billigt och bra uppblåsbart liggunderlag?

Alltså inte typ Thermarest, utan snarar lättviktsluftmadrass. Vet att jag sett inlägg om att det finns med olika antal ventiler och ev fanns nån bra Everestmodell?

Spara på liggunderlaget!

Du som hade problem med att ditt Ridge rest slits fort...Jag och min sambo kör också med Ridge men vi har sytt påsar i vindpoplin (lätt, vattenavvisande) som vi trär på och knyter igen. Det har visat sig vara ett billigt sätt att hålla liggunderlaget helt, dessutom skyddar påsen mot regn så om man hivar in hela påsen i tältet -vid ösregn- och packar upp det därinne så har man ett torrt och gosigt liggunderlag!
/Mariell

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips