Funderar nu på att köpa ett par (eller flera) nya skidor. Har spanat in Dynastar Legend 8800 som tidigare hette Intuitive Big. Har hört många åkare som gillar den. Men det här inlägget gäller inte vilka skidor som är bra eller dåliga utan det här med förstärkningsplatta under bindningarna. Jag har själv knäckt och dragit bindningarna ur ett par skidor (det var ett par Extrem som på den tiden hade erkänt dåligt rykte...). Legenden är ju ett par alpinskidor utan förstärkning. Behöver man oroa sig för att dra ur bindningarna? Nu när jag fått bättre teknik åker jag ganska mjukt men man vill ju ändå kunna sätta några dropp. Vad har ni folk för erfarenheter av alpinskidor?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Behövs förstärkningar på skidorna?
- Trådstartare anod
- Start datum
Fel skruv?
Har också dragit bindningar ur ett par Extreme iofs men också andra skidor.
En gång var problemet att bindningarna monterats med fel skruv. Kontrollera NOGA att rätt längd används och att rätt borr används. Gör de gärna själv så vet du hur det är gjort! Inte så svårt egentligen och eftersom det är DINA skidor är du troligen mycket omständig och försiktig (=bra)
Normalt skall ett par telisbindningar rätt monterade sitta som berget!
Har också dragit bindningar ur ett par Extreme iofs men också andra skidor.
En gång var problemet att bindningarna monterats med fel skruv. Kontrollera NOGA att rätt längd används och att rätt borr används. Gör de gärna själv så vet du hur det är gjort! Inte så svårt egentligen och eftersom det är DINA skidor är du troligen mycket omständig och försiktig (=bra)
Normalt skall ett par telisbindningar rätt monterade sitta som berget!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Bulta på
Det beror väl på vilka bindningar du har också. Äldre brukar ju bara ha 3 skruvar som sitter tätt ihop, medan vissa nyare har upp till 6 skruvar.
På mina gamla Xscream gjorde jag en egen platta av 2*12mm plywood (hoplimmat med epoxy) som jag satte i skidan med massa långa skruvar. Sen drog jag fast bindningen i plywoodplattan. Funkade bra.
Det beror väl på vilka bindningar du har också. Äldre brukar ju bara ha 3 skruvar som sitter tätt ihop, medan vissa nyare har upp till 6 skruvar.
På mina gamla Xscream gjorde jag en egen platta av 2*12mm plywood (hoplimmat med epoxy) som jag satte i skidan med massa långa skruvar. Sen drog jag fast bindningen i plywoodplattan. Funkade bra.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg