Behöver tur-råd SÖ om Staika!

Hej ripjägarn,
Vet du, eller någon annan, vad för led som du skriver om "vadstället ingår i en gammal rösad led mot Pieskehaure"? Startpunkt, dragning och slutpunkt?
Mvh/ricke

Jag har träffat på en rösad led norr om Skärrepåtkojaure som jag en gång följde till Pieskehaures utlopp. Den är markerad på min BD14-karta som "Gångstig - svårorienterad" . Den börjar vid vadstället men är i slutet vid Pieskehaure egendomligt inritad högt uppe på sluttningen. Där följde jag inte leden utan gick ner till den fina stig som kommer från fiskecampen i Miekak.

Vid Pieskehaures utlopp finns en damm. Den byggdes på 1940-talet för att när timmerflottningen sommartid behövde öka vattenflödet i Pite älv.

Utan att veta säkert tror jag att leden användes när flottningsföreningen behövde skicka upp folk för att på sensommaren öppna dammen.

Intressant i sammanhanget är att nu används dammen på ett helt annat sätt: För att vintertid öka flödet vid Sikfors kraftstation längre ner i Pite älv. Pite älv är mer exploaterad än vad många tror. Man kan ifrågasätta om kraftstationsägaren följer den ursprungliga vattendomen när Piteälvens största källsjö regleras på detta sätt.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Bilagor

• sartavad.jpg
    sartavad.jpg
    38.9 KB · Visningar: 298
Intressant med den gamla leden/färdvägen..finns det spår av leden vidare österut? mot Njunjes kanske. Vad gäller vadstället så låter det som att passage lämpligast sker öster om Skärrepåtkojaure i området där jåkken delar på sig runt några holmar.. Ingen som har passerat Jåkken högre upp mot Vaimok.. Om inte annat så får man väl undersöka saken själv till sommaren..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips