Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej ripjägarn,
Vet du, eller någon annan, vad för led som du skriver om "vadstället ingår i en gammal rösad led mot Pieskehaure"? Startpunkt, dragning och slutpunkt?
Mvh/ricke
Jag har träffat på en rösad led norr om Skärrepåtkojaure som jag en gång följde till Pieskehaures utlopp. Den är markerad på min BD14-karta som "Gångstig - svårorienterad" . Den börjar vid vadstället men är i slutet vid Pieskehaure egendomligt inritad högt uppe på sluttningen. Där följde jag inte leden utan gick ner till den fina stig som kommer från fiskecampen i Miekak.
Vid Pieskehaures utlopp finns en damm. Den byggdes på 1940-talet för att när timmerflottningen sommartid behövde öka vattenflödet i Pite älv.
Utan att veta säkert tror jag att leden användes när flottningsföreningen behövde skicka upp folk för att på sensommaren öppna dammen.
Intressant i sammanhanget är att nu används dammen på ett helt annat sätt: För att vintertid öka flödet vid Sikfors kraftstation längre ner i Pite älv. Pite älv är mer exploaterad än vad många tror. Man kan ifrågasätta om kraftstationsägaren följer den ursprungliga vattendomen när Piteälvens största källsjö regleras på detta sätt.
Nej det är inte vadstället, bromarkeringen är längre söderut där den markerade svårtydda stigen slutar. Där rinner vattendraget i en ravin och där kan det nog ha varit en bro en gång...
Nej det är inte vadstället, bromarkeringen är längre söderut där den markerade svårtydda stigen slutar. Där rinner vattendraget i en ravin och där kan det nog ha varit en bro en gång...
Intressant med den gamla leden/färdvägen..finns det spår av leden vidare österut? mot Njunjes kanske. Vad gäller vadstället så låter det som att passage lämpligast sker öster om Skärrepåtkojaure i området där jåkken delar på sig runt några holmar.. Ingen som har passerat Jåkken högre upp mot Vaimok.. Om inte annat så får man väl undersöka saken själv till sommaren..
Vi från Skåne Vandring Community har vandrat längs West Highland Way (WHW, även kallad) under vår årliga långresa. Den klassiska leden längs med de ...
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
5 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer