Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags

Kebnekaise är Sveriges högsta berg. Det är egentligen allt som behöver sägas.

Ät en rejäl frukost på fjällstationen och starta senast 0800. Ta med ett ordentligt lunchpaket och ett par liter vatten.

Att bestiga Keb är jobbigare än man tror. Ge inte upp. Känslan när man står på toppen är svårslagen.

Bilagor

• P8120675.jpg
    P8120675.jpg
    38.9 KB · Visningar: 435
Härligt!
Överväger att ta med tält och gå Durlings led upp, den låter lagom...

Behöver man någon speciell utrustning för att ta sig upp? Läste någonstans att de rekommenderar stavar och stegjärn.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Härligt!

Behöver man någon speciell utrustning för att ta sig upp? Läste någonstans att de rekommenderar stavar och stegjärn.

Stegjärn kan behövas om det är isigt på glaciären på toppen. Förhållandena ändras från dag till dag. När jag var på toppen var det snömos som gick att pulsa i. Stegjärn finnas att hyra på fjällstationen om det skulle vara aktuellt. Fjällstationen vet mer om förhållandena på toppen.

Härligt!

Klokt med tält. Att gå från Singi är enklaste vägen till toppen men att göra
toppattack från Singistugorna ger en också en lång dag. I sträcka ser den längre ut en västra leden. Borde gå att hitta en tältplats lite djupare in i Sinnivaggi.

Jag väntar på kartan som jag beställt... svårt att orientera sig med hjälp av eniro....
En utrustningsfråga till, behöver man vindsäck till toppbestigningen om man har tältet i Singivagge?
Och hur gör ni andra med mobilen när ni tältar? Jag tänkte byta till min gamla Samsung Xcover som inte är en smartphone, väldigt bra batteritid på den så jag borde klara mig en vecka om jag inte använder den annat än i nödfall. Men det innebär ju att jag t.ex. inte kan kolla väderprognoser. Det finns väl inga laddningsplatser som det gör i Jämtlandsfjällen?

Jag väntar på kartan som jag beställt... svårt att orientera sig med hjälp av eniro....
En utrustningsfråga till, behöver man vindsäck till toppbestigningen om man har tältet i Singivagge?
Och hur gör ni andra med mobilen när ni tältar? Jag tänkte byta till min gamla Samsung Xcover som inte är en smartphone, väldigt bra batteritid på den så jag borde klara mig en vecka om jag inte använder den annat än i nödfall. Men det innebär ju att jag t.ex. inte kan kolla väderprognoser. Det finns väl inga laddningsplatser som det gör i Jämtlandsfjällen?

Vindsäck behövs ej, vänd i tid om så behövs.

Min mobil ligger normalt avstängd i ryggsäcken, har också en gammal samsung med kanon-batteritid. Den säljs inte längre så var rädd om den! Väderprognoser har stugvärdarna. Täckning är det dåligt med på de flesta ställen i fjällen så smartfån blir oftast dumfån.

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips