Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags

Kebnekaise är Sveriges högsta berg. Det är egentligen allt som behöver sägas.

Ät en rejäl frukost på fjällstationen och starta senast 0800. Ta med ett ordentligt lunchpaket och ett par liter vatten.

Att bestiga Keb är jobbigare än man tror. Ge inte upp. Känslan när man står på toppen är svårslagen.
 

Bilagor

  • P8120675.jpg
    P8120675.jpg
    38.9 KB · Visningar: 475
Härligt!
Överväger att ta med tält och gå Durlings led upp, den låter lagom...

Behöver man någon speciell utrustning för att ta sig upp? Läste någonstans att de rekommenderar stavar och stegjärn.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Härligt!
Överväger att ta med tält och gå Durlings led upp, den låter lagom...

Behöver man någon speciell utrustning för att ta sig upp? Läste någonstans att de rekommenderar stavar och stegjärn.

Stegjärn kan behövas om det är isigt på glaciären på toppen. Förhållandena ändras från dag till dag. När jag var på toppen var det snömos som gick att pulsa i. Stegjärn finnas att hyra på fjällstationen om det skulle vara aktuellt. Fjällstationen vet mer om förhållandena på toppen.
 
Härligt!
Överväger att ta med tält och gå Durlings led upp, den låter lagom...

Behöver man någon speciell utrustning för att ta sig upp? Läste någonstans att de rekommenderar stavar och stegjärn.

Klokt med tält. Att gå från Singi är enklaste vägen till toppen men att göra
toppattack från Singistugorna ger en också en lång dag. I sträcka ser den längre ut en västra leden. Borde gå att hitta en tältplats lite djupare in i Sinnivaggi.
 
Jag väntar på kartan som jag beställt... svårt att orientera sig med hjälp av eniro....
En utrustningsfråga till, behöver man vindsäck till toppbestigningen om man har tältet i Singivagge?
Och hur gör ni andra med mobilen när ni tältar? Jag tänkte byta till min gamla Samsung Xcover som inte är en smartphone, väldigt bra batteritid på den så jag borde klara mig en vecka om jag inte använder den annat än i nödfall. Men det innebär ju att jag t.ex. inte kan kolla väderprognoser. Det finns väl inga laddningsplatser som det gör i Jämtlandsfjällen?
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag väntar på kartan som jag beställt... svårt att orientera sig med hjälp av eniro....
En utrustningsfråga till, behöver man vindsäck till toppbestigningen om man har tältet i Singivagge?
Och hur gör ni andra med mobilen när ni tältar? Jag tänkte byta till min gamla Samsung Xcover som inte är en smartphone, väldigt bra batteritid på den så jag borde klara mig en vecka om jag inte använder den annat än i nödfall. Men det innebär ju att jag t.ex. inte kan kolla väderprognoser. Det finns väl inga laddningsplatser som det gör i Jämtlandsfjällen?

Vindsäck behövs ej, vänd i tid om så behövs.

Min mobil ligger normalt avstängd i ryggsäcken, har också en gammal samsung med kanon-batteritid. Den säljs inte längre så var rädd om den! Väderprognoser har stugvärdarna. Täckning är det dåligt med på de flesta ställen i fjällen så smartfån blir oftast dumfån.

Peter
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.