Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Enligt artikeln så var det Testfakta som beställde testen hos ett labb:

"När Testfakta låter laboratoriet ALS Global Täby utanför Stockholm analysera bananklasar från nio sorters bananer hittar de rester av bekämpningsmedel mot både insekter och svamp. Däremot är det inga av gifterna som överstiger EU:s gränsvärden. "

Huruvida det kan kallas oberoende (eller ej) vet jag inte.

Alla som har/får ett uppdrag försöker oftast ge den som betalar det som hen förväntar sig. Detta för att få en nöjd kund och fler affärer. Så gör troligtvis även forskare (medvetet eller omedvetet) när det är företag som finansierar deras verksamhet.

Vi kan alltså inte lita på någon även om dom kallas "oberoende".
 
Enligt artikeln så var det Testfakta som beställde testen hos ett labb:

"När Testfakta låter laboratoriet ALS Global Täby utanför Stockholm analysera bananklasar från nio sorters bananer hittar de rester av bekämpningsmedel mot både insekter och svamp. Däremot är det inga av gifterna som överstiger EU:s gränsvärden. "

Huruvida det kan kallas oberoende (eller ej) vet jag inte.

Alla som har/får ett uppdrag försöker oftast ge den som betalar det som hen förväntar sig. Detta för att få en nöjd kund och fler affärer. Så gör troligtvis även forskare (medvetet eller omedvetet) när det är företag som finansierar deras verksamhet.

Vi kan alltså inte lita på någon även om dom kallas "oberoende".
Jag anser att man kan lite på resultat från ett labb som är ackrediterat, https://www.alsglobal.se/Om-ALS-life-sciences/kvalitet
 
Glädjande att se att inga av de eko/kravmärkta bananerna innehöll några gifter man testade, men som nämns i de lite ostruukturerade kommentarerna, är det ett oberoende test eller ligger "KRAV-märket" bakom testet?

/Patrik, komemr fortsätta köpa eko-bananer

Fast ekologiska Bananodlingar sprider resistenta svampsjukdomar, kan vara bra att ha i åtanke.
Kanske större hot mot vår natur än vanliga Bananer som ju har godkända nivåer, någon som vet hur denna svampsjukdom sprids ?
 
Fast ekologiska Bananodlingar sprider resistenta svampsjukdomar, kan vara bra att ha i åtanke.
Kanske större hot mot vår natur än vanliga Bananer som ju har godkända nivåer, någon som vet hur denna svampsjukdom sprids ?

Jag tror inte smittrisken direkt minskar om man slänger bananskalen omkring sig i naturen, bara för att de är biologiskt nedbrytbara. Kanske bättre att de tas omhand i mer ordnad kompostering, men jag kan ha fel, jag har ingen källa för mitt antagande mer än att om det slängs bananskal i naturen så får vi fler exponerade platser än om vi slänger bananskal i ordnade komposter (kommunala eller privata) eller ordnad sophantering.

/Patrik
 
Är man riktigt renlärig kanske inte bananer är så rätt att äta ändå eftersom de inte närproduceras. Bättre med svensk frukt. Sen är ju bananen en av frukterna som innehåller mest socker, 20% ungefär ligger kolhydraterna på för en normalstor en.

Ur giftsynpunkt bör man inte äta vindruvor heller så ofta eftersom det är bland det mest besprutade man kan äta, och det går inte att skölja bort giftet heller eftersom finns i hela druvan. https://old.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/a5vindruvor.pdf

Läst att det även gäller coctailtomater. så inget av detta lär väl va så bra att kasta i naturen heller då.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar