Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

De flesta skräpar nog ner av misstag. T ex att en chokladkakaförpackning fladdrar iväg i vinden o man inte märker det o när man upptäcker det så har den fladdrat så långt att man inte kan hitta den, klädesplagg e nog att man hängt på tork o glömt packa ner (detta har hänt mig).
Varför går ni omkring o tror att folk slänger saker i naturen med flit?

Man glömmer inte en uttjänt sko eller blöjor av misstag. En viktig insikt i livet är att alla människor inte är likadana, och inte har samma värderingar.
 
De flesta skräpar nog ner av misstag. T ex att en chokladkakaförpackning fladdrar iväg i vinden o man inte märker det o när man upptäcker det så har den fladdrat så långt att man inte kan hitta den, klädesplagg e nog att man hängt på tork o glömt packa ner (detta har hänt mig).
Varför går ni omkring o tror att folk slänger saker i naturen med flit?
Tja, om bilden på inlägg #7 är autentisk så har du ju svaret på din fråga. Det rör sig knappast om en "olyckshändelse".
 
Förresten tror jag att STF bidrar till mycket nedskräpning genom att locka folk som inte är sanna naturvänner till fjällen. Deras hotellanläggningar och kommersiella känsla lär knappast minska skräpet.
Så de borde ta ett större ansvar tycker jag.
 
Jag är uppe varje år och upplever ingen som helst nedskräpning. Klart överdrivet "problem" från 08-hatarna/ortsbefolkning 😄. STFs stugor och skit får de väl hålla efter själva.

Bara för att inte du sett det med dina egna ögon behöver inte det inte vara överdrivet påstående att nedskräpningen i fjällen blivit ett problem.

Larmet: Nedskräpning stort problem i fjällen | SVT Nyheter

Hundratals tält dumpades på Kebnekaises fjällstation: ”Inte acceptabelt” | SVT Nyheter
 
De flesta skräpar nog ner av misstag. T ex att en chokladkakaförpackning fladdrar iväg i vinden o man inte märker det o när man upptäcker det så har den fladdrat så långt att man inte kan hitta den, klädesplagg e nog att man hängt på tork o glömt packa ner (detta har hänt mig).
Varför går ni omkring o tror att folk slänger saker i naturen med flit?

Visst förekommer det väl att det kan bli något skräp som blåser i väg av misstag, men om du kikar i länkarna jag lade ut i inlägget ovan så ser du att problemet är större än så.
 
Det enda skräp jag ser är skitpapper, men det finns ju överallt - skärgård, skog och ibland i fjällen. Folk gillar tydligen inte att bära hem det och orkar inte elda upp det eller gräva nert.
 
Klart att kamratuppfostran behövs, men inte bara i fjällen men överallt vars det slängs skräp.
Bara att ta av sig hatten och tacka för det som "hedtjarn" tog med sig ned från fjället, det är så vi alla borde göra.

Bild från skörden från 2018-turen. Handdukar, skosulor, skor, plåtskräp, plastskräp, tröjor, gamla matpåsar.
 
Som sagt, det kommer inte bli någon ändring trots det här forumets stönande.
Så länge inte teori paras ihop med dess högsta kriterium praktiken händer inget.
Det är ett tidstypiskt drag. Snacka går men inte ens den här sidans ledning vill ta till sig om det är möjligt att lyfta frågan, höja nivån, använda plattformen till något vettigt.

Tidigare generationer satt aldrig framför en skärm och hoade om fel och orättvisor i samhället, de kavlade upp ärmarna och gjorde något. Vi här ondgör oss över de krafter som vill begränsa allemansrätten genom att skriva exempelvis här och det mynnar ut i ett käbbel som inte syns mer än här.

Och vad gör jag?

Samma enfaldiga grej. Skriva till en vägg. En återvändsgränd.

Citat”””
Alla tankar på att införa avgifter i svensk natur ska givetvis kraftigt avvisas.

Om så det är i fjällen, skogar eller andra platser. Det är en attack mot allemansrätten och den frihet vi har. Politiskt är det ett beprövat sätt att införa systemskiften i små steg. Politiskt eller snarare ideologiskt vilar i vassen fula fiskar, sådana krafter som inte hellre vill än allemansrätten kraftigt ska beskäras. Argumentbanken varför tar sig flera utryck men just nedskräpning och slitage är vanligt.
Att det finns ett ökat tryck på vissa platser ska inte förringas men att låta tillgången till naturen övergå från att
vara en rättighet med skyldigheter till att bli en plånboksfråga är ett felaktigt tänkande bland vissa friluftsvänner även här på utsidan.

Vad vi borde kräva (men även här är intresset tämligen svalt) är ett kraftigt upplysningsarbete, en landsomfattande skolning av allmänheten. Från minsta förskolebarn via livets alla hållplatser till den sista. Frågan rymmer betydligt större dimensioner än mötet med naturen då vi ser hur människor tenderar att skita fullständigt i hur man beter sig.

Nedskräpning är en bra värdemätare på det nyegoistiska samhället. Curlade barn, ungdomar och vuxna förväntar sig inte att behöva visa respekt. Det är då vi borde genomför det stora reningsbadet. Givetvis med staten i botten med alla dess resurser men även föreningslivet, organisationer, företag ner till den enskilda människan. En enorm ständigt närvarande kampanj som slår ”Håll Sverige Ren” med hästlängder. Att vrida människors sinnen åt rätt håll bli civiliserad och där egoismen ersätts med dess motsats.

Men det är nog bara en dröm. Här kommer det nog inte att hända något.
Tyvärr!
 
Som sagt, det kommer inte bli någon ändring trots det här forumets stönande.
Så länge inte teori paras ihop med dess högsta kriterium praktiken händer inget.
Det är ett tidstypiskt drag. Snacka går men inte ens den här sidans ledning vill ta till sig om det är möjligt att lyfta frågan, höja nivån, använda plattformen till något vettigt.

Tidigare generationer satt aldrig framför en skärm och hoade om fel och orättvisor i samhället, de kavlade upp ärmarna och gjorde något. Vi här ondgör oss över de krafter som vill begränsa allemansrätten genom att skriva exempelvis här och det mynnar ut i ett käbbel som inte syns mer än här.

Och vad gör jag?

Samma enfaldiga grej. Skriva till en vägg. En återvändsgränd.

Citat”””
Alla tankar på att införa avgifter i svensk natur ska givetvis kraftigt avvisas.

Om så det är i fjällen, skogar eller andra platser. Det är en attack mot allemansrätten och den frihet vi har. Politiskt är det ett beprövat sätt att införa systemskiften i små steg. Politiskt eller snarare ideologiskt vilar i vassen fula fiskar, sådana krafter som inte hellre vill än allemansrätten kraftigt ska beskäras. Argumentbanken varför tar sig flera utryck men just nedskräpning och slitage är vanligt.
Att det finns ett ökat tryck på vissa platser ska inte förringas men att låta tillgången till naturen övergå från att
vara en rättighet med skyldigheter till att bli en plånboksfråga är ett felaktigt tänkande bland vissa friluftsvänner även här på utsidan.

Vad vi borde kräva (men även här är intresset tämligen svalt) är ett kraftigt upplysningsarbete, en landsomfattande skolning av allmänheten. Från minsta förskolebarn via livets alla hållplatser till den sista. Frågan rymmer betydligt större dimensioner än mötet med naturen då vi ser hur människor tenderar att skita fullständigt i hur man beter sig.

Nedskräpning är en bra värdemätare på det nyegoistiska samhället. Curlade barn, ungdomar och vuxna förväntar sig inte att behöva visa respekt. Det är då vi borde genomför det stora reningsbadet. Givetvis med staten i botten med alla dess resurser men även föreningslivet, organisationer, företag ner till den enskilda människan. En enorm ständigt närvarande kampanj som slår ”Håll Sverige Ren” med hästlängder. Att vrida människors sinnen åt rätt håll bli civiliserad och där egoismen ersätts med dess motsats.

Men det är nog bara en dröm. Här kommer det nog inte att hända något.
Tyvärr!

Alltså jag tror mig inte kunna ändra på speciellt mycket bara jag men många bäckar små liksom.

Gillar inte facebook men är med i ett par grupper och har öst galla över våtservetter och liknande nu bara för jag blev förbannad av denna tråden.

Sen så är jag en tjötig jävel med hund och norrland är fullt av turister i år och jag lovar att jag ska förmana alla jag talar med om att hålla ordning på sitt skräp. Så ska jag skicka en tanke till dig Stordrulen och så kanske vi kan hjälpas åt allihop. Som sagt kommer det inte lösa problemet men vi kan iaf lämna internet.

Tror endel facebookgrupper skulle må bra av mer närvaro från surgubbar och surkärringar som öser galla över våtservetter m.m.

Lär inte hjälpa mot de värsta idioterna men jag tror som sagt på kamratuppfostran som metod i denna fråga.

Sen tycker jag att alla som gör verksamhet i naturen ska tvingas bidra till att hålla rent. Det behövs samverkan mellan större aktörer. Där har nog vissa av oss lättare att göra skillnad än andra.

Själv håller jag på med en utbildning som ev kommer göra att jag kan jobba med samverkan mellan aktörern i naturen. Har väl inte tänkt jobba med skräp direkt men det hör ihop med allemansrätten och lär beröras.

Jag vet att @ålänning lärt upp ungdomar om skräp i naturen. Och säkert många fler.
Lönlöst? Kanske. Men vi har väldigt lite skräp i naturen här jämfört med många andra länder så tror ändå att kampanjer som håll-sverige-rent gjort skillnad. Vad beror det annars på om inte på folks arbete?
 
Kimkim undrar om det är lönlöst? Jag vill inte tro det. Ofta handlar det om okunskap eller att man inte tänker efter. Jag får ibland frågan av mina elever om jag aldrig har slängt ett godis- eller glasspapper, det är ju "bara ett litet papper". De har svårt att tro mig när jag svaret är nej men så är jag fostrad och det är inte svårt. När jag ger som exempel att alla ålänningar skulle slänga "bara ett litet papper" och berättar att det blir 30 000 papper tänker de om.

Hur många besöker en viss plats i fjällen per år? Kan man vara lite pedagogisk och informera om vad nedskräpningen skulle innebära? Folk slänger väl inte skräp hemma på golvet heller, om vi får dem att förstå att naturen är vårt hem och marken vårt golv känns det mera personligt.

Sen är inte allt skräp sånt som folk har kastat medvetet, en del har nog blåst ganska långt från överfulla tippar, papperskorgar och sophögar eller som här, blåsit till sjöss, dumpats från båtar och kommit med vattnet. En vår plockade jag åtta sopsäckar med skräp som flutit iland på en liten (ca 3 ha) holme.
 
Är det redan skräpigt runt rastplatser och leder är tröskeln för nästa person betydligt lägre att "bara lämna ett litet papper" efter sig och fortsätta på den inslagna vägen så att säga. Och detsamma blir det ju om det inte är skräpigt, att vara den som bryter normen och skräpar ned tar emot. Det är därför av yttersta vikt att hålla efter och städa leder mm. Om det ska göras av andra mer ordentliga vandrare utrustade med skräppåsar eller anställda tror jag inte gör nån större skillnad för resultatet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.