Behöver STF börja med Kamrautuppfostran för att bevara Allemansrätten ?

Som sagt, det kommer inte bli någon ändring trots det här forumets stönande.
Så länge inte teori paras ihop med dess högsta kriterium praktiken händer inget.
Det är ett tidstypiskt drag. Snacka går men inte ens den här sidans ledning vill ta till sig om det är möjligt att lyfta frågan, höja nivån, använda plattformen till något vettigt.

Tidigare generationer satt aldrig framför en skärm och hoade om fel och orättvisor i samhället, de kavlade upp ärmarna och gjorde något. Vi här ondgör oss över de krafter som vill begränsa allemansrätten genom att skriva exempelvis här och det mynnar ut i ett käbbel som inte syns mer än här

Någon stans måste det börja om man med gemensamma krafter vill få till en förbättring eller förändring, ett forum för friluftsliv är väl så gott som något i dagen samhälle att starta så ett frö på.

Du har rätt i att tidigare generationer inte satt och gnällde på internet, dom gjorde det kring fikabordet på jobbet i stället och det finns inget som hindrar att man lyfter frågan där nuförtiden heller trots internets intåg i samhället som jag ser det.

Sen ska man minnas att tidigare generationer har dragits med liknade problem på 70-80tal, såg förjävligt ut kring åstränderna i Jämtland när man fiskade som grabb, industi-semester-folket backade upp husvagnar bakom var och varannan buske, låg ölburkar, dragförpackningar, konservburkar och skithuspapper överallt i skogen och vid eldstäder där det var bilnära att campa.

Det blev bättre efter att Håll Sverige Rent kampanjerna och en översyn av terrängkörningslagen, att uteliv ansågs "ute" på det tuffa -90talet bidrog väl med såklart till minskad nedskräpning i naturen av den enkla anledningen att färre vistades där.

Drar nog många åt samma håll så går det att få till en förbättring, helst med en större förening eller organnisation som tex STF eller rent av Staten som dynamo.
 
Senast ändrad:
En liten bild med grovt uppskattade nedbrytningstider som kan vara bra att ha på näthinnan när man försöker tala folk med -08 beteende eller värre tillrätta, med siffror så är det lite lättare att få poletten trilla ner även på korkskallar och svårare för dom att argumentera mot.

Man kan kanske tycka att några veckor för papper och matrester inte är hela världen, men det inbär att en hel industrisemester med folk tvingas se just ditt äppelskrutt eller toapapper där du slängde det.

skräp.png
 
En bekanting som var SFI lärare fick besök under undervisningen av en som skulle informera om Allemansrätten, inte ett ord om allemansskyldigheterna...

Det är därför det är så viktigt att klargöra för folk att man skiter högaktningsfullt vad dom anser sig ha rätt till om dom inte först uppfyller sina skyldigheter. :)
 
Det är därför det är så viktigt att klargöra för folk att man skiter högaktningsfullt vad dom anser sig ha rätt till om dom inte först uppfyller sina skyldigheter. :)


Det är just den här rundgången i diskussionen som är så fb enfaldig.
Någon skriver att rättigheterna har även skyldigheter. Jaaaamen det vet vi. Någon berättar att denne har plockat skräp. Någon annan beskriver något annat hur folk skitar ner.

Nivån här är så x låg.

Allt det här vet vi.

Ursäkta, men jag blir så trött.
Att problemet finns vet vi ju. Ska jag också berätta mina trista erfarenheter?

Frågan borde vara hur vi kan lyfta det hela.
Jag har nämnt ledningen för denna sida för att sedan lyfta frågan till ett krav ställt på riksdagsnivå med stöd av alla de organisationer och företag som är verksam inom friluftsliv och natur.

Men sedan kommer ånyo kommentarer som inte lyfter frågan. Utsidans ledning kommenterar inte heller.

Just här ligger pudelns kärna. Varför kan inte frågan lyftas till en högre nivå?
Varför skulle vi inte ens härifrån kunna visa en framkomlig väg genom att ställa krav på en statlig kampanj som fungerar som klassiskt folkbildande upplysning.

Nejdå, då kommer de enfaldiga kommentarerna inrullande som ett brev på posten.
 
Problemen handlar ju inte bara om beteende och nedskräpning utan om att besökstrycket i vissa områden och vissa tider blir för stort. Allemansrätten i all ära, men de sedvänjor som låg till grund för att man på 40-talet började formalisera det vi ofta pratar om som allemansrätt (dvs i en friluftskontext), handlade ju inte om besöksnäring och turism i första hand. Devisen "inte störa, inte förstöra" har visat sig svår att uppfylla i vissa områden och tider. Det jag märker är att det finns olika slagsidor beroende på vilka grupperingar man kommunicerar med. På utsidan så handlar det ofta om allemansrätten i en friluftskontext, eller i första hand "vandringskontext" med ofta ett ganska snävt fokus där man kanske inte alla gånger heller ser sin del i en problematik; att man oavsett hur väl man beter sig bidrar till problematiken.

Sarek och Laponiaområdet är ju exempelvis områden som inte skulle tåla hur mycket vandrare som helst och där har man börjat jobba med zonering (först i Muddus/Muttos). Exakt vilka vägar som kommer vara framkomliga för att begränsa besökstryck får väl framtiden visa. Nationalparker, natur/fågelreservat utgör ju redan begränsningar i allemansrätten. Tältförbud i Sarek mellan sista april till 1 juli, endast organiserade vandringar med guide under vissa tider skulle kunna vara ett exempel på åtgärder för att begränsa under känsliga tider. Andra metoder är ju betallösningar med "parkavgifter" osv. Det finns för- och nackdelar med olika lösningar och jag är inte riktigt bekväm med föreställningen att allt alltid ska vara gratis och tillgängligt - med stort besökstryck så är det inte hållbart.

Eftersom jag jobbar inom besöksnäringen så följer jag utvecklingen noga. Det finns många åsikter och inga enkla svar, men generellt är nog många tämligen överens om att besökstrycken i vissa områden och tider behöver minskas. Sen är ju frågan om det sker med restriktioner/förbud, kanalisering, ekonomiska incitament osv. Jämför man med fiske så finns ju där alla nivåer från helt fritt fiske till kvoterade vatten där man behöver ansöka hos länsstyrelsen och där fiskedygnen ofta lottas ut, till vatten där det kostar en lite större slant ex Mörrum, Em osv. Fördelen med kvoterade är att alla har "chans" (men i praktiken blir det lotteri), fördelen med ex Mörrum är att man kan spara en slant för att fiska i ett vatten med chans på stor fisk. Finns det "gratisvatten" med bra fiske i fjällvärlden? Nja, inga "offentliga", det vanliga är att när ett bra vatten hamnar på internetforumen så ska "alla" dit och sen krävs det restriktioner och kvoteringar för att skydda det bra fisket. Så var fallet med ex Pirtimmesjokken (harr) och Välijokk (röding) i Kirunafjällen.
 
Det är just den här rundgången i diskussionen som är så fb enfaldig.
Någon skriver att rättigheterna har även skyldigheter. Jaaaamen det vet vi. Någon berättar att denne har plockat skräp. Någon annan beskriver något annat hur folk skitar ner.

Nivån här är så x låg.

Allt det här vet vi.

Ursäkta, men jag blir så trött.
Att problemet finns vet vi ju. Ska jag också berätta mina trista erfarenheter?

Så är det. Fjällvandringsforumet bör hållas rent från dessa skräpposter. Jag har anmält och bett admin flytta tråden till "Allmänt om friluftsliv".
 
Så är det. Fjällvandringsforumet bör hållas rent från dessa skräpposter. Jag har anmält och bett admin flytta tråden till "Allmänt om friluftsliv".

Så om debatten flyttas till annan rubrik så är det frid och fröjd?
Det är väl snarare tvärtom att frågan måste lyftas av ett forum som detta och inte tystas?
 
Så om debatten flyttas till annan rubrik så är det frid och fröjd?
Det är väl snarare tvärtom att frågan måste lyftas av ett forum som detta och inte tystas?
Så hur menar du att man ska lyfta frågan om man inte får "berätta om sina trista erfarenheter" eller diskutera saken som i sig är viktig? Vi berättar för att vissa inte tycks eller vill se problemet och man kan faktiskt lära sig av andras erfarenheter hur trista du tycker att de är. Det är väl det vi försöker här, vrida och vända på grundfrågan för att höra vad folk tycker, om det är någon idé med kamratfostran eller information eller hur man ska göra. Jag tycker att TS har ställt en berättigad fråga, varför kan vi som vill inte få spåna runt den? Vilka är dina konkreta och intressanta förslag?
 
Så är det. Fjällvandringsforumet bör hållas rent från dessa skräpposter. Jag har anmält och bett admin flytta tråden till "Allmänt om friluftsliv".
Bättre om de flyttas till "Fritt forum" så slipper man se dem bland "aktuella ämnen". Det är alltid samma personer som startar de här alarmistiska och opinionsbildande gnälltrådarna, som skärpat ner Utsidan det sista året. Det hände nåt när fiskegubbarna gjorde entré förra våren. Kanske fått för lite fisk eller nåt? :-D
 
Att lyfta frågan till politiker kräver att det finns praktiska förslag till lösning annars är det risk för att vi hamnar i en situation som en del varnar för i tråden. Stöd från orgnaisationer låter väl bra men jag skulle gissa på att en del av de förslag som nämnts inte riktigt kommer falla i god jord hos dem

Lösningar nämnda:
- "borde springa ikapp dem och tvinga dem att svälja skiten" - Jag röstar emot och gissar att den inte riktigt var skriven seriöst
- "kamratuppfostran" - Låter bra i mina öron men hur ska man praktiskt säkra att alla får en kamrat. Att vi alla uppfostrar vår bekantskapskrets är väl givet.
- "Lag och regeländringar" - klumpar här in förslag som "införa avgifter"; " Höga entréavgifter"; "reglera besökstryck"; " Endast anvisade tältplatser" osv - Jag gillar inte denna linjen men en del verkar för
- "en ny landsomfattande Håll Sverige rent kampanj" - Häri inkluderar jag flera förslag såsom; "kraftigt upplysningsarbete, en landsomfattande skolning av allmänheten"; "pedagogisk informera" - Denna stödjer jag, det verkar som att den fick bra effekt sist
- "tjata i olika social-media grupperingar" - låter väl som något alla skulle kunna göra redan nu men det finns alltid en risk med det ifall det görs fel och jag är emot att tvinga oss att göra det
- "skapa samverkan mellan aktörern i naturen & tvång på att de måste städa" - jag har svårt se hur det skulle få något stort stöd och tror att det riskerar att skicka fel signaler till allmänheten.
- "låta vana vandrare hålla efter och städa leder" - Tror att de flesta av oss redan plockar upp där vi har möjlighet men att det skulle bli ett tvång mot oss ser jag som fel och något som kan skicka ut fel signaler till allmänheten. En annan sak är att många av oss inte vandrar där nedskräpningar sker.
- "Hänga ut nedskräpare" - Jag vet inte vad jag tycker riktigt, men oavsett så tror jag inte det är lagligt så ...

Missade jag något förslag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JohanBergman1985 Ska åka och bestiga Kebnekaise, behöver tips Allmänt om friluftsliv 8
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
Skogsvarg Behöver medicin, aspbark Allmänt om friluftsliv 14
sr7711 Behöver lite tipps inom långfärdsegling Allmänt om friluftsliv 7
emailkia Rätt regnkläder för vandring, behöver tips och råd Allmänt om friluftsliv 19
senmathal Boka fjällstuga på STF hemsida Allmänt om friluftsliv 6
Skogsstjärnan Gräsplätt visavi STF Allmänt om friluftsliv 40
MonicaKa Nedskräpning :( Allmänt om friluftsliv 127
pack DNT-hytter stängs ned, dags att STF följer efter. Allmänt om friluftsliv 88
ODK123 Förslag på spännande visstidsjobb? Allmänt om friluftsliv 4
Skogsstjärnan Naturklyftan STF Allmänt om friluftsliv 3
KjeSjo 10% rabatt på resan med SJ via STF, men resan blev dyrare..? Allmänt om friluftsliv 11
Jojosurf STF medlemskap - något nytta? Allmänt om friluftsliv 7
Lomma47 STF stugvärd betala för kurs Allmänt om friluftsliv 3
ripnils STF provar med dugnad Allmänt om friluftsliv 3
j_felix Platschef till STF Abisko Turiststation Allmänt om friluftsliv 2
Gertrud Hjälp, STF-jobb Allmänt om friluftsliv 6
överlev92 Vart ska man börja? Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.