Behöver råd gällande mitt val av tält.

Jag har snöat in lite på att införskaffa ett MSR Hubba Hubba NX enmanstält.

Däremot har jag märkt att det är lite svårt att få tag på det i Sverige. En del säljer MSR Hubba NX (äldre modell, rätta mig om jag har fel?)

Vidare är det en sak jag är lite orolig för: Hur bra det tål svenska förhållanden/ordentligt med regn?

Visserligen är har ytterduken polyuretan- och silikonbeläggning, men jag blir inte jättelugnad av en vattenpelare på 1200-1300 mm. Tältet har jag tänkt att använda på solovandringar överallt i Sverige, från norr till söder. Fjäll som skog. I alla väder och under hela året.

Jag har en tanke att dra ner på vikten på min packning och jag attraheras även av den ljusa duken vilket verkar skapa en trevlig interiör.

Bör jag titta på andra tält tycker ni?
 
Tältet håller för svensk väder o vind.. Nackdelen är att inne o yttertält reses separata så innertältet hinner bli blött vid regn innan du fått på ytterduken..
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Msr

Hej!
Jag har/använder ett hubba NX 1pers tält och kan bara säga att jag än så länge är mycket nöjd med det. Har aldrig provat sätta upp yttertältet först dock.

Har tältat i det flera regniga nätter i rad utan några problem.

Neg:
Jag är 190 lång och kan tycka att några cm extra i längd hade varit trivsamt.

Mvh Alex
 
Hej!
Jag har/använder ett hubba NX 1pers tält och kan bara säga att jag än så länge är mycket nöjd med det. Har aldrig provat sätta upp yttertältet först dock.

Har tältat i det flera regniga nätter i rad utan några problem.

Neg:
Jag är 190 lång och kan tycka att några cm extra i längd hade varit trivsamt.

Mvh Alex

Trevligt! Tack för infon.
 
Det blev ett Hubba NX. Blir spännande att testa. Är jag nöjd med detta tält kanske det blir ett Hubba Hubba NX nästa gång!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag har snöat in lite på att införskaffa ett MSR Hubba Hubba NX enmanstält.

Däremot har jag märkt att det är lite svårt att få tag på det i Sverige. En del säljer MSR Hubba NX (äldre modell, rätta mig om jag har fel?)
Har för mig att det är NX som indikerar en nyare generation, antalet "Hubba" syftar till hur många som får plats att sova i tältet.

Hubba = enmanstält

Hubba Hubba = tvåmanstält
 

85662

Avslutat
Alldeles riktigt. Och varianten "HP" som säljs på vissa håll har grövre golv och bättre täckning för kallt väder i innertältet (mindre mesh).
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.