Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ?

Hej

I veckan köpte jag 2 turskidpaket på XXL i Luleå. Ett till mig och ett till min sambo. Jag fick längd 208 (jag är 195cm, 83kg) och sambon fick 180 (hon är 163cm, 65kg).
Idag då vi skulle testa våra skidor så satte jag mina på golvet och min sambo ritade ut var vallazonen var. Men när det är hennes tur så ligger skidan kloss mot golvet. Finns inget mellanrum mellan skidan och golvet någonstans.

Detta var inget som personen som hjälpte oss med skidorna testade på XXL. När jag pratade med dem så säger dem att det ska vara så. Man vallar inte sina turskidor. Man använder stighudar istället.

Är det så, trodde man bara använde stighudar då man skulle beSTIGa ett berg typ ?
 
Om man har vallningsbara turskidor vallar man dem naturligtvis om man vill, men jag gissar att vad försäljaren menar är ni har möjlighet att sätta på kortfällar på skidorna, vilket innebär att ni inte är tvungna att valla - ni får inte så hemskt dåligt glid med stighudar eftersom fällarna bara sitter i fästzonen. Att din sambo trampar ner skidorna betyder naturligtvis inte att hon får bättre glid med stighudar än med vallning, tvärtom.

Vad ni upptäckt är att turskidor inte har lika bra spann som löparskidor. Vilket ju kan vara skönt när man inte orkar åka så elegant med tung ryggsäck. Men som kan kännas lite tokigt när man blir tyngre än vanligt tillsammans med sin tunga ryggsäck. Man har oftast inte möjlighet att få ett par skidor som både har "rätt" spann och samtidigt är korta nog att svänga - speciellt inte inklusive ryggsäck.
 
Det finns olika typer av turskidor om ni ska göra turer vill ni ha ett bra spann, om ni ska upp på toppar och åka ner är mjukare skidor bättre.
 
Ryggsäck

Jag har aldrig haft ett par spann på ett par turskidor som orkar med mig med ryggsäck. Jag kör stighudar istället, skall det gå fort kör jag med skejtskidor och är det brant riktiga telislagg med ordentlig bredd.
 
Jo, men det är en ren "djungel"

Hejsan,

För att börja med att svara på din fråga så är det givetvis mycket bättre att valla skidorna än att gå med stighudar i normalfallet. Förutsatt att man vet hur man vallar förstås :). Om man vill göra det enkelt för sig så lägger man på vallatejp, som funkar i de flesta fören och fortfarande är helt överlägsen att gå med stighud så länge som man inte drar pulka.

Så en relevant fråga är varför spannet är så mjukt? Svaret är att på turskidor blir det alltid en kompromiss. Skulle man ha ett lika styvt spann som på en riktig längdåkningsskida skulle ganska många få problem med fästet då man dels inte åker lika aktivt och dels inte i maskingjorda spår. Vidare är en styvare skida sämre när man åker utför och mycket sämre om man går på tur i lössnö.

Så om man kolla in t.ex Åsnes hemsida (http://www.asnes.com/ski/) och läser lite om de olika skidorna så inser man snabbt att det är en riktig djungel. I vissa skidor som t.ex Ingstad har man ett mycket mjukt spann för att prioritera upp egenskaperna i lössnö och utförs. För andra som t.ex Amundsen ska spannet vara styvare - typ lite "lagom" och sen finns det t.ex Amundsen Fram som är en skida som är uttalat styvare.

Så att välja det bästa alternativet är inte lätt! Själv har jag ett par Ingstad för de långa vintertältturerna med pulka och ett par Åsnes Mountain Race 48 för dagsturer + stugturer.

/ Stefan
 
Fast om skidorna ligger platt med golvet om hon står balanserat på båda skidorna så är ju spannet för mjukt i alla händelser.
Kortfällarna (underbar uppfinning!) bygger ju på lite under skidan, så med dom vill du ha lite hårdare spann än om du vallar. Egentligen.
 
Som Gustaf skriver så är ju sambons skidor för mjuka då spannet tar i golvet då hon står på båda skidorna utan packning.

Köpte skidor till dottern på xxl i Luleå spannet var på tok för vekt på dem då sa de att det var "gåskidor" som ska ta i botten hela tiden men det gick bra att byta.
 
Jag vill bara förstärka det som Gustav och Kim skriver. Spannet är på tok för mjukt och försäljaren ska ha skäll för att de inte provat ut skidorna ordentligt. Om det inte var ett spontaninköp med 70%rabatt och de sista skidorna på lager skulle jag absolut gå tillbaka med dem.

Var det Amundsen och inte Cecilie modellen som köptes till henne? För Cecilie har väldigt mycket mjukare spann.

Argumentet att du vill använda korta stighudar är fullständigt bakvänt. Eftersom du vill möjliggöra för korta stighudar behöver du ha ett ännu hårdare spann än om du skulle använda fästvalla.

Att XXL i Luleå säljer ett sånt par otestat är dåligt. Att de försvarar det med att spann inte behövs på grund av stighudar är provocerande.
 
Senast ändrad:
Precis.
Om du prickar helt rätt med spannet på ett par Amundsen, så funkar de (hyfsat) att åka skidor på med ingen eller lätt rygga och valla i fästzonen. Samtidigt blir de utmärkta "gåskidor" med kortfäller under och/eller ryggsäck på. Perfekt att dra pulka med, du får grepp nog i uppförsbackarna och lite lagom broms för att hantera nedförsbackarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
StellanK Behöver man stighudar på kungsleden Turskidåkning 18
Niludde HJÄLP, behöver tips på bra skidskor (BC)... Turskidåkning 4
Valpish Tegsnäs skidor behöver lite hjälp. Turskidåkning 19
peter1969 Behöver tips på ett bra område.... Turskidåkning 0
Medon Behöver lite tips och råd inför köp av turskidor Turskidåkning 19
DavidS Behöver råd om bindning Turskidåkning 3
Picea Nu är det snart vinter, och jag behöver nya skidor... Turskidåkning 3
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Staffan Andersson Behöver input... Turskidåkning 0
tango När behöver jag stålkant på turskidor mm? Turskidåkning 19
tibloc Behöver hjälp/råd,tips! Turskidåkning 3
majjen Vilken utrustning behöver jag? Turskidåkning 13
O.Olsson Nybörjare behöver hjälp för att köpa ett vinterkit Turskidåkning 3
Granbacken Nybörjare som behöver hjälp Turskidåkning 7
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Kogoyo Jämtlandstriangeln 6 dagar: vad gör man? Turskidåkning 3
davidwilliams Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 9
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
vandrafjäll Kan man få syrebrist i sovsäcken? Turskidåkning 30
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Sarafyable Newbie, var börjar man? Turskidåkning 4
Gregorius Hur tar man bort fästvalla från träskidor? Turskidåkning 8
såg Hur långt går man på skidor per timme Turskidåkning 7
Almgren Man död i Sarek Turskidåkning 20
ramsis_iv Hur långa skidor ska man ha? Turskidåkning 9
Pelot Var bor man i Sulitjelma på vintern? Turskidåkning 7
resomaja Hur långa dagsetapper på turskidor orkar man Turskidåkning 6
Virrhönan Hur mycket vatten dricker man? Turskidåkning 15
mheland Kortvecka - var kommer man ut snabbast med flyg / helikopter Turskidåkning 0
helper Vad gäller när man ska åka på längden, i spår? Turskidåkning 2
Grönställ Stighudar - ska man ens ha det? Turskidåkning 10
hult.magnus_gmail.com När man kommer fram? Turskidåkning 6
theeden Hur kan man hyra fjällturskidor? Turskidåkning 4
pacific Var hittar man dylika stavar? Turskidåkning 5
ades Köp av Fjellpulken - vad ska man tänka på? Turskidåkning 0
Joseflarsson Vad ska man välja? Turskidåkning 5
snokke Var i Skåne kan man köpa turskidor? Turskidåkning 6
hsjn Vilke tjära, och var köper man den? Turskidåkning 10
peter.ma Använder man stighudar även på platten Turskidåkning 4
pzac Kan man korsa Tjallingån i april? Turskidåkning 2
stuffan Vilka bindningar ska man välja till ett par turskidor? Turskidåkning 14
avslutat080903 Stighudar, vilka skall man välja? Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Hur skaffar man ett par Marwe-rullskidor? Turskidåkning 0
permanne Vad äter man..??? Turskidåkning 5
Susan B Hur lär man sig åka längdskidor? Turskidåkning 2
Vandrare Hur nära Sylarna kommer man med skoter? Turskidåkning 2
Kan man hyra en vintersovsäck någonstans? Turskidåkning 1
Heltklartunderbart Gamme 54 Bc, valla/stighudar? Turskidåkning 6
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...