Behandla gortexjacka? kan man de?

Har en Haglövfs skaljacka som jag haft ngt år. Har handtvättat den några gånger.
Den har börjat blekna lite och är fortfrande vattentät men de tenterar att fukta igenom ibland numera.

Kan man underhållsbehandla den med något, Dels för o få den mer vattentät o dels för o få lite mer lyster i tyget? (svart tyg)

Har en Haglövfs skaljacka som jag haft ngt år. Har handtvättat den några gånger.
Den har börjat blekna lite och är fortfrande vattentät men de tenterar att fukta igenom ibland numera.

Kan man underhållsbehandla den med något, Dels för o få den mer vattentät o dels för o få lite mer lyster i tyget? (svart tyg)

Lystern är nog körd, men man ska impregnera Gore-Tex då och då. Nikwax säljer impregneringsmedel. Finns i de flesta friluftsbutiker. Rekommenderar att du kör i tvättmaskin - det blir jämnare resultat än med handtvätt.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
detta svaret fick jag från tillverkaren av min jacka:

"Du kan tvätta dina plagg i tvättmaskinen som vanligt. Gradtal står i plagget. Använd vanligt tvättmedel t ex via eller ariel. ANVÄND EJ SKÖLJMEDEL!!! När jackan är färdig, kan du låta det mesta vattnet rinna av och sedan kan du torktumla den en stund ca 5-10 minuter om du inte kan ställa in antalet grader som den skall torka på. Kan du ställa in graderna på torktumlaren så ställer du den på max 48 grader och då kan du torka jackan torr.

Man behöver inte impregnera jackan efter varje tvätt utan man märker när yttertyget börjar dra åt sig vatten. Då bör man impregnera den. Tvätta då jackan så att den är ren. Häll sedan impregneringsmedlet i vanliga tvättmedelsfacket och kör programmet igen. Torktumla den sedan likt ovan."

källa: Taiga kundtjänst

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips