Begagnade Hilleberg

Jag är på jakt efter ett Hilleberg Nammatj 3 GT men tycker de är lite väl dyra, så jag har börjat sondera begagnat-marknaden litegrann. Jag har två funderingar:

1) Hur mycket skiljer det mellan gamla och nya årsmodeller? Vad är exempelvis skillnaden mellan ett Nammatj -95 och ett Nammatj -07?

2) Andrahandsvärdet på ett tält beror ju så klart på vilket skick det är i, men hur mycket ungefär är det rimligt att betala för ett 10 år gammalt Nammatj 3 GT (Nypris 6500:) som använts ca en vecka om året?

Tacksam för svar!

/Daniel

Angående din insändare.

Hej!

Såg en insändare från dig och fick intrycket av att du är på jakt efter ett nammatj 3 GT tält. :)
Jag är på samma spår och har en bekant som kan importera bl.a. nammatj tält från U.S.A billigt. Dock för att det ska löna sig, bör man vara 4-6 personer som beställer för att kunna utnyttja rabbatten. Vi är nu 2 såvitt jag vet och behöver fler kanditater. :)
Det totala priset (inklusive alla skatter osv.) ligger på ca 4300 kr. för ett nammatj 2 GT (eller 3, minns inte) tält.

Om du är sugen så får du gärna höra av dig till mig!

Mvh, Robin.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Säkerligen inget fel på ett tält från -95, men det faktum att det är 12 år gammalt gör ju att väven inte är lika fräsch som den var när den var ny. En del ventilationsproblem har också lösts. Funktioner har förändrats osv.

// Jocke

det känns så här.. alternativ ett är tält som säljs säljs begagnade efter 1-2 säsonger för att någon provat en fjälltur och tröttnat innan dom börjat, naturligtvis har dom köpt ett expeditionstält för runt 6000:-, dom tälten kostar i princip samma som ett nytt.. alternativ två är folk som kör tälten till det är inget kvar av dom, men dom vill man inte köpa.. alternativ tre är som jag tidigare sagt, hillebergs outlett, begagnade t'lt upp till 30% rabaterade med garantier, ett bra alternativ.. alternativ fyra är att köpa ett nytt tält till närmare halva priset men i prinicp lika bra eller ibland bättre till halva priset,exampelvis Vaude - Tält Ferret III, 3-pers, då har du fabrkisgarantier och konsumentskydd intakt om du inte är nöjd..

Jag är på jakt efter ett Hilleberg Nammatj 3 GT men tycker de är lite väl dyra, så jag har börjat sondera begagnat-marknaden litegrann. Jag har två funderingar:

2) Andrahandsvärdet på ett tält beror ju så klart på vilket skick det är i, men hur mycket ungefär är det rimligt att betala för ett 10 år gammalt Nammatj 3 GT (Nypris 6500:) som använts ca en vecka om året?

Kanske kring en tusenlapp. Skicket förstås helt avgörande. Kolla noga duken specieltt botten och att inte bågarna har skador.

Duken blir skörare även om tältet inte använts så mycket.

Thure

Kanske kring en tusenlapp. Skicket förstås helt avgörande. Kolla noga duken specieltt botten och att inte bågarna har skador.

Duken blir skörare även om tältet inte använts så mycket.

Thure

en fördel med hilleberg är väl att dom på ett bra sätt kan reparera gamla tält.. så får man en chans på ett äldre med mindre skador kan det va värt att höra med hilleberg om ett kostnadsförslag på en reperation.

E u skall syntettält förvaras i frys om inte nylonet inte skall brytas ner i normaltakt. Hur många gör det? Ja, åtminstone inte jag.
Mitt första Hobbex, blått, nylon cykeltält, enkelvävigt blev så skört efter ca 15 år att det fragmenterades helt vid försök till tältslagning! Bara botten dög till extrabotten samt järnpinnarna.
Ca 1000-1500 är nog rätt pris för ett så gammalt HB.
Men måste det stå HB på det?
Utgå istället från funktion, storlek, höjd, luftning, stormlinor och se på flera märken.
En tittt till i Globetrotters katalog kan kanske ge dig fler tips, de sänder den gratis!
//J

Hej!

Såg en insändare från dig och fick intrycket av att du är på jakt efter ett nammatj 3 GT tält. :)
Jag är på samma spår och har en bekant som kan importera bl.a. nammatj tält från U.S.A billigt. Dock för att det ska löna sig, bör man vara 4-6 personer som beställer för att kunna utnyttja rabbatten. Vi är nu 2 såvitt jag vet och behöver fler kanditater. :)
Det totala priset (inklusive alla skatter osv.) ligger på ca 4300 kr. för ett nammatj 2 GT (eller 3, minns inte) tält.

Om du är sugen så får du gärna höra av dig till mig!

Mvh, Robin.

Hej Robin! Tyvärr såg jag fitt inlägg först idag och har redan hunnit köpa ett tält, annars hade det varit klart intressant... Synd!

Det blev för övrigt ett nytt Nammatj 3 och inget begegnat...

hilleberg sälje även lagade, utställningstält på sin outlet side..

Jo jag har hållt koll på outletten ett tag nu, men det verkar inte dyka upp något nytt. Muddus och Keron 2 är allt de har. Mailade t.o.m. och frågade om de inte hade något litet Nammatj undangömt, men det verkar som om Hilleberg är helt tömda pådet mesta just nu...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips