Framfjädrat
Jag har alltid förspråkat framdämpad cykel, dels för att jag tycker att man har full kontroll över bakvagnen och en god respons när den är stel bak. Det är givetviss en smaksak alltihopa. Sedan är det ju inte så mycket underhåll eller piller med en stel bak jämfört med bakdämade bakar. Vad har du uppdaterat cykel med, den du har? Kanske du inte behöver köpa en ny cykel.
Jag hade en likande historia som du. Jag ägede en CyklePro StonyPoint Sport -00 som jag trivdes bra med, jag uppgraderade upp allt som fanns på cyklen tills jag endast hade ramen kvar att byta.
Jag köpte en CyclePro UltraLite Pro -02 och flyttade över allt från den gamla cyklen till den nya. Visst headsetet var annorlunda och seatposten var ju slimmer som jag var tvungen att köpa. Cykeln är underbar och jag har sånt bara jag vill ha på cykeln. Jag råder dig att göra nåt liknande.
Jag har gjort så tidigare när jag bodde i Utah, att köpte en billig cykel med en ok Cro Mo-ram. Cykel var en Giant Sedona -93. Igen bytte jag undan för undan allt på cykeln. Till jag hade allt det JAG ville ha.
Fördelen som sagt är att du får en personlig cykel som ingen annan har. Kostnaden blir inte så dyr som du uppskattade. En CyclePro ram, som den jag köpte, gick på 3500.- En seatpost 1000.- En ny Aheadset 500.-(ingår i CyclePro UltraLite Pro-ramen).
Då blir det inte mer än ca 5-6000.- totalt. Resterande kronor du kunde lägga kan du ny köpa passande prylar till den nya ramen.
/Paul
ps! jag är tydligen pratsjuk när jag skriver så mycket.