Bedragare på prylmarknaden

Hittade märkligt nog ingen tråd om detta ämne, inte heller kan man rapportera annonser.

Detta verkar vara en bedragare https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=77670

Bilden är från en gammal tradera-annons. Han har också lagt ut denna och andra suspekta annonser på iallafall fotosidan.se och fiskesnack.com även där med gamla tradera-bilder. På alla siter är han nyregistrerad

T.ex. https://www.fiskesnack.com/forum/annonser/säljes/2568718-ambassedeur-jb-5601-jb där verkar också framgå att han flertalet gånger är rapporterad för bedrägeri till hitta.se (hur det nu funkar vet jag inte).
 
Bara namnet fick mig att reagera 🤔

Synd att det inte går att lämna betyg här. Jag har både köpt och sålt prylar här och det har fungerat bra. Både fått varor och pengar.
 
Bedragare var ett vanligt inslag på Köp & Sälj hos happyride.se fram till att man införde att annonsörer tvingades verifiera identitet med Bank-ID.

Tekniken bakom det hela kan jag inget om men uppenbarligen så har det i mångt & mycket eliminerat problemet med bluffannonser där.
 
Bedragare var ett vanligt inslag på Köp & Sälj hos happyride.se fram till att man införde att annonsörer tvingades verifiera identitet med Bank-ID.

Tekniken bakom det hela kan jag inget om men uppenbarligor en så har det i mångt & mycket eliminerat problemet med bluffannonser där.
.

Tror tyvärr att det kostar en hel del att införa Bank-ID på en hemsida. Tror jag läste det någonstans (osäker på var).
 
.

Tror tyvärr att det kostar en hel del att införa Bank-ID på en hemsida. Tror jag läste det någonstans (osäker på var).

Klart att det är förenat med en kostnad.
Vet dock inte alls i vilken storleksordning.

Dock vet jag att medlemskap på Happyride är kostnadsfritt och så även annonseringen (om man inte väljer premiumannons (som exponeras mer)).


Dock kan ju "kostnaden"* för att ha förekommande bedrägliga annonser i längden tendera bli högre än att införa någon form av säkerhetslösning.

*kostnaden i form av sjunkande besöksantal, reklamintäkter osv
 
Var det swarowski-kikaren? Om inte priset hade varit för bra för att vara sant hade jag inte anat något, var sugen att slå till först. Men googlade på första delen i hans email-adress och samma nickname var aktivt på bl a sajter för kreditkortsstöld så var inte alltför förtroendeingivande...
 
Hej! Jag vill gå ut och rådfråga andra medlemmar och ev. varna över en medlem som lagt ut en annons på Prylmarknad här på utsidan. Annonsen las ut för drygt 3 veckor sen och jag genomförde köpet för två veckor sen och har inte sett röken av paketet som påstås ha skickats. Säljaren har sedan dess sluta svara på mina mail helt. Annonsen ligger fortfarande ute på Prylmarkanden, så jag vill kolla om det är några andra som har haft kontakt med den här säljaren?

Annons: https://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=78120
 
1- handla ej av Nya medlemmar på forumet
2-annons historik
3 -ring
4-kolla övrigt på inlägg säljare gjort på sidan
5-köp på plats eller anv bussgods med postförskott

Kommentar i övrigt i ämnet är att Ingen tar i problemet,Polis tar emot anmälan men lägger ner anmälan.
Annonseras du tex ett fordon och uppger Reg.Nr kommer avvisade spekulanter och gör åverkan på objektet så det ej längre går att sälja,nyss drabbad själv av yxhugg rakt igenom en dörr på en husvagn.
Poblemet är ej nytt funnits minst 20-30 år.
 

ulindh

Forumvärd
Hej, anmäl alltid sådant här till redaktionen så tar vi bort annonsen och spärrar medlemmen. Jag har nu gjort det med denna annonsör.
 
1- handla ej av Nya medlemmar på forumet
2-annons historik
3 -ring
4-kolla övrigt på inlägg säljare gjort på sidan
5-köp på plats eller anv bussgods med postförskott

Kommentar i övrigt i ämnet är att Ingen tar i problemet,Polis tar emot anmälan men lägger ner anmälan.
Annonseras du tex ett fordon och uppger Reg.Nr kommer avvisade spekulanter och gör åverkan på objektet så det ej längre går att sälja,nyss drabbad själv av yxhugg rakt igenom en dörr på en husvagn.
Poblemet är ej nytt funnits minst 20-30 år.

Kan du var säker på att åverkan gjordes av den avvisade säljaren så borde polisen och domstol kunna fälla för skadegörelse. Annars är det bara en hypotes att sakdeegörararen och den avvisade är samma person.
Men märkligt och tråkigt beteende att sätta en yxa i en husvagnsdörr, oavsett om man blivit avvisad att köpa den eller inte.
Synd att det finns de som inte kan skilja på mitt, ditt respektive vårt.

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.