Bedragare på prylmarknaden

Tror du själv att polisen skulle bry sig.
Jag har mer upplysningar än som behövs för fällande dom men sådana händelser utreds ej.
Skulle du vara hemma och försöker avstyra skadegörelse så kan det vara det sista du gör.
Jag har aldrig bott i brottsutsattna områden men tex haft inbrott i på natten i huset och sovit på övervåningen och ytterdörren stod öppen när man kom ned i hallen på morgonen,detta var för ca 25 år sedan.
För ca 35 år sedan hade jag ett praktikjobb på sommaren och bodde i personalbostad i en kyrka och hade just kommit hem från kvällsskiftet och hade bara en innerdörr mellan mig och inbrottstjuvarna,det var andra inbrottet av samma personer den kvällen i två närliggande kyrkor,de hade gått in genom 2 dörrar med cylinderlås före de kom fram till min gabondörr.Jag vrålade högt och personera försvann,hade man ej varit extremt trött så hade man väl ej sovit den natten,men man skulle ju jobba dagen där på igen så sova var nödvändigt.
Har du tex bra hänglås med låsbygel så det ej går att klippa med bultsax eller de saknar stulna batteridrivna vinkelslipar,så fyller de låset med 2- komp lim eller cyanoakrylat lim och du har stora problem att ta bort detta sedan och själv komma in i ditt föråd eller garage.
I dag kommer bara polisen om det är livsfara för anmälaren och de har så långa utryckningstider till stora delar av landet så de hinner ej fram ens att avstyra pågående våldsbrott.

I dag drar sig folk för att annonsera och lämnar fordon till skroten eller dyrare till bilhandlare för att slippa problem och lämnar mkt sådant som annonseras här till secondhand.
 
Tror du själv att polisen skulle bry sig.
Jag har mer upplysningar än som behövs för fällande dom men sådana händelser utreds ej.
Skulle du vara hemma och försöker avstyra skadegörelse så kan det vara det sista du gör.
Jag har aldrig bott i brottsutsattna områden men tex haft inbrott i på natten i huset och sovit på övervåningen och ytterdörren stod öppen när man kom ned i hallen på morgonen,detta var för ca 25 år sedan.
För ca 35 år sedan hade jag ett praktikjobb på sommaren och bodde i personalbostad i en kyrka och hade just kommit hem från kvällsskiftet och hade bara en innerdörr mellan mig och inbrottstjuvarna,det var andra inbrottet av samma personer den kvällen i två närliggande kyrkor,de hade gått in genom 2 dörrar med cylinderlås före de kom fram till min gabondörr.Jag vrålade högt och personera försvann,hade man ej varit extremt trött så hade man väl ej sovit den natten,men man skulle ju jobba dagen där på igen så sova var nödvändigt.
Har du tex bra hänglås med låsbygel så det ej går att klippa med bultsax eller de saknar stulna batteridrivna vinkelslipar,så fyller de låset med 2- komp lim eller cyanoakrylat lim och du har stora problem att ta bort detta sedan och själv komma in i ditt föråd eller garage.
I dag kommer bara polisen om det är livsfara för anmälaren och de har så långa utryckningstider till stora delar av landet så de hinner ej fram ens att avstyra pågående våldsbrott.

I dag drar sig folk för att annonsera och lämnar fordon till skroten eller dyrare till bilhandlare för att slippa problem och lämnar mkt sådant som annonseras här till secondhand.

Om du har bevis nog för fällande dom tycker jag det är tjänstefel att lägga ner utredningen, även de använder den tråkiga termen vardagsbrott för annonsbedrägerier. En sådan sak skulle nog en journalist kunna roa sig med, och är just den kontrollfunktionen som tredje statsmakten ska vara i en demokrati. Jag hade inte accepterat en sådan sak, det är polisens och domstolarnas jobb att utreda och beivra brott. Om du släpper det och inte jagar på, är det då inte lite likadant som polisen som inte vill utreda.

Postförskott och registrerade mobilnummer till riktiga adresser är bra vid tveksamma annonser. Flera stora webannonstjänser erbjuder olika varianter av att agera mellanhand för betalningen som alternativ till postförskott.

/Patrik
 
Bedragare var ett vanligt inslag på Köp & Sälj hos happyride.se fram till att man införde att annonsörer tvingades verifiera identitet med Bank-ID.

Tekniken bakom det hela kan jag inget om men uppenbarligen så har det i mångt & mycket eliminerat problemet med bluffannonser där.
BankID är superbt att använda för att sköta sina bankaffärer, ändra bilägare på Transportstyrelsen mm. Men att använda samma BankID till att logga in på diverse diskussionsforum är för mig främmande. Möjligtvis om man kunde ha ett helt gäng OLIKA BankID med olika säkerhetsgrader. Själv äger jag inte ens en sk "smartphone" utan kör all kommunikation via datorer och kan på det sättet använda mig av längsta möjliga password till BankID som är 64 TECKEN INKL SPECIALTECKEN! Det är det ingen som knäcker inom närmaste åren! :cool:
 
BankID är superbt att använda för att sköta sina bankaffärer, ändra bilägare på Transportstyrelsen mm. Men att använda samma BankID till att logga in på diverse diskussionsforum är för mig främmande. Möjligtvis om man kunde ha ett helt gäng OLIKA BankID med olika säkerhetsgrader. Själv äger jag inte ens en sk "smartphone" utan kör all kommunikation via datorer och kan på det sättet använda mig av längsta möjliga password till BankID som är 64 TECKEN INKL SPECIALTECKEN! Det är det ingen som knäcker inom närmaste åren! :cool:

Säkerhet och användarvänlighet går sällan hand i hand...

Var och en väljer sin rimliga nivå utifårn sina preferenser

/Patrik
 
Själv äger jag inte ens en sk "smartphone" utan kör all kommunikation via datorer och kan på det sättet använda mig av längsta möjliga password till BankID som är 64 TECKEN INKL SPECIALTECKEN! Det är det ingen som knäcker inom närmaste åren! :cool:
Det spelar faktiskt mindre roll i praktiken eftersom de först måste komma över din dator där du har ditt BankID inlagt. Själva bankid-filen är krypterad till att bara fungera på din dator och kan inte flyttas. Och har du ett lösenord på sexton tecken så tar det många miljarder försök innan man har en sannolik chans att låsa upp det, medan de flesta banker inaktiverar ditt bankid efter tio misslyckade försök. Så ditt lösenord på 64 tecken är bara slöseri med tid. Dessutom skulle du väl på något vis upptäcka om någon försökte låsa upp ditt bankid under flera år - antingen måste de ju sitta vid din dator eller stjäla den.
 
Vad är det du tänker kan hända? När du ska signera så står det ju alltid vem motparten är, ”Jag identifierar mig hos xxxx”.

Nu handlar det inte om att posta på utsidan med bankid, det handlade om att sälja saker via utsidans prylmarknad med bankid. Vid försäljning kan det vara mer befogat med bankid, medan att använda bankid för ett rent diskussionsforum och postning där, tycker jag är överkurs.

/Patrik, som tänker på mantrat "någonting man har och någonting man vet, i kombination"
 
Tycker bank-id är skitbra och säkert för det mesta, och det skulle inte alls va fel på vissa mer hatiska diskussionsforum som twitter och flashback. På Utsidan skulle det kännas onödigt, då det är rätt snäll stämning här och inte så många hetska diskussioner som övergår i personpåhopp och hot. Blocket tycker jag definitivt skulle införa bank-id för att lägga upp en annons.
 
Nu handlar det inte om att posta på utsidan med bankid, det handlade om att sälja saker via utsidans prylmarknad med bankid. Vid försäljning kan det vara mer befogat med bankid, medan att använda bankid för ett rent diskussionsforum och postning där, tycker jag är överkurs.

/Patrik, som tänker på mantrat "någonting man har och någonting man vet, i kombination"
Ja, absolut överkurs här på forumet. Men många dagstidningar använder BankID för kommentarsfälten, kanske i första hand för att verifiera att inläggen kommer från riktiga personer och inte trollverkstäder. Man kan då också spärra dem som bryter mot reglerna. Är man inte identifierad kan man ju annars bara regga ett nytt konto med en annan mejladress.
För köp & sälj borde det vara obligatoriskt, även om det blir väldigt dyrt för små sajter, som tex Utsidan. BankID tar rejält betalt.
 
Blocket tycker jag definitivt skulle införa bank-id för att lägga upp en annons.
Blocket erbjuder ju den möjligheten numera. De allra flesta annonserna kommer från verifierade säljare, så man ju lätt hoppa över såna som inte gör det. Det står klart och tydligt i varje annons om säljaren är verifierad.
 
Bara för att återknyta till utgångspunkten: Det finns flera gratistjänster där två privatpersoner kan signera digitalt mot varandra. På så sätt kan man ju alltid veta vem man gör affärer med, vilket ger en möjlighet att kolla upp personen lite.
Det finns som sagt flera, ebox.nu är ett exempel men jag tror att även Kivra fortfarande erbjuder tjänsten gratis fortfarande.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.