Beagle på fjället!

Hej! Jag har försökt hitta något bra om hur relativt kortbenade hundar klarar av snön när man är på vintertur. Jag har dock inte hittat någon diskussion som tar upp samma ämne. Därför startar jag en ny tråd!
Jag och några kompisar ska upp till grövelsjön och vandra v.12. Efter att ha läst här på utsidan blev jag riktigt sugen på att ha med mig min fars beagle. Vi ska vara ute i 4 dagar och skida ungefär 1,5 mil varje dag. Jag undrar om detta brukar bra ett problem för hundr i den storleken? Brukar det vara svårt för hundar att ta sig fram i snön?

Wille som beaglen heter är 5 år gammal och under hösten har han jagat hare ungefär 2 dagar i veckan så hans form är det inget fel på. Tanken är att han inte ska bära något då jag inte äger någon klövjeväska. Han kommer kanske vara spänd framför mig och hjälpa till att dra!

En till fråga jag har gällande hundar på vinterfjället är hur man löser det med vatten åt dem? Kanske käka snö eller ska man helst smälta snön åt dem med?

Oskar

Hund

Är det hårda spår funkar det okej, men jag tänkte på två saker.

1. Du säger att han skall dra dig, alla hundar kan dra (men jag skulle nog inte dra med en väldigt liten hund) men det är ju bra om de är vana först... Har du en bra välsittande dragsele, han gått i dragsele förut?

2. Vatten, han kommer att behöva mycket vatten så du måste smälta vatten och se till att han får i sig det, du kan blanda det med maten om han får torrfoder.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Beagle som draghund

Okej, jag hade tänkt att han skulle få gå framför mig och om han orkar även hjälpa till att dra lite. Självklart ska jag inte stå passiv bakom utan jag ska skida på som vanligt. Han har dragit 1,5 mil vid två tillfällen tidigare och har ett helt okej sele.
Men jag kanske får lov att tänka om lite när det gäller hur mycket han ska dra.

Okej då lär man smälta några liter vatten extra:)

Det du skrev om att "det går bra om spåren är hårda". Eftersom jag in varit på vinterfjället så mycket tidigare så undrar jag om det brukar vara hårt även om man inte kör på leder?

Oskar

Vårskaren är varierande, band av drivande ny och våtsnö kan ge mjuka partier, med rätt rejält djup men framförallt med helt olika glidfaktorer. Det kan bli genomslag och tvärstopp.
go tur

Rättning:)

Såg att jag var väldigt otydlig med vad jag menade:) jag syftade på hur relativt kortbenade hundar brukar klara att ta sig fram i snön på vårfjället?

Skulle nog påstå att benlängden har mindre betydelse än förhållandet vikt/tassarea. Börjar det bära igenom är det i det närmaste kört oavsett benlängd, så det viktiga är om hunden kan hålla sig ovanpå skaren eller inte.

Hur skoj kommer en beagle ha det på vinterfjället? Kommer du ha någon nytta av honom? Kopplad 1,5 mil per dag ... Nä lämna honom hemma. Du får mycket roligare fjälltur.
Samtidigt måste jag medge, Jag åker alltid med draghund på fjället och i motionspåret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips