batteribank

Jag har sökt igenom trådar om batteribanker men inte riktigt fått entydiga svar. Såna här frågor tenderar att bli så tekniska i svaren:)

Mina frågor är följande:
1. sju vandringsdagar där telefon (i flyplansläge) ska kunna spela upp nedladdad film någon timme eller två på kvällen. Smartwatch. Garmin Inreach där loggning av färdväg kommer att ske kontinuerligt samt några SMS dagligen.

Vilken kapacitet tror ni jag behöver?

2. bör den vara vatten/fuktsäker?

3. Vilken rekommenderas med vikt i beaktande? (prisokänslig)

Tack på förhand!
 
Jag förstår inte riktigt. Varför skall du ha telefonen i flygplansläge när den inte skall användas? Kan du inte slå på den enbart när du skall titta på filmen? (Vill du ha ändå ha svar så testa med fulladdat och kör på flygplansläge dagtid och två timmar film på kvällen . Då ser du hur många procent som gått åt.)

Några stora viktskillnader blir det inte på för övrigt likvärdiga batteribanker eftersom dom använder sig av samma typ av batterier. Själv har jag gärna med mig 25 - 30 000 mAh för en veckas bruk.

Givetvis är det bra om den är fuktsäkrad men jag har alltid banken nedpackad - utom på natten när den används för att ladda- så det har hittills gått bra ändå.

Sedan kan du ställa inReachens kommunikation på längsta möjliga intervall så drar den minimalt med batteri. (Jag tror det är 30 minuter).
 
Jag har nästan samma mönster som dig men lyssnar på ljudböcker i trådlösa in-ear lurar hela dagen, ingen film men Kartor i mobilen och trackar med en inreach. Fuktsäker/vattentät har jag aldrig brytt mig om. Det är ju inget jag river fram i regnet.

Beror ju lite på vad du har för mobil hur mycket en långfilm drar iväg men 10 000 mah är nog i snålaste laget.
Jag hade gått på en 20 000 (det klarar jag 10 dagar på med nån plutt kvar), det skiljer sällan mer än 50 gram hit och dit mellan modeller med samma kapacitet.

Mophie, anker, GP och Andersson har jag i olika storlekar. Det är en djungel hur man ska välja, snabbladdning in/ut? antal utgångar, vilken typ av ingång. Men det är en rätt mogen produkt, tom andersson och deltaco som är erkända "budgetmärken" gör helt okej powerbanks. 20 000 mah modeller kostar runt 400 spänn.
 
Skärmen är väl det som drar mest batteri på en telefon. Bäst att du testar hur mycket det drar att se en film och övrigt i den temperatur du ska använda grejorna i.
 
Mina frågor är följande:
1. Vilken kapacitet tror ni jag behöver?
2. bör den vara vatten/fuktsäker?
3. Vilken rekommenderas med vikt i beaktande? (prisokänslig)

1. Personligen skulle jag satsa på minst 10000mAh, men gärna uppemot 20000mAh och det går ju att köra 4x5k eller 2x10k eller välja en större variant med 20k.
2. Nej. Personligen har jag ändå vattentäta packpåsar där jag förvarar all elektronik.
3. Batterier väger, vilket är svårt att komma runt. Fördelen att köpa tex 2-4 mindre powerbankar är att du kan anpassa beroende på hur många dagar du är borta.

Det finns massor av varianter, med trådlös laddning och vill man ha snabbare laddning ska man välja en powerbank med PD-port. Det finns också varianter med integrerade kablar som det första tipset. Har man en iPhone/iPad så det trevligt att kunna ladda powerbanken direkt med lightningkabel. Eller USB-C om man har Android. Jag skulle också välja en variant som har två portar då du kan både ladda en mobil och en pannlampa etc. samtidigt.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag har fastnat för 20.000 mAh - det är lagom för en längre tur med mobil + InReach.
Faktum är att jag har två sådana, men en räcker mycket bra till det mesta. Väger
441 gram per styck. (" Vill man bli fin får man lida pin " är ett gammalt talesätt
som passar in bra på att under längre tid köra elektronik ute i busken... )
/Odd
 
Går också i tankarna att köpa en Powerbank. 20.000 mAh känns mest rimligt, samtidigt så är jag ute efter en så lätt Powerbank som möjligt!

För att komma ner i vikt så behöver man tumma på antal portar osv. För min del kommer jag enbart använda Power-banken för att ladda mina Airpods och iphone. Därav så räcker en relativt avskalad enhet. Jag föredrar även en med bra laddningshastighet.

Efter en hel del research så landade jag i denna Anker PowerCore Essential 20000mAh PD Fabric - Mobiltillbehör - Webhallen.com.

Min reflektion:
+ 20.000 mAh
+ "endast" 345 gram
+ Moderna anslutningar och snabb laddning

- få portar
 
Jag förstår inte riktigt. Varför skall du ha telefonen i flygplansläge när den inte skall användas? Kan du inte slå på den enbart när du skall titta på filmen?

Med mina mobiler har det i alla fall varit så att i flygplansläge och med skärmen släckt (d.v.s. mobilen "låst") så har de dragit så lite batteri att det knappt har varit lönt att slå av den istället. Slår man av den så drar det ju batteri medans den stänger ner och sen startar upp. Och just uppstarten drar igång rätt mycket grejer i bakgrunden (som sen går ner i "sovläge").

Jag krånglade i början mycket med att stänga av när den inte användes, men det var ju bara jobbigt att behöva vänta 2-3 minuter på att den skulle starta när man sen skulle ha den.
 
Med mina mobiler har det i alla fall varit så att i flygplansläge och med skärmen släckt (d.v.s. mobilen "låst") så har de dragit så lite batteri att det knappt har varit lönt att slå av den istället. Slår man av den så drar det ju batteri medans den stänger ner och sen startar upp. Och just uppstarten drar igång rätt mycket grejer i bakgrunden (som sen går ner i "sovläge").

Jag krånglade i början mycket med att stänga av när den inte användes, men det var ju bara jobbigt att behöva vänta 2-3 minuter på att den skulle starta när man sen skulle ha den.
Helt korrekt. Använder jag flygplansläge och gps påslagen för positionsbestämning 8 timmar om dagen så räcker en "vanlig" telefons batteri (ca 3500mAh) ca 4 dagar. Ju oftare jag kollar positionen ju kortare tid räcker det givetvis eftersom skärmen är en stor förbrukare. Att hålla på att slå av och på mobilen gör att den börjar söka efter ett nät vid påslag. Är man då på en plats där man inte får kontakt så söker den desto längre och förbrukar en hel del på den tiden.
 
Två saker drar mycket ström i mobilen: skärmen (dvs dra ner ljusstyrka om möjligt och ha den släckt sp mycket som möjligt för att snåla med batteri) och radion = kopllingen mot mobilnät (har du därmed flygplansläge så är ju radion avstängd och förbrukar inget, ju sämre täckning desto högre effekt används. mobilen börjar på hög efftekt och sänker sedan gradvis tills den hittar lägsta möjliga effekt som ändå ger OK mottagning). Att inte använda blåtandslurar sparar ju också lite batteri då ju blåtand också är en radioteknik som kräver batteri. Skulle tro att trådade hörlurar (om mobilen har 3,5mm uttag) är nog batterisnålast.

/Patrik
 
Att hålla på att slå av och på mobilen gör att den börjar söka efter ett nät vid påslag. Är man då på en plats där man inte får kontakt så söker den desto längre och förbrukar en hel del på den tiden.
Mina telefoner har alltid kommit ihåg flygplansläge mellan omstarter, då tror jag inte de söker nät. Men det är en massa annat som görs vid uppstart och drar energi.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.