batteribank

”snabb död” är ju dock överdrivet och en definitionsfråga,
Ja. Men det är ett faktum att mobiltillverkare gör det svårt att byta batteri i telefonerna och sedan säljer snabbladdare till dom. Samma princip för batteribanker. Det kan tyckas vara bra med snabb laddning men man bör nog fundera över kostnaden i livslängd på produkterna i fråga.
En batteribank som snabbladdas för att sedan snabbladda telefonen. Hm, det har sina dåliga sidor.
Det är i varje fall inte miljövänligt.
/John
 
Som jag förstår det så finns det flera celler i de power banks/telefoner som klarar ex. 45W och att de laddas parallellt som "delar" på effekten. Så en 20.000 mAh powerbank innehåller två stycken 10.000 mAh celler. Till skillnad från en power bank som bara har en stor cell som då tar längre tid... ...eller har jag fel.


Har hittat två power bank från Zendure som ser lovande ut. X5 15000mAh och SuperMini X3 10000mAh som båda klarar 45W in/ut och väger 300g rep. 200g. X3 laddas på 1h. X5 finns på amazon för 1000kr men X3 verkar inte finnas i EU alls.
 
Senast ändrad:
Jag är mycket nöjd med den här 20 000 mAh powerbanken jag köpt på outnorth. De har just nu 30% rabatt på den, så den blev dessutom väldigt billig (312 kr). Har en exakt likadan till sedan i höstas och den har levererat bra. Har även en solcell som man kan hänga bak på ryggsäcken, och det funkar faktiskt ganska bra så länge som solen skiner. Men den tar mer plats och väger i princip lika mycket så det känns tryggare med powerbanken. https://www.outnorth.se/arctic-tern/powerbank-20-000-100800#Black
 
de PB jag tagit isär på 10T mah har serie koplade 1865 och det är normalt ej fel på batteriena utan på styr/ladn elektroniken och senast går att ladda med en laddare som laddar med fler Amp men gör detta efter lagt PB i en låda om de expl. går bra att ladda ur celler sedan.
 
Om man är onormal, då?
Jag är onormal och det är nog ingen skillnad när det gäller batteriladdning? Som exempel har jag en 1.5 år gammal smartphone som jag alltid snabbladdat sedan den var ny. Jag har nu 96% kapacitet kvar på batteriet, tycker jag är helt okej. Jag har själv inte märkt någon försämring. Kanske batteriet är nere på 85 - 90% när det är dags att byta telefon?
 
Hur vet du att du har 96% kvar på batteriet?

Jag märker tappad kapacitet på batteriet i mobilen redan efter ett par år, och då har jag inte haft nån mobil än med snabbladdning (jag laddar normalt bara över natten, så därför märker jag ju ganska tydligt om batteriet börjar ta slut fortare på kvällen eftersom jag alltid kopplar ur laddaren exakt samma klockslag varje vardagsmorgon).
 
Naturligtvis åldras ett batteri i mobilen precis som batteriet i den "vanliga" bilen. Jag har aldrig kommit till det stadiet att det varit speciellt märkbart. Varje gång jag uppmärksammat att batteriförbrukningen ökat så har det berott på att jag på något sätt (medvetet eller omedvetet) ställt om någon app alternativt laddat ner någon ny app som ligger och drar ström i bakgrunden.
 
Hur vet du att du har 96% kvar på batteriet?

Jag märker tappad kapacitet på batteriet i mobilen redan efter ett par år, och då har jag inte haft nån mobil än med snabbladdning (jag laddar normalt bara över natten, så därför märker jag ju ganska tydligt om batteriet börjar ta slut fortare på kvällen eftersom jag alltid kopplar ur laddaren exakt samma klockslag varje vardagsmorgon).
Med en Android är nog detta en av de bästa https://accubatteryapp.com/
Tror att Iphone har den funktionen som standard?
 
För att en app ska kunna avgöra batteriets hälsa så måste den ladda fullt och sen tömma batteriet helt. Det är enda sättet att vara helt säker.

Min mobiltelefoner har ofta mot slutet av sin livslängd stängt av redan när batterimätaren visar 15-20% batteri kvar. Man tror alltså att man ska få kanske 8 timmar men efter 6 timmar bara dör telefonen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.