Båt till Ritsem

På STFs hemsida står det att båten mellan Akka och Ritsem (M/S Storlule) ställs in vid hårt väder:

"Yttre omständigheter såsom väder och vind styr vi inte över så turerna kan bli tillfälligt inställda vid t ex hård sjö eller lågt vatten."

http://www.svenskaturistforeningen....Transporter-i-fjallen/Battrafik-och-Battider/

Någon som vet hur ofta det händer? Jag ska till Sarek och vandra nästa vecka. Planen är att avsluta i Akka och sen ta båten till Ritsem samt bussen till Gällivare. Det vore trist att komma till Akka och upptäcka att båten inte går med resultat att man missar tåget hem. Hur god framförhållning behöver man ha?
 
Det händer väldigt sällan – men man vet aldrig när det händer, det är alltså en risk man måste ta att ingen båt går.
(Storlule är mycket vindkänslig men tål sjö mycket bra, problemet är alltså i grunden vindkänsligheten, ju mindre last, ju känsligare är den = mycket turister med packning är positivt när det blåser – problemet för dem kan vara hemfärden, alltså utan turister och packning…).

Båten som gick här ”förr i tiden” hette Akka, den gick i ur och skur, även i storm – men inte i orkan. På Akkas tid fanns ingen väg till Ritsem. Akka utgick alltså från Suorva.

Thomas
 
I början på 60-telet, när jag skulle upp Till Vaisaluokta första gången, var det inte lika enkelt som idag. Jag bodde i Göteborg på den tiden. Tåg till Gällivare, rälsbuss till Porjus, buss till Luspebryggan lite norr om porjus – och båt därifrån till Jaurekaska. Jarurekaska är en mårka mellan två sjöar, över den fick man gå till nästa båt som förde en till Saltoluokta - där man fick sova natten.

Nästa dag reste man från Salto upp till Stora Sjöfallets södra sida och en ny mårka man fick ta sig över till fots till nästa sjö som jag inte längre minns vad den heter (Kårtjekjaure?) där båt väntade. Sjön är kort, bara en mil till Suorva där man lade till vid en brygga en bit från den gamla dammen. (det fanns ingen väg mellan Sjöfallet och Suorva vid denna tid). Därifrån gick man upp mot dammen till ett par röda hus som låg under dammens norra del, det södra huset var ett STF kafé där man kunde fika, få sig en macka eller kaka. Från denna plats tog man sig via en lååång träbro upp till dammens södra sida. Denna träbro gick alltså över dammens vattenutsläpp på denna tid.

På andra sidan dammen där träbron slutade fanns en brygga – och där låg Akka och väntade på att få köra upp längs Akkajaure till först Vakotavare, sedan Ritsem, Änonhjalme och Vaisaluokta. Resan från Porjus tog alltså nästan 2 dygn.

Om vädret blev dåligt fick man övernatta där man var. Det hände att båten fick köra in till stranden och att man fick övernatta där mitt i båtresan. Allt kunde hända – och det gjorde det också- ibland.

I mitten på 60-talet började vägen västerut byggas. Startpunkten för båten blev då Kilometer 37 (kallad ”37:an) på Vägen västerut - och man åkte buss dit från Porjus. Några år senare åkte man buss till Kebnatsbryggan och bussen vände i Sjöfallet. Lite senare drogs bussen upp till Suorva, ännu lite senare till Ritsem – och båtarna/båtturerna längs hela denna gamla led lades ned allteftersom vägen byggdes och bussar sattes in.

Porjus betyder segel – och från Porjus kunde Samerna förr i tiden segla upp längs sjöarna till sina sommarvisten, därav namnet.

Från Vaisa tar man idag båten över till Ritsem – och några få timmar senare är man i Porjus eller Gällivare.

Jag vill inte påstå att det var bättre förr, men, ibland var det trevligare tycker jag. Att resa med båt två dygn var behagligt. Man såg hur fjällen växte fram, från lågfjäll till Akkas toppar. Man pratade med folk, kokade kaffe och hade kul på båten, pratade med de Samer som var besättningen på båten, hörde om väder och vind och om hur sommaren varit hittills, slowtalk, eftertänksamt, mjuka röster och många glada skratt och skämt, samt en och annan sup också ibland.

Det var ”vildare” då. Idag är det, i alla fall för mig, så slätstruket ”civiliserat” . Salto var Salto, en instution i området. Där fick hunden följa med in, där fanns enbart fjällvandrare och Samer i en skön blandning. Ville man ha en kopp kaffe kunde man gå in i köket och hämta en själv samt betala i en burk invid spisen. Man samtalade med gamla fjällrävar invid brasan, satt i fotogenlampors sken på kvällen (fanns ingen el där då) . Högg man ved fick man gratis lunch eller middag på Salto, det var hemtrevligt i sin rätta bemärkelse.

Idag ser jag Salto som bussresenärers lilla paradis – och där fjällvandrare är mest till besvär. Det är inte fjällvandrarna man lever på idag…

Sist jag var där fick inte hunden komma med in, man skulle ta av sig stövlarna – och personalen hade uniform… jag blev serverad på bron…av en kypare…

Jag satt där på bron, dörren in var stängd, min hund låg bredvid mig och jag tänkte på gamla tider när Salto var Salto, en plats för fjällvandrare och fjällfolk och där man kände sig hemma, kände alla, skrattade och trivdes samt, vid behov, utförde sysslor för STF, som att reparea gamla Pontus, en sorts trehjulig traktor, unik i sitt slag, som ofta gick sönder. Nu var jag en främling, någonting man inte ville ha inomhus längre – som blev serverad på bron av en kypare i uniform som rynkade på näsan åt hunden ”är den farlig”? Frågade han innan han tog sista steget fram till mig, jag sa Bella är snäll som ett lamm, vilket hon också var. Bella undrade säkert varför hon inte fick gå in som hon gjorde förr i tiden. ”har du varit här förut”? Frågade kyparen, jag nickade ”ja” sa jag ”jag har varit här förut” ”då vet du att du måste betala tältavgift var du än sätter upp tältet, han sneglade på Bella ”det gäller även för Samelägret” lade han till, jag kände att jag ville inte argumentera. Jag kunde bara konstatera att Salto, som alltid varit Salto, inte längre var det Salto jag kände så väl. Civilisationen hade kommit dit.

Sedan dess har jag bara passerat Salto. För mig är Salto ett litet monument över en svunnen tid där människor samarbetade och gav ett handtag till den som just då behövde det. Jag har många minnen från Salto.

I Suorva stod allt olåst. Här bodde Samer vår och höst, de hade sina bostäder ute på den lilla ”halvön” söder om dammen som inte är någon halvö längre. Där fanns Agelhyddor och Kåtor – och allt stod olåst.

Så kom bilvägen till Suorva – och en ny sorts turister kom på besök, sådana som öppnade dörren och bara steg in och sa att ”dom bara ville se hur lappar bodde”. Saker försvann, saker stals, man slog sönder saker – och man tvingades låsa sina bostäder och förrådshus – men det hjälpte inte – så Samerna flyttade därifrån.( Vid något tillfälle hade någon av dessa turister uträttat naturbehov, stora sorten, mitt på golvet i en av samernas bostäder. Tydligare ståndpunkt än så kan man nog inte framföra).

Ju lättare det är att komma till en plats – ju sämre kvalité på människor kommer det dit. Så sa man – och – tyvärr - det blev även min erfarenhet.

Dock, fjällen står kvar, att vandra i dem är som förr, man är upptill sig själv och sitt valda sällskap. Här stjäls sällan någonting, här möter man sällan några bråkstakar eller några otrevliga människor, här är kvalitén fortfarande hög på folk. Dagens utrustning är lättare, varmare, torrare och mer praktisk än förr vilket gör fjällvandingen lite enklare och lättare vilket är bra. STF;s stugor är fortfarande till för fjällvandrare. Här har saker och ting inte förändrats lika snabbt, allt är lika vackert som förr och upplevelsen är densamma.

Jag är så gammal nuförtiden att jag vet att de som kommer till Salto idag tyckeratt Salto är en trevlig plats. De upplever en ny plats med öppna sinnen och tar den till sig – vilket är bra, det är så det skall vara. Det var så jag gjorde när jag kom dit. Så jag skall inte klanka ned på Salto eller Vägen Västerut och vad den förde med sig – av både positiva och negativa saker. Det är snarare jag som inte har förändrats i samma takt som övriga välden. Men, de minnen jag har är trevliga att bära med sig. Förr är bara förr, inget annat. Allting förändras, oftast till det positiva. Det är skönt att bara drömma sig tillbaka ibland.

Beklagar om jag snott tråden, men frågan om båt och eventuellt oväder, förde med sig minnen och tankar.

Thomas
 
Intressant läsning, tackar.

Ibland funderar jag på den fjärde dimensionen -- tiden. Varje plats har denna fjärde dimension och att uppleva den förutsätter t.ex. att läsa sådant som du har skrivit.
 
edgepal....tack för att vi fick ta del av dina tankar och minnen av en svunnen tid, och den tid som är!

//A
 
Vi ställer inte in i första taget

Till alla:
Förra året ställde vi inte in en enda tur och jag har inga planer på att göra det i år heller...
Båten rullar i grov sjö, javisst, men den är väldigt sjövärdig. Det som ev. kan göra att man måste ställa in är att man inte kan angöra bryggorna utan att riskera passagerarnas hälsa. Detta är dock inte aktuellt förrän höststormarna sätter in med hårda ostvindar.

Välkommen på Akkajaur!
 
Nyss hemkommen kan jag konstatera att Storlule går även om det blåser ganska rejält. Jag åkte från Änonjalmme till Ritsem den 8 augusti. Det var hård sjö och båten krängde rejält emellanåt men den gick som den skulle och vi kom fram. Efter bussresan till Kebnats var det dags för nästa båtresa, med Langas till Saltoluokta. Intressant nog var det nästan helt lugnt där, inte alls mycket vågor.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Båt till Saltoluokta Fjällvandring 4
Fossa Båt till Vistas Fjällvandring 0
ZBRG Båt skjuts över Saggat till Kvikkjokk Fjällvandring 2
HELS Båt till Aktse? Fjällvandring 4
Till Aktse med Taxi och båt, hjälp! Fjällvandring 1
Håkan K Båt Rinim - Sitojauestugorna? Fjällvandring 6
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Fjällvinden Dela Hkp eller Båt Fjällvandring 0
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Evajar Båt på Sitojaure Fjällvandring 5
mindful Buss/båt vid Ritsem Fjällvandring 2
Morgan Suorva-Ritsem Båt? Fjällvandring 19
Solitere Vandra eller båt, Jäkkvik Norrut på Kungsleden? Fjällvandring 5
hompa8 Dela båt: Ritsem - Gränsleden, Lördag 9/8 Fjällvandring 2
madir Vill du dela en båt på Vistasälven? Fjällvandring 1
Hinka Båt Vistasvaggi Fjällvandring 6
cath Båt över Essandsjön? Fjällvandring 3
Jönsson72 Dela båt Nikka-Vistas 13/8 Fjällvandring 0
Nettan A Dela båt Vistas 16/8? Fjällvandring 0
Tuki Båt över Virihaure Fjällvandring 6
H.W Båt transport Fjällvandring 1
Nizzy Båt över torneträsk Björkliden Djupviken? Fjällvandring 0
rezet Vägen Vietas - Vakkotavare, Båt Teusajaure? Fjällvandring 2
toves Båt i Vistasdalen? Fjällvandring 4
avslutatmedlemskap150217 Hur få tag på taxi samt båt? Fjällvandring 1
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
hdn Båt vid Teusajaure Fjällvandring 5
Timetable for Båt Ritsem-Änonjalme? Fjällvandring 1
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 64
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.